Tissot Idea 2001 - bestefaren til Swatch Sistem51

Medlem
30. juni 2013
Sted
Drammen
Swatch Sistem51 er i vinden om dagen. Det kanskje ikke alle vet er at idéen bak Sistem51 kan spores tilbake til en Tissot som ble introdusert i 1971. Idéen er enkel; En mekanisk klokke som skal være så billig og enkel at den bare kan kastes når dersom urverket skulle feile.

Når Quartz-klokker begynte å strømme inn på markedet i begynnelsen av 70-tallet ble de gamle mekaniske klokkene utkonkurert på pris og nøyaktighet og dermed oppsto den såkalte Quartz-krisen. Dette er opphavet til Idea 2001-serien. Tissot ville lage en billig mekanisk klokke som kunne konkurrere med Quartz-klokkene.

table.jpg

På 70-tallet besto en typisk mekanisk klokke av 91 deler. Tissot klarte, med sin cal 2250, å redusere antall deler til bare 52 (bare én del mer enn i den nye Sistem51). I tillegg til å redusere antall deler ble urverket laget i plast. På den måten ville Tissot unngå store service-kostnader siden urverket ikke ville trenge smøring. Urverket ble derfor kalt ”Autolub”.

cal2250-Astrolon.jpg

Cal 2250-urverket ble billigere å produsere og lettere å sette sammen enn noe annet mekanisk urverk. I tillegg til innsparingene på urverket ble også kassen laget av plast, ja til og med spennen på remen ble laget i plast! Bare kronen og et par andre deler ble laget i metall.

dscn9722.jpg

Tanken var at urverket skulle vare evig. Man kunne ikke en gang åpne baksiden av klokken for å få utført en service. Dersom noe i urverket skulle feile var klokken så billig at man bare kunne kaste den og kjøpe seg en ny. I praksis varte selvsagt ikke alle urverkene ”evig” og veldig mange klokker ble derfor kastet. Dette gjør at det er ekstremt sjeldent å finne en velfungerende Idea 2001 på markedet, men det finnes noen få stykker og de er veldig ettertraktet av Tissot-samlere (noe prisen reflekterer).

1228.jpg

Referanser brukt i dette innlegget:
TISSOT ASTROLON IDEA 2001 RESEARCH 1971
Watchismo Times: 1971 Tissot Astrolon - First Complete Plastic Watch
GRAND FINALE Giveaway: A 1971 Tissot Idea 2001 Courtesy of MB&F
What-a-Watch: Tissot Research Idea 2001 · Watch Blog · Vintage Watches by SomeTimeAgo

Redigert:
Blir kanskje litt mye Tissot-oppkast fra min side om dagen, men jeg får unnskylde meg med at jeg jobber med masteren min om dagen og da er det plutselig fryktelig interessant å gjøre alt annet enn å faktisk jobbe med masteren :p

Var ikke klar over at Tissot også hadde den ideen. Interessant!

Heuer gjorde noe lignende, men kanskje ikke så mye plast:

1000w

Her er en interessant artikkel på Hodinkee. I følge @Jarl fr. er visst verket noe skrot. :) Men det var jo en bruk-og-kast klokke.

Redigert av en moderator: