Trenger hjelp med DIY elektronikk.

G

Guest571

Guest
Hei.

Fikk en forespørsel av min mor om å lage en "dings". Naturligvis svarte jeg ja, fortere enn jeg tenker.

Saken er at min mor jobber i en bank hvor de har en datamaskin som går i dvale om det ikke er bevegelse på skjermen ila 10 minutter. Innloggingsprosessen er så omfattende at hun gjerne vil at jeg skal lage noe som lager en liten bevegelse på pc-musa da hvert 10. minutt.

Planen er en bitteliten elmotor, batteri, av-på bryter og en enhet som sender strøm til motoren hvert 10 minutt. Tenker å feste motoren på ledningen til musa els.

Noen forslag om hvor jeg kan kjøpe det jeg trenger for en billig penge? Sjekket litt på dx.com, men gikk meg litt vill i sortimentet. Det er en fordel om motoren går veldig veldig sakte. Kunne sikkert vært en servo også, men da blir vel styringen med en gang litt komlisert?

Takker for all hjelp!

Fyi så er det en ekstremt god grunn til tungvindte innlogginger i banker som regel, typisk for å sørge for at de maskinene som spytter ut penger ikke står ulåste osv ;). IT kan fint løsne en maskin fra GPO om det er ønskelig å få til.

Poenget mitt er - kanskje du og din mor ikke blir de mest populære i banken om dette lages :p.

Når det er sagt, kan du ikke bare gjøre det vi gamergutta gjorde før i tiden, sett en vifte foran et bord, tape litt papir på musa, snu den opp-ned, voila ;).

Problemet med å ha noe som "alltid" gjør noe hvert 10. Min er at det vil skje også når man bruker maskinen..

Fyi så er det en ekstremt god grunn til tungvindte innlogginger i banker som regel, typisk for å sørge for at de maskinene som spytter ut penger ikke står ulåste osv ;). IT kan fint løsne en maskin fra GPO om det er ønskelig å få til.

Poenget mitt er - kanskje du og din mor ikke blir de mest populære i banken om dette lages :p.

Når det er sagt, kan du ikke bare gjøre det vi gamergutta gjorde før i tiden, sett en vifte foran et bord, tape litt papir på musa, snu den opp-ned, voila ;).

Problemet med å ha noe som "alltid" gjør noe hvert 10. Min er at det vil skje også når man bruker maskinen..

Takk for tips. Dette er for sikkerhets skyld ikke snakk om et bankkontor i ordets rette forstand, heller et hovedkontor hvor det gjøres saksbehandlinger osv.

Enig med ChristianN, det er null problem for IT og løse problemet med screensaver. Har flere maskiner i firmaet mitt som ikke skal gå i dvale og der er dvalemodus og screensaver deaktivert. Ikke verre enn det

It sikkerhet pleier å være sånn passe paranoide selv i kontorlokalene ;).

En del banker har også folk onsite som fra tid til annen skal komme seg inn i systemene, uansett vei.

(Vi har en del banker som kunder og jeg er ganske ofte - som akkurat nå faktisk - onsite hos bankene og jobber der :p)

Alternativt kan du kjøpe den billigste mobiltelefonen på Elkjøp (200,-) og sette denne på varsling med vibrasjon omtrent hvert tiende minutt. settes på stille varsling.
Lag en ramme til telefonen som musa ligger oppå. Kanskje i eloksert svart aluminum med avrundede kanter?

Bør være mulig...