titan vs stål

Medlem
2. juni 2009
Sted
Fredrikstad
driver å lukter litt på ny diver og prøvde noen Oriser når jeg var ute på reise sist helg. Desverre hadde de 47mm bare inne i titan. likte skiva veldig godt så det satte i gang tankene.

egentlig har jeg ikke vært spes interesssert i titan klokker og derfor aldri eid noen heller.

Noen som har erfaringer med eller synspunkter på titan vs stål?

Har hatt begge deler, men alle mine kommende kjøp blir i stål (kanskje med unntak av IWC AT 3536 som er superfet i titan!!).

Jeg liker enkelt og greit stål mye bedre enn titan. Regner med at det er flere som er uenige med meg, så det viktigste er vel hva du selv er komfortabel med.

Lykke til.

Jeg har aldri hatt en klokke i titan, men har behandlet noen. Titan er jo en del hardere enn vanlig 316L stål, men jeg blir ikke komfortabel med den lave vekta. Finishen synes jeg er kul på de riktige klokkene (helst divere som submersible og aquatimer).

Jeg har aldri hatt en klokke i titan, men har behandlet noen. Titan er jo en del hardere enn vanlig 316L stål, men jeg blir ikke komfortabel med den lave vekta. Finishen synes jeg er kul på de riktige klokkene (helst divere som submersible og aquatimer).

+1 :)

Men, det er jo en smakssak...

Titan legeringer fungerer vel litt på samme måte som rustfritt. Det er et mikrotynt oksidasjons lag på overflaten, noe som gir det den matte finishen.
Har lest en plass at titan eldes veldig fint, men har ikke erfaring med dette...ennå.;)

For en skikkelig "tool look" synes jeg titan ser helt suverent ut.:D
Den lette vekten er bare positivt med tanke på at det stort sett er klokker som (i teorien) skal brukes litt hardt som er i titan. Det er jo tross alt ikke så veldig praktisk å ha en svær stål klump på 300gr hengende å slenge på håndleddet når du skal ut å klatre, hoppe, kaste deg ut for broer, fly, fjellknauser, etc...:p

Det hele koker jo ned til smak og behag uansett.

Har lest en plass at titan eldes veldig fint, men har ikke erfaring med dette...ennå.;)

Er dette jeg lurer på, hvordan takler titanen tidenstannn. Blitt fortalt av 2 forskjellige urmakere hvordan titanen leger seg selv ved små riper og at de vil holde seg penere en stål. Jobber sammen med en som har en billig klokke i titan og den er ikke pen i fargen synes jeg, alt for grå. på Orisene jeg så på var ikke grå på samme måten, vil de bli det med tid tro? Sett noen salgs annonser med bilde av Breitlinger i titan som også ser grå ut.

Kjøpte min Dievas Vortex med "Aerospace Grade Titanium" (vet ikke helt hva forskjellen er fra det og vanlig titan) fra http://www.gnomonwatches.com/product-detail.asp?pid=85 i vår og kan støtte opp om at Titan er hardere enn stål. Det eneste jeg kan se av merker på klokken hittil er på den dreibare bezelen hvor noen små hairlines har kommet til i svartfargen.

Kan jo ikke si at klokken har eldes mye akkurat, men den er en keeper hvertfall så får se om en 5-10 år :)

Og ja, den er ganske grå. Men synes den får et litt mer rugged look av det. Hvertfall på Olive natostrap!

Rent utseendemessig synes jeg at titan gjør seg veldig godt på rett klokke!

Jeg har aldri klart å venne meg til den lave vekten, men jeg ser helt klart poenget til UJU. Hver gang jeg skal på ekstremklatring eller kaste meg ut fra broer tar jeg klokken av, og det hadde jeg neppe gjort med en tool i titan.

Forøvrig synes jeg at IWC AT i titan er griselekkert, og nå fikk jeg et godt argument for å kjøpe en. ;)

Hvordan Orisen føles vet jeg ikke, men du kjenner fort om den smiler til deg!

Jeg har prøvd titan og fikk ikke det til å stemme. Det føles rett og slett litt kjipt.
Så for min del er det stål som er greia.

Liker best stål da jeg synes titan blir litt for lett for min del
liker litt vekt på klokker , får mer en solid feeling med litt ballast i uret
Når det er sagt har jeg egentlig bare hatt et ur i titan som var helt greit forøvrig
Dog liker jeg farven eller rettere sagt den karakteristiske grå looken som titanium gir
og syntes dette passer godt til en del ur ,gjerne av den større sorten med røffere utseende som bla flere breitling modeller
høyt oppe på ønskelista mi står forresten en Breitling avenger seawolf i Titan