Tissot Seastar 1000 automatic - Hvilke funksjoner?

Medlem
24. juni 2012
Sted
Oslo
Hei alle sammen,

Lurer på å kjøpe ny klokke, men skulle likt å visst hvilke funksjoner denne klokken har før jeg eventuelt bestiller.
Håper noen av dere kan hjelpe. Jeg tenker da på de tre komplikasjonene (om det er riktig) i midten av klokken.

Håper noen av dere kan hjelpe.
Legger ved et bilde av uret:

201104261109143863.jpg

Du har tre subdials på denne klokken. To av de tilhører stoppeklokke funksjonen. Det øverste teller minutter og det nedreste teller timer.

Klokken ni er sekundviseren. Den blå viseren som er montert i midten er sekundviseren til stoppeklokken.

Lykke til på jakten, utrolig kul klokke du har funnet.

Klokken har en helv vanelig kronograf funksjon.

Den store sekundviseren er sekundviseren er sekundviseren til kronografen. Den øverste lille viseren indikerer minutter, den nederste indikerer timer, og den til venstre er vanelig sekundviser!

Lykke til med flott og svært ur!

Edit: ninjaed by matfjeld

Kjempegreier, takker for svar!

Er det noen av dere kunnskapsrike mennensker som kan forklare helium hvelvet også?

Mvh Marius:)

Du sitter i trykktank som sakte "bringer" deg til overflaten. Dvs at du etter dypdykk må kvitte deg med nitrogenoverskuddet i blodet - ellers går det deg ille. Det er helium tilsatt i luften i trykktanken. Helium er bittesmå molekyler som i hvert fall teoretisk (røverhistoriene sier praktisk også;)) som kan trenge inn i klokken din, forbi pakninger ect. Etterhvert som trykket i tanken letter - og du er på vei til riktig atmosfærisk trykk, bygges heliumtrykket opp i uret, og ventilen er sikkerheten du trenger for at ikke uret skal "poppe". Blir heliumtrykket i uret for stort, slipper heliumventilen. Litt som med kroppen altså, bare at vi snakker hovedsakelig om nitrogen (større molekyl enn helium - trenger ikke inn i uret)mht kropp og sakte oppstigning via trykktank (mulig du er mer dykkekyndig enn meg, men trykktank er ikke nødvendigvis som en ubåt som stiger sakte opp, men et kammer hvor du sitter under trykk. Mener å huske historier om at de i hvert fall før i tiden jobbet et par timer på bunn av nordsjøen, for så å sitte opptil en uke? i tank etterpå).

En totalt unyttig funksjon for 99.999% av oss vanlige, men du og du så gøy. For meg er heliumventil en nødvendighet på et "profesjonelt" dykkerur. (Og jeg dykker vanligvis kun i badekar:???:).

EDIT: Og det Ollie sa :)

Ikke for å stjele tråden til TS , men jeg lurer på noe jeg og?

Jeg har 1klokke selv med helium valve (no name til 2-3k) , men dær må du skru den ut? Er det slik på denne at ventilen gjør alt selv, eller må man bruke f.eks en binders å trykke den inn for at trykkforskjellen skal utgjevne seg?

Og siden helium er tynnere en luft, betyr ikke det i praksis at hvis det kommer helium inn i at automatisk ur så vil uret gå bittelitt fortere? Jeg tenker siden balansehjulet (det som oscilerer frem og tilbake) får mindre luftmotstand?

Jeg har 1klokke selv med helium valve (no name til 2-3k) , men dær må du skru den ut? Er det slik på denne at ventilen gjør alt selv, eller må man bruke f.eks en binders å trykke den inn for at trykkforskjellen skal utgjevne seg?

Og siden helium er tynnere en luft, betyr ikke det i praksis at hvis det kommer helium inn i at automatisk ur så vil uret gå bittelitt fortere? Jeg tenker siden balansehjulet (det som oscilerer frem og tilbake) får mindre luftmotstand?

Spørsmål 1: Automatisk heliumsventil versus manuell... Den siste må du løsne på selv i kammeret, og passe enda bedre på er skrudd igjen når du er i vann. Automatisk gjør jobben selv.

Spørsmål 2: Artig problemstilling, aner ikke, men vi har en del ingeniører her, som sikkert tar opp ballen. Antar at det er en teoretisk problemstilling mer enn en praktisk.

Tror ikke dette med at helium kommer inn i uret påvirker gangen særlig, men i mitt hode vill vell uret gå tregere da balanse hjulet vil få mindre motstand og få en større vinkel på svingningen, altså lengre å svinge gir tregere gange?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk