Tråd om falske papirer på VRF

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Det har vært en interessant diskusjon om nyproduksjon av vintage papirer på VRF denne helgen, vel verdt å lese for de som er i markedet for "full set" vintage Rolex :eek:

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1318688898/A+warning+about+added+papers

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1318706685/According+to+you%2C+one+of+them+has+NO+paper

http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1318780350/%26quot%3BOriginal+date+stamped%26quot%3B+forgeries+are+also+coming...

Det kan jo se ut som forholdsvis store aktører er tatt i å nypunche gamle blanke papirer. Ikke helt overraskende kanskje, det er store penger på spill og fristelsene mange. Men man kan jo lure på hva dette vil få å bety for prisen på fulle sett. Siden man ikke kan ha papirene på hånden har jeg ikke vært så opptatt av dette, men jeg har nok i teorien vært villig til å betale litt ekstra. Noen har betalt mye ekstra.

Minner folk på dette gullkornet (fra askmen.com) :D :

Think of vintage watch dealers as one level above cocaine dealers, only without the cool clothes and busty girlfriends.

Etikken er vel til tider også deretter ...

I og med at mange er villige til å betale et premium for papirer er det vel egentlig ingen overraskelse at enkelte spekulerer i falske papirer. Man kan lure på utbredelsen av dette, mye mulig at selger i dette tilfellet var uforsiktig.

Denne kommentaren var vittig: "Are you seriously telling me that I should ask a seller if the punch papers accompanying the watch that is being sold as coming with punched papers are the correct and original punched papers for said watch? "

Over alt hvor det er et marked for å tjene penger, vil det komme inn aktører som utnytter muligheten. Det var vel bare et spørsmål om tid før det var noen som begynte med dette og. Men for alt vi vet kan jo dette ha foregått lenge.
Jeg tror ikke dette kommer til å senke premiumen for boks og papirer, med mindre det blir et meget omfattende problem. Nå vil ikke dette påvirke meg i særlig grad ennå hvertfall, siden disse klokkene er langt utenfor mitt prisleie ;)

Og hvis jeg skulle kjøpt en klokke i dette prisleie hadde det nok vært gjennom et forum som dette, og ikke ebay.

Hvis dette blir et utbredt problem vil det kanskje føre til to ting:
Klokker uten B&P blir like attraktive når de er kjøpt fra en seriøs (og velkjent) selger.
Seriøse selgere kan legge på en premium kun i kraft av å være nettopp dette.:)

Er det stuerent å utruste en no box/no papers klokke med "korrekt" boks og papirer (minus garantibevis naturligvis), eller forventer kjøpere at det er det originale som fulgte med da klokken ble kjøpt ny?

Jeg forventer at alle klokker som har vært innom en dealer har fått gjort alt dette. Pene klokker matches med bokser og papirer.

Like vanlig er det at deler byttes ut også. Ingen grunn til å forvente at noe som ikke er nummerert er opprinnelig, med mindre du kjøper direkte fra første eier. Selgerne har store kvanta korrekte deler og har ikke vansker for å matche patina på skive og visere etc.

Ingen grunn til å være naiv i det gamet her :D

Jeg mener jo at det er like alvorlig med falske papirer som med falske klokker, selv om konsekvensene for en stakkars kjøper blir mindre...
Problemet med disse falske papirene er jo at de vil følge klokken. Hvis de ikke kan "spottes" kan det fort skje at en intetanende seriøs selger plutselig videreselger uten å være klar over at de er falske.

Når det gjelder bokser og manual/brosjyrer er det vel ganske vanlig å sette sammen det man måtte komme over, og noe de færreste reagerer på.