Trenger hjelp i mediaboks jungelen.

Medlem
30. mars 2010
Sted
Norge
Etter å ha funnet bruddstykker av informasjon jeg leter etter rund tom kring på nettet. Håper jeg på sonen kan forbarme seg over en halvgammel teknologi sinke.

Utgangspunktet er at vi ønsker å kunne se NRK TV via internett, på tv'en i stua. Dette må skje på en måte som kona akespterer, både visuelt/intriør messig og enkelt brukergrensesnittet. Enkelt å bruke, ikke støy fra pc vifte, ikke oppstartstid.

Etter litt googling ser det ut som Airplay boksen kan gjøre dette, samme med Boxee Box. Synes det ikke kommer tydelig fram at det er mulig ? Lurer også på hvor mye enkelt oppstart det er ? Hvor mye hassel er det ?

Noen som har litt erfaring med slike bokser og hvor brukervennlige de er ?

Stikkord er altså enkel tilgang til "nett tv", lite støy, enkel bruker grensesnitt, rask oppstart, om kona kan styre dette med Ipad, tror jeg kan være positivt. Andre tjenester vil også bli brukt, men dette er krav som ligger i bånn.

Som dere ser så trenger jeg litt utdannelse i hjemme-entertainment :)

På forhånd takk.

Jeg ser på det meste via Apple TV og iPad. iTunes og Netflix direkte på ATVen, nett-tv (inkl NRK) og mitt lokale mediaarkiv med Airplay fra iPad til Apple TV. (Bruker Plex til mitt lokal mediaarkiv.)

Dette opplegget har forholdsvis høy Wife Acceptancy Factor, selv om hun nok hadde foretrukket at alt var direkte tilgjengelig på Apple TV, uten å måtte gå gjennom iPaden. Dessverre har jeg siste versjon av ATV, som ikke lar seg jailbreake ennå (såvidt jeg vet), og dermed ikke kan brukes like fleksibelt som forrige versjon.

Apple TV har rask oppstart, godt brukergrensesnitt og (gjennom iTunes og Netflix) meget godt utvalg av underholdning. Anbefales.

Apple TV har rask oppstart, godt brukergrensesnitt og (gjennom iTunes og Netflix) meget godt utvalg av underholdning. Anbefales.

Støttes! Har bare positive erfaringen med min ATV. Enkelt oppsett, grei tilgang til filmer og serier - og lett å speile innhold fra iPad/iPhone :)

Jeg arvet en Mac Mini fra en kompis som i dag står under TV-en, og den fungerer helt utmerket til nett-tv, Spotify, Netflix, HBO og alle mulige andre medieoppdrag. Den er nokså mini og ser ikke så verst ut heller, så jeg har ikke hørt noe negativt om den fra den feminine delen av husholdningen. Vi styrer den fra et trådløst tastatur/mus-sett, men det finnes visst også noe app-greier som lar deg styre den med Iphone/Ipad.

Har også en Mac Mini under TVen, og det er en ypperlig maskin. Mye større fleksibilitet en AppleTV. Men etter ATVen kom i hus har jeg ikke skrudd den på en eneste gang ;)

Har både Mac Mini og AppleTV, og hadde faktisk ikke forsøkt strømming til ATV fra iPad/Pod/Phone før akkurat nå...:p

Fungerer helt fint! Enkelt og med akseptabel bilde og lydkvalitet. I forhold til Canal Digital parabol er bildet ikke helt like skarpt, og det mangler noen millimeter på og fylle skjermen 100% ut til kantene. Dette er sannsynligvis ikke noe problem på en fabrikkinnstilt TV med overscan-funksjon slått på. (Jeg har slått dette av, jeg tror det mer eller mindre er slått på som standard på alle TV'er). Lyden er også i vanlig stereo og ikke Dolby Digital.

For og gjøre akkurat det trådstarter spør etter tror jeg dette er løsningen. AppleTV er liten og kan også gjemmes bort såfremt du styrer den fra iPad o.l. Jeg kan ikke tenke meg noen noen enklere løsning.

Edit: Ser at størelse på bilde forandrer seg litt etter program. Noen fyller skjermen så godt som ut. Alt i alt er dette godt seende på!

Redigert:
Takker for alle svar :) Hyggelig å få ikke tekniske svar på at det virker som jeg tenker. Blir en tur til den lokale apple butikken med kona for en liten demo. Regner med at det går veien, så blir det Apple TV når vi flytter til ny leilighet senere i høst.

Høres ut som en god plan :D Vanskelig å argumentere mot en dings på størrelse med en snusboks som gir deg mer underholdning enn du noensinne kommer til å ha tid til å konsumere :cool: