Toll og moms på klokke fra utlandet

Medlem
28. jan. 2008
Innlegg
15
Jeg vurderer å kjøpe en klokke i Svergie, og lurer da på hva jeg må betale i toll og moms? Dette er et brukt ur. Jeg har hørt at det går ann å få sendt det til et postkontor i Svergie eks Strømstad og hente det der, event hvordan går jeg frem da?
Larhat :roll:
 
Oppholder du deg utenfor landets grenser i under 24 timer kan du fritt ta med deg visse varer (f.eks. ikke vin eller sprit, kjøtt fra visse land) for inntil 3000 kroner totalt, er du der i 24 timer eller mer forskyves grensen med ytterligere 3000 kr tilsammen 6000 kroner. (Korriger meg gjerne om jeg tar feil her :) )

Klokker er fritatt tariffer - innførsel er ikke tollpliktig. Derimot tilkommer 25% mva. på verdien av klokken. Grensen på 6000 kr kan ikke trekkes fra beløpet.

Du kan selvfølgelig bestille en vare poste restante til et hvilket som helst svensk/utenlandsk postkontor, og selv hente varen der og på fritt valgt måte ta den med til Norge. Merk at det da er du som er ansvarlig for innbetalingen av 25% mva ved grensepassering all den tid varen har en verdi på over 6000 kroner. Velger man å ikke betale tror jeg man kan risikere både konfiskasjon av varen og bøteleggelse.
 
... men det er din egen moral som bestemmer om du vil bryte loven ved å ta klokka på armen når du passerer grenseovergangen... ingen toller i verden vil/kan finne ut om klokken har vært på armen din ved inngangen til landet du kommer fra... eh, .. så lenge du ikke har eske, kvittering og sånn liggende i baksete da.... (eller i bagasjen om du kommer med fly/tog) eh, .....
 
Tror det er DU som er avsvarlig for å fremvise dokumentasjon på at uret er tatt med ut fra Norge.

Bevisførselen ligger altså hos deg, og det er ikke nok å si "at du ikke visste osv..."
 
Elkanah: Det stemmer det K-Man her sier. Det er den som krysser grensen som har bevisbyrden for at det han bringer med seg tilbake over grensen også var med på vei ut av landet. Jo høyere verdi gjenstanden har eller jo større kvanta man har med seg, dess strengere må man nok regne med å bli vurdert.

OM Tollvesenet praktiserer dette strengt er derimot en annen sak. Jeg har i alle fall aldri hørt om folk med rent mel i posen som har opplevd problemer inn i Norge.

Derimot var det for en tid siden en historie på Paneristi om en belgier som på vei hjem fra tur utenfor EU ble avkrevet kvittering/kjøpsbevis for en Panerai han bar på armen. Familiefaren måtte da la de belgiske tollmyndighetene forvare klokken hans inntil han dagen etter kom tilbake med kvitteringen som viste at klokken var kjøpt innen EU... Litt drøyt, men det forekommer nok kanskje også her til lands.

På Gardermoen kan man fremvise eiendeler man bringer med seg ut av landet, føre dem inn i et eget skjema og få dette signert og stemplet av Tollvesenet og slik slippe eventuelle problemer når man ellers ønsker å benytte seg av frigrensen på 3000 eller 6000 kr ved reise.
 
Jeg synes det er rart at de er strenge på noen ting og ikke noe strenge på andre ting. Jeg har reist inn og ut av landet med kamerautstyr til over 100k og jeg har aldri blitt spurt om noe av det, selvom jeg har kjøpt mere utstyr i utlandet..
 
Jada, seff kan en ekstra nidkjær og klokkefreak toller kreve ditt og datt hvis han er mistenksom, men sjangsen for dette er vel mindre enn å vinne i lotto.
Jeg har personlig gått forbi tollere både på Gardermoen og i andre land med opptil en hel klokke på hver arm av merker som IWC, Omega osv. Ekte saker kjøpt i landet jeg kom fra og har aldri blitt spurt om dette.
At en toller i Italia (det mest klokkegale landet i Europa) spotter en Panerai (italias store eksportartikkel hva angår klokker, også er de ikke engang satt sammen der) er kanskje ikke så rart. Italienerne er jo gale på så mange måter.

Jeg stiller meg allikevel uforstående til at klokken måtte i depo hos dem inntil bevis på eierskap osv. måtte fremlegges. Skulle man ta av seg jakka også da, legge den i depo osv. fordi en toller ikke trodde at jeg kunne ha en ekte Armani f.eks.? Tror nok eieren av den klokka ikke turte ta noen konfrontasjon der og da. De fleste mennesker er som får (sauer, hehe), og følger den sterkeste.

Hadde JEG vært toller og spottet en Panerai på en fyr skulle han jammen fått hatt den i fred. Jeg er nok ikke toller, men jobber faktisk i det offentlige og syns vi skulle værne om vår interesse. Les, korrupsjon......
 
Eh, retter meg selv... ordet er VERNE, ikke VÆRNE.... og ja, det henvises til en BELGISK toller.... ser det. Nå. Allikevel..... :)
 
Nå er nå engang regler regler, selv for klokkesamlere.

Syntes å huske jeg hadde hørt om noen som hadde blitt fratatt klokken i tollen. Kom på denne artikkelen her, hvor en kurer ble avslørt:

http://avis.dn.no/artikler/avis/article7380.ece

Husker også et par tollauksjoner på QXL der klokker har blitt solgt. Regner med at det er beslagelagte klokker, men det er jo ikke sikkert det er klokken alene det er reagert på.
 
Hei!

Er lysten på å kjøpe en Rolex GMT 16710 "pepsi". (Sverige)
Den er brukt men tenkte jeg kanskje skulle dra innom tollen siden jeg er litt pysete på akkurat det å "smugle" :roll:
Men da var det jo det med kvittering. Holder det med et skriv mellom kjøper og selger der det står prisen jeg betalte?
For tallene på en kvittering trenger jo ikke være helt lik summen jeg betalte.

For de som vil så er det denne jeg tenkte på:
Greit priset eller?
http://www.blocket.se/malmo/Rolex_Gmt_1 ... m?ca=6&w=3