Titanklokker på vei ut ?

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Jeg har lenge vært fascinert av titan som klokkemateriale, men registerer at de fleste "mainstream" produsentene nå har faset ut mange av modellene.
Jeg vet ikke om det er en enkelt grunn for dette. Noen har påpekt at f.eks Breitling har brukt grade1 som visstnok ikke er så motstandsdyktig mot riper. Grade5 brukes blant annet av JLC men er visstnok mye dyrere i innkjøp og å bearbeide.

Det kan jo faktisk være at de rett og slett ikke solgte så bra, men det er ikke vanskelig å savne klokker som disse:

images

images

imgres

images

imgres

images

IWC-Ingenieur-AMG-Ti-01-300x225.jpg

Om de er på vei ut er jo det synd.

Jeg er svært fornøyd med min PAM 106 som er laget I ca. 40/60 stål og titan. Det gir en utrolig god vektbalanse. (Kassen er av titan, bezel av stål, og annen hver del av lenken av stål/titan.)

Forbrukere er kanskje ikke lenger villig til å betale mer for titan?
..og da er det jo like greit å øke fortjenesten sin ved å velge et materiale som er mindre kostnadskrevende å bearbeide.

IMG_5698.jpg

Tror nok DJM er inne på noe her. Maks utbytte på minimum kostnad.
Hadde etterspørselen vært høy nok ville de blitt produsert.
Litt synd at de fases ut. Jeg synes titan er helt topp.:D

Det ville vært trist om titan "bølgen" er over, og det kan jo ligge det dere
nevner om produksjons kostnader. Meg bekjent var det IWC/Porsche Design
som startet med titankasser tidlig på åttitallet (PD hadde tiltenkt oppgaven
med maskinering av titankassene til en tredjepart men de feilet så IWC tok
også over kasse/lenkepruduksjonen) og selv om jeg er en fan av ur med tyngde
så måtte jeg bare ha en IWC PD i samlingen

IMG_3284.jpg

Jeg har også en Breitling Emergency som jeg tror hadde blitt for tung for meg
om den hadde vært lagd i SS (har ikke eid noen Emergency Misson ennå så vi får se)

Det sies at Grade 1 titan lett får skader. Og det har vel vært snakk om at gjenger på bakstykker og kroner kan "sette" eller rett og slett bli strippet. Så klokkeindustrien har kanskje innsett at de "billige" legeringene vanskelig lar seg vedlikeholde.

Titan ur er ikke noe for meg da jeg synes noe særlig under 150 gram blir for lett for en klokke med lenke.

Ang maskinering av titan er det ikke noe problem så lenge man har litt serie på det man maskinerer, problemet er at det er veldig sært så man er avhening av å treffe akkurat på riktig skjæredata med henhold til mating og omdreingshastighet på maskinen. Så det kan være litt vrient i starten, men når man har truffet riktig data er det ikke noe værre enn 316L.

problemet er at det er veldig sært så man er avhening av å treffe akkurat på riktig skjæredata med henhold til mating og omdreingshastighet på maskinen. Så det kan være litt vrient i starten, men når man har truffet riktig data er det ikke noe værre enn 316L.

PUH - glad vi fikk det på det rene..:):):)

Titan ur er ikke noe for meg da jeg synes noe særlig under 150 gram blir for lett for en klokke med lenke.

Ang maskinering av titan er det ikke noe problem så lenge man har litt serie på det man maskinerer, problemet er at det er veldig sært så man er avhening av å treffe akkurat på riktig skjæredata med henhold til mating og omdreingshastighet på maskinen. Så det kan være litt vrient i starten, men når man har truffet riktig data er det ikke noe værre enn 316L.

Ja heldigvis har vi kommet lengre med presisjons-bearbeiding av titan enn det vi hadde
i 1982;) hvilket verktøymateriale brukes forresten ved fresing/dreiing av titan mon tro?
må jo være noe temmelig hardt, muligens noe diamant-belagt.....?

Ja heldigvis har vi kommet lengre med presisjons-bearbeiding av titan enn det vi hadde
i 1982;) hvilket verktøymateriale brukes forresten ved fresing/dreiing av titan mon tro?
må jo være noe temmelig hardt, muligens noe diamant-belagt.....?

Hardmetall er etter hva jeg vet det eneste som blir brukt. Min erfaring med diamant belagt verktøy er ikke veldig god, nå har jeg kun brukt det på dremmel, så ikke veldig høy presisjon, men diamantene er festet til stålet med lim, så om man er litt for ivrig blir limet varmt og diamantene løsner.

Hardmetall er etter hva jeg vet det eneste som blir brukt. Min erfaring med diamant belagt verktøy er ikke veldig god, nå har jeg kun brukt det på dremmel, så ikke veldig høy presisjon, men diamantene er festet til stålet med lim, så om man er litt for ivrig blir limet varmt og diamantene løsner.

Skjønner, takk for at du deler kunnskap og erfaringer. selv har jeg ikke lest meg opp
på material-lære siden jeg gikk på grunnkurs mek, og det er faretruende nære femten
år siden...

Vet ikke om IWC var først eller hvem som var det :)

Jeg hadde i alle fall denne Seikoen fra 1975, som såvidt meg bekjent var den første dykkerklokken i titan.

IMG_3677.jpg