Trøbbel med bilen :-(

Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.095
Sted
Stavanger
Kan noen med litt kunnskap om biler, fortrinnsvis Pegeot, gi meg en pekepinn (og åndelig støtte) på hva som feiler bilen min?
Evt hvilke kostnader vi må se for oss ved å få bilen reparert.

Skal prøve å gi en enkel oppsummering av problemet:
1. Bilen har stått i 1mnd+ da vi aldri rakk å bytte til vinterdekk og at denne fungerer som bil nr.2 (som vi sjelden bruker)
2. Tom for batteri.
3. Batteriet ladet i 2t idag med 8A-lader fra biltema.
4. Bilen starter fint.
5. Får opp anti polltion fault i displayet
6. prøver å kjøre bilen litt da den har stått lenge.
7. Bilen vil ikke gå over 1200 rpm uansett hvor hardt jeg trykker på gassen
8. Har prøvd å slå av tenningen og restarte bilen, samme melding dukker opp.

Det er snakk om en Peugeot 306 1,6bensin fra 2004 med 120k på telleren.

Vi har vurdert det slik at bilen er så lite verdt at en høy verkstedsregning vil bety døden for bilen. Den er så gammal og lite verdt at vi hadde planer om å kjøre den til den gikk i stykker og kjøpe en nyere bil. Har den tiden nå kommet?
 
ser ut til at anti pollution fault kan være alt mulig rart, men det kan jo være noe såpass enkelt som tett bensinfilter på grunn av gammel bensin, eller defekt lambdasonde.

eneste måte å finne det ut på er å lese av feilkoden med en "diagnosemaskin".
 
Jepp. Finn et mekonomen-verksted e.l. som kobler den til en Autologic uten å flå deg for det.
 
Enkelt diagnoseutstyr kan også kjøpes på nett for en rimelig penge, hvis du ønsker litt DIY.
 
Da bilen har stått uten strøm en stund, kan det oppstå en del "feillager" i datasystemet.
Bilen har mest sannsynlig gått i "nødmodus" det trenger ikke være noe alvorlig, men få bilen på en diagnose.
En diagnose koster mellom 800kr til 1000kr kanskje mindre.
 
Fant dette på et forum:

This message can indicate an issue with about 50 items, and you'll need the car to be code read. Just hope you don't have the ED7 code.


Så en som hadde fått denne koden på diagnose utstyret sitt.
P0410:secondary air injection fault

Han bare slettet feilen og bilen virker bra igjen.

Skal det gjøres selv bør du få deg et diagnose utstyr så du kan lese feil koden. Evt slette den om det ikke er noe nødvedig feil.

Eller ta den med på verksted og få de til og se på den, ( lese koden ).

Bilen din er gått i nødmodus, det er derfor du får bare 30kmh. Den går på " halv maskin ".
 
Koble fra batteriet, deretter kobler du minuskabel og plusskabel sammen (med batteriet stående på bakken, langt vekk fra bilen ;) ) Da tapper du alle sentraler og komponenter for strøm. Kan sammenlignes med å slå av en PC fordi den er treg/henger seg opp. Koster null og niks og kan hende funker. La den stå med kablene koblet sammen i noen timer.
 
Ser ut som bilen din har OBD-II diagnoseplugg. Den pleier å sitte på venstre side under rattet/konsollen. En slik diagnosestikk (OBD-II->USB) inkl software for å lese/slette feilkoder koster en hundrings på ebay. Jeg har flere slike liggende og de har fungert utmerket.
 
Prøv som det ble skrevet her å koble fra batteriet. La det være frakoblet i et kvarters tid. Dette er ofte nok for å slette feilminnet på flere biler. Hvis ikke er det nok OBDII ja, så det skal være en smal sak å få lest av feilkoder.
 
Fant dette om en som hadde samme feilkode (det kan visst være alt mellom himmel og jord som trigger feilen) og måtte le litt! :D

"Anti pollution fault was causing so much grief that we even started looking around to buy a different car. Once in a supermarket car park, I locked the car up and it turned the stereo of the peugeot next to us off.
The gent asked us to open and close the car again and sure enough it turned his factory fit radio off!"

http://www.frugalways.co.uk/life.php/peugeot-307-anti-pollution-fault-solved