Topp 10 klokker under 100 000

Medlem
22. feb. 2014
Innlegg
56
Sted
Oslo
Jeg leste litt i boken Nesten velkledd. Der hadde forfatteren 10 klokker i tilfeldig rekkefølge som han mente "alle" burde ha. Hvilke klokker en velger vil jo selvsagt være subjektivt. Jeg er relativt ny her og tenkte det kunne være artig/lærerikt å se hvilke klokker dere mener en klokkesamling burde inneholde. Tenkte i tillegg det kunne være greit med et tak, slik at klokker som trekkes frem hvertfall kan tenkes å være innenfor rekkevidde.

Ønsker dere å gi en kort forklaring på hvorfor noen klokker er med, må dere bare gjøre det.

Skulle en lignende tråd allerede eksistere beklager jeg det, søkte etter det, men fant ikke noe.

Jeg venter i spenning på svar:)
 
Redigert:
Meiner å ha sett lignende tråder her tidligare, men 2 forslag frå mi side er:

Seiko spb001 & Longines hydro conquest L3.642.4 Begge koster under 10000kr ny.
 
Jeg elsker jo alle sånne tankeeksperimenter. Jeg ser for meg at det er klassikere du vil ha her, "musts" i samlinger.

For de som samler, da, altså.

Uansett, jeg tror jeg spiller det ganske safe her:

1. Speedy pro. Så mye historie, så rimelig pris. De fleste vil si den klassiske moonwatch 3570. Jeg personlig liker saphire sandwich (3573) best.

om045_im.jpg


2. Sub. Selvsagt er det sub. Med eller uten dato kan du velge selv. Jeg velger uten.

1332863702887


3. Datejust. En klassiker, en klokke som går til alt, og uendelige varianter man kan velge seg. Jeg heller mot at @Frodo har en av de aller flotteste variantene, og henviser til hans bilde:

klokker034.jpg


4. Breitling Navitimer. Delte meninger om breitling. Svært få delte meninger om Navitimer!

Breitling_Navitimer_by_dangeruss.jpg


5. JLC Master Ultra Thin Moon

Ikke bare et av de flotteste dress-urene du kan få til en såpass "billig" penge, men et av de flotteste urene du kan få tak i overhodet. Og alle bør ha et dress-ur.

1000w


6. Tag Heuer Monaco. Igjen finnes det mange varianter. Jeg liker den "kjedelige" best.

tag-heuer-monaco-herrenuhr.jpg


7. Rolex GMT Master II. Tilbake til Rolex. Udødelig klassiker, og uendelig vakkert.

gmt2.jpg


8. Seiko SKX009. Ikke mye som gir mer billig moro enn seiko-divere. Kan byttes ut for 007 eller Orange Monster, men jeg har gått for 009 på oyster-lenke.

457044d1308499876-my-first-seiko-diver-skx009j-01a.jpg


9. Doxa Sharkhunter. Jeg har en enorm soft-spot for Doxa-klokker, og skulle jeg hatt en samling på 10 ur ville jeg lett funnet plass til en slik.

015ah.jpg


10. Panerai Pam 372. Vanskelig å velge mellom Panerai-modeller. Denne gangen har jeg ikke gått for den jeg selv ville kjøpt, men den jeg syns utstråler mest PAM-het.

pam372c.jpg



Dette ble jo en veldig safe samling, men den som poster en slik samling i galleritråden vil nok ikke få mye kritikk.
 
Redigert av en moderator:
Det er endel slike tråder her allerede, men menigsytringer kan vi ikke få nok av her inne.:)
Dessuten skifter jo mange her inne gjerne klokkesmak (og klokkene) i takt med underbuksebyttefrekvensen.

Mine top 10 for øyeblikket er:
Rolex Submariner - Klassikeren!
Rolex GMTII - Klassiker
Zenith El Primero 1969 - Chronographen!
Breitling Navitimer - Klassisk chronograph
Panerai 312 - Fet klokke rett og slett.
Blancpain Fifty Fathoms - Klassiker
JLC Memovox - Mekanisk alarm:)
Rolex Daytona - Klassisk Chrono
IWC Portuguese - Noe av det peneste der ute
Rolex Daydate - Ok over 100k, men den er på min liste uansett. Sjefsklokka!

Jøss! Ingen Omega sier du? Det er helt korrekt. Ingen Omega på meg nei.

Bilder: :)

image-top.jpg


day-date-ii_p2.jpg


BLANCPAIN+Tribute+to+Fifty+Fathoms+%28water%29.jpg
 
Legger opp min liste, med bare åtte ur da. Grunnen er at jeg har hatt Navitimer og fant ut at den ikke passet, men ingen innbytter har meldt seg.
Så her er listen uten noen spesiell rekkefølge:


Zenith El Primero
ZenithElPrimero1.jpg



Omega Speedmaster Apollo 11 35th anniversary. Liker pandaen veldig godt, og er ikke så opptatt av å ha den originale.
Omega_Speedmaster_Apollo_11_Moon_35th_Anniversary_Ltd_Edition.jpg



Longines Legend diver. Kunne kanskje gått for rose gull, men denne er fet uansett.
longineslegenddiverhirs.jpg



Rolex Explorer ii. Denne har jeg nå, så da er jeg et stykke på vei:)
20050816-201558.jpg



Rolex Submariner kommer jo alltid opp på en sånn liste. Kunne kanskje gått for Deep Sea?!?
Rolex-Submariner-116610-LN-1.jpg




Omega Aqua Terra med blue dial syns jeg er griselekker.
ga055-omega-seamaster-aqua-terra-mid-size-chronometer-blue.jpg



Zenith New Vintage 1955 hadde vært helt konge å ha som dressur.
18_1955_689_21_C492-2mindre-format.jpg



Vacheron Constatin Overseas Chronograph. Elsker dette uret, men er noe utenfor økonomien. Usikker på om det faktisk koster under 100k, men det er nå med uansett.
49150B01A9097.jpg




Og til slutt en Tag Heuer Carrera 1887 i rose gull.
carrera-1887-gold-17.jpg



Ble litt mange kronografer her, men det får være.
 
Jeg klarer ikke topp ti, men for min egen del anser jeg urene under som obligatoriske:

- JLC Reverso
- Omega Speedmaster
- Breitling Navitimer
- Rolex GMT Master
- Seiko Orange Monster

Alt annet blir komplementerende, men for å ta med fem ur til jeg har sansen for blir resten av listen slik:

- Rolex Submariner
- Rolex Explorer II Polar
- Omega Seamaster Aqua Terra
- Helson Shark Diver Bronze
- IWC Portuguese

Akk, for en kjedelig liste. Men dette er nå en gang fasiten. For meg.
 
Her forstår jeg oppgaven slik at hvert enkelt ur skal koste under 100'. Altså, bygg en samling på 10 klokker som samlet ikke koster over 1''...

Rolex Datejust, i mitt tilfelle ville det vært DJII med lys skive
Blancpain FF
JlC Master Ultra Thin Moon (i roségull)
Speedy Pro, gjerne 3572 med hesalitt og innsyn til verket
PAM510 eller PAM 372
En El Primero fra Zenith
Breitling Navitimer
114060 - alle må ha en beater
IWC Portuguese med 8-dagers verket
AP 15300/15400

Med denne samlingen kunne jeg dødd som en lykkelig mann! :)
 
1. Sub 5513 2. Pre moon speedy 3. AP RO 15202 4. F. P. Journe Chronometre Bleu 5. JLC MUT i gull 6. GO PML 7. Heuer Monaco 8. Zenith El Primero 69 9. IWC Portuguese 5000 10. PAM 233
 
Redigert:
Heh!
Morsomt å se at vi er veldig enige med hverandre på mange klokker her.:)
Rolex, Zenith, IWC portuguese og JLC går igjen.
Er vi litt kjedelige?:confused:
Eller hadde dette tatt mer av hvis vi fikk lov til å krysse 100k grensen på hver klokke?:mrgreen:
 
Redigert:
Jeg klarer ikke ti, åtte for holde!

IWC Ingenieur Chronograph Racer
IWC Portuguese
Girard-Perregaux Sea Hawk
Girard-Perregaux Traveller (vet ikke prisen?)
Zenith Stratos Flyback Striking 10th
Zenith El Primero 410 (hvit skive)
Blancpain Sport Fifty Fathoms
Breguet XXII (liten sprekk!)
 
Redigert:
I ubestemt rekkefølge:

F.P Journe - Chronometre Blue

Glashütte Panoinverse

Vianney Halter - Classic

H.Moser&Cie Mayu

Blancpain Fifty Fathoms

AP Royal Oak 15300

Breguet Marine Bigdate i gull

Armin Strom Manual Fire (hvis jeg fant en billig nok - eventuelt Water)

Zenith - Striking 10th

Rolex Sub - Helgull 1680 (Head only for å holde seg innenfor budsjett)
 
Forandrer ofte meninger om klokker, men dette er listen jeg kom på nå. Den er i ubestemt rekkefølge.

Omega Speedmaster 3570.50.00

Rolex Submariner No-Date 114060

Patek Philippe Aquanaut (Brukt)

Audemars Piguet Royal Oak (Hvis denne krysser grensen blir det brukt isteden)

Rolex Datejust II

IWC Portugese 5001 (Gjerne rosegull hvis det strekker seg til det)

Omega Aqua Terra rosegull med brun skive

JLC Reverso annual calendar med månefase

Breguet Type XXI Flyback Chrono i rosegull, kanskje brukt (Hvis jeg kunne strukket budsjettet måtte det ha blitt Type XII i rosegull)

A.Lange & Sohne 1815 Brukt (Denne går 10k over budsjett, men jeg gjør det i god TS-ånd om å strekke budsjett)
 
Redigert:
Heh!
Morsomt å se at vi er veldig enige med hverandre på mange klokker her.:)
Rolex, Zenith, IWC protuguese og JLC går igjen.
Er vi litt kjedelige?:confused:
Eller hadde dette tatt mer av hvis vi fikk lov til å krysse 100k grensen på hver klokke?:mrgreen:

Tror det hadde tatt ordentlig av hvis det var fri grense :p
 
Jeg elsker jo alle sånne tankeeksperimenter. Jeg ser for meg at det er klassikere du vil ha her, "musts" i samlinger.

For de som samler, da, altså.

Uansett, jeg tror jeg spiller det ganske safe her:

1. Speedy pro. Så mye historie, så rimelig pris. De fleste vil si den klassiske moonwatch 3570. Jeg personlig liker saphire sandwich (3573) best.

om045_im.jpg

For saken skyld må jeg opplyse at "sapphire sandwich" modelen på Speedmaster kan ikke kalles "Professional" på en troverdig måte siden den er ikke godkjent av Nasa for "Space walking".
Partikler som reiser til høy hastighet i rommet sprenger safirglass: Materialet er for hardt og kan ikke fjære imot slag.
Derfor en "Speedmaster Professional" godkjent av Nasa har plexiglass.
 
For saken skyld må jeg opplyse at "sapphire sandwich" modelen på Speedmaster kan ikke kalles "Professional" på en troverdig måte siden den er ikke godkjent av Nasa for "Space walking".
Partikler som reiser til høy hastighet i rommet sprenger safirglass: Materialet er for hardt og kan ikke fjære imot slag.
Derfor en "Speedmaster Professional" godkjent av Nasa har plexiglass.

+1
 
Jeg velger å holde meg til brukte ur, og listen blir da som følger:

1. Rolex Exp 2 ref. 1655 (bør være mulig å komme under 100k med litt pruting ;) )
2. Rolex Submariner ref 1680 RED
3. Rolex Exp 1 ref. 1016
4. Rolex Daytona ref. 16520
5. Rolex Datejust Turn o graph ref. 116261 Rose gold/Steel
6. Rolex GMT Master ref 1675 steel/gold Tigereye
7. IWC Big Pilot
8. JLC Master Memovox i stål
9. PAM 424 California dial
10. Breitling Navitimer ref. 806