Tregt datoskifte

Medlem
5. mars 2013
Sted
Ningbo, China
Etter å ha lest lignende tråd på TRF om at datoen ikke skiftes momentant, slo det meg at min gmt 16750 ikke skifter dato på et "klikk", men bruker circus 30min fra 2330 - 0000.
Noen som har erfart noe lignende og vet om dette er tegn på at noe er galt?
Klokken går utmerket godt for sine 27 år, så vil nødig be en urmaker åpne og demontrere uten godt grunnlag..
Takk! :)

Dette er nok relativt vanlig. I manualen på et av mine ETA-baserte verk står det at man ikke skal stille klokken mellom 10 og 2 før datoskifte, fordi det kan skade datomekanismen, da datoskifte har begynt.

Rent umiddelbart får jeg følelsen av at dette verket skal skifte momentant. Ser at rolex lanserte grunnverket i 1979 som instant change - dvs skifte umiddelbart (selve 16750 kom visst i 1981). Dette er ikke tilfelle med ETA som har et semi-instant change system og følgelig vil man kunne se at datoen begynner å skifte noen ganger allerede rett etter klokken elleve hvis man følger med. Den vil til slutt klikke riktig dato på plass, og dette kan justeres slik at dette skiftet kommer så nær klokken tolv som mulig ved å stille på viserne (dette er noe urmaker gjør - ikke brukerstyrt :) ).

Jeg ser at man kan tolke din post som om klokken ikke har vært rørt av urmaker på 27 år - jeg håper at dette er feil - de lærde strides om serviceintervall men så lenge vil nesten garantert noen deler bli ødelagt. Jeg har aldri skrudd på dette verket men kan tenke meg at det er en fjær som har brukket - dette er å regne som en amatørdiagnose - uten å ha sett uret. Samtidig så har jeg skrudd på noen klokker og ser at fjærproblematikk ved datoskifte er noe som går igjen. Jeg skrur nå på et 3035 verk som jeg tror er samme grunnverk som i din klokke og den har nettopp hatt dette fjærproblem og jeg skifter sannsynligvis til en ny fjær på den i morgen.

EDIT: Ser at man kan mistolke det jeg skrev om instant dato change med quick set - som er noe helt annet :)

Redigert:
Takk for svar! Klokken har vært hos urmaker iløpet av sin levetid og fikk opplyst av selger (goodguy) at jeg fint kunne vente 4-5 år med service. Jeg har ikke stilt klokken på en evighet og den har nesten ikke gainet noen sekunder og tenkte dermed at jeg nødig vil at urmaker skal demontere og sette sammen igjen, da den i skrivende stund går såpass nøyaktig :)

Leste på TRF at et tips kunne være å rotere datohjulet en sekstitalls ganger for å se om det kunne løsne opp mekanismen noe, så jeg skal så absolutt følge med i kveld!

Virker som om det gjorde nytten, nå skiftet datoen akkurat med et "klikk" :)

Da har du jo både ordnet det og fått svar på ditt spørsmål. Det er vel uansett ikke vanskelig å få tak i deler til klokken din hvis det ryker noe, men selv så tror jeg at jeg ville ha fått smurt opp datomekansime hvis den begynner igjen. Det finnes urmakere som er villig til å se på det som en konkret jobb og ikke ta full service hvis du ber om det. Man må da kun ta ut urverk, ta av visere og skive og så ligger herligheten lett tilgjengelig. Trykktest etter endt jobb er vel så som så, da du IMHO ikke bør bade med en så gammel klokke uansett (har enda ikke kommet meg etter opplevelsen forrige sommerferie, hvor jeg møtte en kar som akkurat hadde kjøpt en doubleredseadweller av Mike Woods, han sa noe sånt som "den skal tåle 610 meters dybde" og stupte deretter i hotellbasseng:eek:). Jeg hadde uansett bedt om det, trykktest altså, for egen viten sin skyld. Alt dette hvis det blir nødvendig da.

Da har du jo både ordnet det og fått svar på ditt spørsmål. Det er vel uansett ikke vanskelig å få tak i deler til klokken din hvis det ryker noe, men selv så tror jeg at jeg ville ha fått smurt opp datomekansime hvis den begynner igjen. Det finnes urmakere som er villig til å se på det som en konkret jobb og ikke ta full service hvis du ber om det. Man må da kun ta ut urverk, ta av visere og skive og så ligger herligheten lett tilgjengelig. Trykktest etter endt jobb er vel så som så, da du IMHO ikke bør bade med en så gammel klokke uansett (har enda ikke kommet meg etter opplevelsen forrige sommerferie, hvor jeg møtte en kar som akkurat hadde kjøpt en doubleredseadweller av Mike Woods, han sa noe sånt som "den skal tåle 610 meters dybde" og stupte deretter i hotellbasseng:eek:). Jeg hadde uansett bedt om det, trykktest altså, for egen viten sin skyld. Alt dette hvis det blir nødvendig da.

Jeg skal holde følge med fremover og se om problemet vedvarer. Betryggende å vite at dette eventuelt kan justeres i en isolert operasjon! Takk for svar :)