Toll + skjema ved utreise fra Norge...hvor fikses det?

KAB

Medlem
30. juli 2010
Trenger litt bistand her folkens...
Skal til klokkenes mekka Sveits, og har tenkt å ha med meg et par klokker i bagasjen slik at de får sett sitt hjemland igjen.

For å slippe ubehageligheter ved hjemreise, tenkte jeg å besøke tollerne ved utreise. Ser av tidligere tråder her at man fyller ut et skjema og så er man "home free" på tur inn igjen hvis det blir spørsmål.

Spørsmålet mitt er kanskje skikkelig dumt, men here goes....er det tollkontor på selve flyplassen eller snakker vi besøk på tollkontoret uti gokk borte ved parkeringene et sted? Jeg har overhodet ikke tenkt over om det er et hull i veggen med en toller inni i innsjekkhallen et sted, så håper dere bereiste kan hjelpe.

På forhånd takk for kjappe pucker!

Godt innspill Marius :) Reiser fra Gardermoen

KAB

Nå vet jeg ikke hvor du skal fly fra, men mener å huske at det er ett tollkontor i ankomsthallen på Gardemoen.
Send en epost til oslo@toll.no og hør :)

Marius

Du finner en Tollbod i Tollbugaten i kvadraturen i Oslo også, f.eks. Det er lokale tollkontorer over det ganske land, og et hvilket som helst av disse kontorene kan innenfor åpningstiden og ved fremvising av de aktuelle artiklene attestere på det riktige skjema, som du finner på www.toll.no :)

på gardemoen er det kontor rett til høyre for sikkerhetskontrollen i avgangshallen,altså før du går gjennom sikkerhetskontrollen.god tur

Når er kontoret på Gardermoen åpent? Jeg flyr klokken fra Gardermoen klokken 0700 i morgen.

Anbefaler deg å ringe og spørre om åpningstider. Men denne skranken som du får tilgang til i når du skal ut å reise, er mest sannsynlig døgnbemannet. Husk også at slikt skjema kan fylles ut på forhånd (Tollboden ligger rett ved Oslo S). Ta med klokkene, så leser de av serienummer og fyller ut skjema, og da får du ingen problemer ved hjemreise :p

er ikke sikker på dette desverre. skulle jo tro at det var åpent om morningen men en tlf dit er vel det lureste

er ikke sikker på dette desverre. skulle jo tro at det var åpent om morningen men en tlf dit er vel det lureste

Ring 03012, så får du kjapt svar. Nettsiden til tollen viser kun åpningstidene på selve tollkontoret (utenfor flyplassen) av en eller annen grunn. Men er nok folk der døgnet rundt, flyplassen er vel døgnåpen.

Ta med klokkene, så leser de av serienummer og fyller ut skjema, og da får du ingen problemer ved hjemreise :p

Betyr dette at man må av med reim/lenke på stedet (dersom man ikke har "papirer" på klokken? (De vil vel gjerne uansett sjekke fysisk hva som er klokkens påførte serienr, og ikke nøye seg med papirer...?)

Høres tungvindt ut, tror jeg må la godklokkene hvile i sommer :)

Betyr dette at man må av med reim/lenke på stedet (dersom man ikke har "papirer" på klokken? (De vil vel gjerne uansett sjekke fysisk hva som er klokkens påførte serienr, og ikke nøye seg med papirer...?)

Høres tungvindt ut, tror jeg må la godklokkene hvile i sommer :)

Da jeg fyllte ut skjema under feriereise i fjor, så var det ingen som ba om å få sjekke klokkene. De hadde ikke engang behov for å se dem. Jeg fyllte ut skjemaet selv og de signerte og stemplet :)

Er dette kun noe man trenger å tenke på, visst man tar med flere enn èn klokke ?

Nei, man kan bli "tatt" med én klokke også. Selvfølgelig hadde jeg ikke giddet å bry meg med dette dersom jeg hadde hatt en billig Seiko eller Certina eller noe slikt på armen. Men, det bør absolutt gjøres dersom man har en mer verdifull klokke med seg.

Visste ikke at tollen var så ivrig på å se hva man hadde på armen...:confused:
Får håpe de lagrer info om den aktuelle klokken da, så man slipper dette orket hver gang man skal ut å reise..

Er det virkelig noen som pleier å gjøre dette?:confused::confused:

Jeg flyr utenlands flere ganger i måneden (og sikkert mange her som flyr mye mer enn meg...) og har aldri gjort det, og heller aldri blitt spurt.

Og har du papirene på klokken hjemme ser jeg heller ikke hvordan det kan by på problemer å ha på meg min egen klokke når jeg reiser. Pleier dere å deklarere pc´er, jakker, sko og vesker, damas smykker og liknende også? Hva med dresser og mansjettknapper?:confused::confused:

Nei, dette høres ut som mye arbeid for ikke noe... Blir du derimot tatt med en ufortollet klokke på armen, med boks og papirer i kofferten blir det trøbbel, men det er noe helt annet...

Enig med Mogens her. Jeg har alle papirer på klokkene mine om en forespørsel skulle komme og er utenlands hver mnd uten at det har bydd på noe trøbbel. Har nok med å huske passet jeg, så ekstra papirarbeid tror jeg jeg styrer unna.

Jeg reiser en god del og har aldri gjort det tidligere.
Men i forbindelse med Londonturen for et par uker siden, gjorde jeg det.
Jeg ringte først tollvesenet, som anbefalte at jeg tok dette på flyplassen ved avreise.
På Torp ble urene (Jaeger og IWC) besiktiget av tollbetjent og jeg fylte ut skjema.

MEN: dersom dette skal gjøres etter boka, skal urene formelt gjøres som forenklet "utførsel" og deretter "inførsel" som krever mye mer omfattende dokumentasjon, etc.
Skjemaet jeg fylte ut, var egentlig ment for reisegods verdt mindre enn NOK 5 000,-.
De anbefalte likevel dette fordi det uansett er dokumentasjon bevitnet av tollvesenet på at urene var med ved utreise.

Uansett var tollvesenets reaksjon at dette kanskje var unødvendig og at det er lite trolig at det vil by på problemer å ha et dyrt ur på armen. I mitt tilfelle anbefalte de meg å fylle ut dokumentene fordi jeg hadde med to såpass dyre ur.

Konklusjon: ha ett ur på armen og ingen flere med og drit i skjemaene.:D

Kan ikke se at dette er et stort problem. Det er vel ytterst få tollere som er gode på spotting av ekslusive ur slikt som folk på TS! Feks. Frodos milsub på nato er det vel kun WIS' ere som ser på lang avstand. I tillegg til alle andre ur som er mindre kjent for folk flest (IWC, Glasshütte, JLC osv) med mindre man ankommer med hawaiiskjorte og hel gull Breitling og Sub :) Jeg har aldri blitt stoppet i tollen når jeg har brukt Omega, IWC osv.

Kan ikke se at dette er et stort problem. Det er vel ytterst få tollere som er gode på spotting av ekslusive ur slikt som folk på TS! Feks. Frodos milsub på nato er det vel kun WIS' ere som ser på lang avstand. I tillegg til alle andre ur som er mindre kjent for folk flest (IWC, Glasshütte, JLC osv) med mindre man ankommer med hawaiiskjorte og hel gull Breitling og Sub :) Jeg har aldri blitt stoppet i tollen når jeg har brukt Omega, IWC osv.

Tror nok (noen) tollere vet hvordan dyre klokker ser ut, uten nødvendigvis å være WIS.

Når det gjelder å bli stoppet i tollen er det vel litt avhengig av hvor "interessant" du ser ut. Hadde jeg som er i tidlig 20-årene landet på Gardermoen med feks en AP ville det nok vært større sjanse for at jeg blir stoppet, sammenlignet med en kar på 40 med samme klokke

Poenget mitt med å ta meg bryet med dette er at jeg skal reise til Sveits og skal ha med en stk Omega og en stk Rolex på armen/i bagasjen. Møter jeg på en overivrig rekrutt på grønt ved hjemreise så slipper jeg alle diskusjoner (og muligens fortelle noen at Rolex'en aldri ble fortollet inn da den ble kjøpt i utlandet i fjor).

Det er jo fritt frem å droppe dette styret og jeg pleier vanligvis ikke være så nevrotisk, men jeg gidder ikke ta sjansen denne gangen. Better safe than sorry!!

PS: Skal se om jeg ikke får tatt noen hyggelige klokkerelaterte bilder til dere :)

KAB