Trenger hjelp til gavekjøp. 10-20k.

Medlem
22. mai 2014
Jeg har veldig lyst til å kjøpe en gave til mannen min.. Han unner seg ikke mye og jobber SÅ hardt for tiden med (mer enn) fulltidsjobb og oppussing av hus til vi får vårt først barn!

Han fortjener verdens flotteste klokke! Per idag har han bare et par rimelige variater, men syns det er veldig stas med klokke!
Jeg har tenkt å bruke 10-20k, som føles som en stor invistering i vår livssituasjon! Så å gå utover de rammene er ikke aktuellt, men jeg har lyst til å overraske ham med noe "ordentlig". Jeg har sett på noen i Longines Master serien med brun skinnrem som akkurat runder 20k nytt. (Jeg føler nok at det er tryggest og enklest å kjøpe nytt..) Jeg likte dem godt, men vil gjerna ha noen gode råd/tips så jeg får noe han blir fornøyd med! =)

Redigert:
Strekk budsjettet noen få tusenlapper og kjøp denne som er på salg hos Urverket nå: 3870.50.31 Omega Speedmaster Black Dial Leather Pris 23.695,-

Dette er en meget god nypris for en Omega Speedmaster, denne klokken er finest på rem uansett vil mange si og lenke kan kjøpes noen år down the road om det skulle være viktig.

Dette er et annet godt alternativ å tenke på:

79220R-STEEL Tudor Heritage Black Bay Sort/Stål Ø41.00 mm Pris 20.995,-

Takk for tips!
Den første du linket til var jo et flott ur! Men det er altså kurant å kjøpe klokker på urverket.no? Jeg kjøper mye på nett, men hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe i butikk mtp å være trygg på at varen er som den skal og at garanti etc er i orden.. Men det er jo ikke noe poeng i å kaste penger ut av vinduet heller!

Takk for tips!
Den første du linket til var jo et flott ur! Men det er altså kurant å kjøpe klokker på urverket.no? Jeg kjøper mye på nett, men hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe i butikk mtp å være trygg på at varen er som den skal og at garanti etc er i orden.. Men det er jo ikke noe poeng i å kaste penger ut av vinduet heller!

Jeg vil jo anbefale butikk, alltid godt å opprette et kundeforhold og litt lettere i forhold til eventuell garantisak. Det er fullt mulig å prute litt på prisen i butikk, særlig når det gjelder Omega. Når det er sagt så kan du handle trygt fra Urverket også om det skulle vise seg å bli et alternativ.

Vet ikke hvor mye klokkekunnskaper du sitter på, men det spesielle med Omega Speedmaster er jo at det var modellen NASA brukte ved månelandingen i 1969.

Nå trengs det noen enablers her som kan poste fine Speedmaster-bilder :)

Nå trengs det noen enablers her som kan poste fine Speedmaster-bilder :)

:mrgreen:

AScCLXX.jpg

v4OQa5s.jpg

VPhc6vA.jpg

vsAQWU3.jpg

Støtter forslaget om Omega Speedmaster her. Tror nok du vil kunne få 10-15% rimelig greit hos forhandler.

Sjiktet 10-20k er litt vanskelig, særlig nytt.

Denne synes jeg er flott: L4.796.4.78.2 Longines Heritage Silver Dial Croco Strap Brown Pris 16.995,-
Denne også: http://www.urverket.no/hamilton-american-classic-jazzmaster-maestro-hvit-lr-o4100-m (denne finnes også med sølv-indekser)

Black Bay det linkes til over her er også flott. Denne kommer snart med blå ring rundt skiven også. Det samme gjør en annen Tudor, nemlig denne:
tudor-heritage-ranger_l.jpg

Du kan lese litt om disse klokkene her: Three TUDOR novelties in 2014 - Trailblazers with icon feel - Watchonista

Tudor forøvrig er "fattigmanns" Rolex. Samme eiere og bruker mye av de samme delene. Tudor dog har enklere urverk og er dermed billigere.

Edit:
Glemte helt å foreslå, selv om du vil kjøpe nytt, en Rolex Datejust. Kanskje du finner en fra fødselsåret hans? Disse fra 70-80 tallet ligger på 15-20k ca. Litt avhengig selvsagt, men det er en god ballpark

Redigert:
Støtter forslaget om Omega Speedmaster her. Tror nok du vil kunne få 10-15% rimelig greit hos forhandler.

Sjiktet 10-20k er litt vanskelig, særlig nytt.

Denne synes jeg er flott: L4.796.4.78.2 Longines Heritage Silver Dial Croco Strap Brown Pris 16.995,-
Denne også: http://www.urverket.no/hamilton-american-classic-jazzmaster-maestro-hvit-lr-o4100-m (denne finnes også med sølv-indekser)

Black Bay det linkes til over her er også flott. Denne kommer snart med blå ring rundt skiven også. Det samme gjør en annen Tudor, nemlig denne:
tudor-heritage-ranger_l.jpg

Du kan lese litt om disse klokkene her: Three TUDOR novelties in 2014 - Trailblazers with icon feel - Watchonista

Tudor forøvrig er "fattigmanns" Rolex. Samme eiere og bruker mye av de samme delene. Tudor dog har enklere urverk og er dermed billigere.

Synes "fattigmanns"-Rolex var en streng knagg å henge det på. Jeg føler at Tudor kan stå på egne ben og er et merke som nyter stor respekt fra klokkeentusiaster. De modellene de har sluppet de seneste par årene viser jo at det er et merke der Rolex våger å tre litt ut av komfortsonen. Helt sort Black Shield er jo for eksempel helt rå og noe som ikke har mye snev av Rolex-design i seg.

Tudor-Fastrider-Black-Shield-bronze-thumb-960xauto-18303.jpg

Synes "fattigmanns"-Rolex var en streng knagg å henge det på. Jeg føler at Tudor kan stå på egne ben og er et merke som nyter stor respekt fra klokkeentusiaster. De modellene de har sluppet de seneste par årene viser jo at det er et merke der Rolex våger å tre litt ut av komfortsonen. Helt sort Black Shield er jo for eksempel helt rå og noe som ikke har et snev av Rolex-design i seg.

Det var ikke ment som kritikk eller annet, bare til opplysning at det er samme eiere, men Tudor ligger i et noget rimeligere prisklasse. Ville nok heller gått for en Tudor enn en Longines f.eks

For en flott gave du har tenkt å overraske mannen din med:D

Speedmaster er en virkelig flott klokke. Jeg vet ikke hvor interessert han er i klokker? Speedmaster har manuelt opptrekk av urverket. Det er ikke sikkert han er så opptatt av urverket i klokken og heller kunne tenke seg automatisk opptrekk.
En annen ting å ta med i vurderingen er at denne modellen har pleksiglass, altså mer sårbar for riper.
Hvilke bruks områder er det du ser for deg at klokken blir brukt på? Om det skal være en hverdagsklokke/jobbklokke kan den fort bli ripete i glasset, og er mannen din en petimeter/perfeksjonist kan det føre til litt misnøye.
Det er heller ikke en klokke jeg ville brukt til bading.
Men om det er snakk om å ha en klokke til de litt "finere" anledninger er den midt i blinken:)

Har du tenkt på om du ønsker at klokken skal ha skinnrem eller lenke?

Lykke til i jakten!

Angående Speedmasteren som det er henvist til tidligere i tråden, er det uten tvil en fin klokke både av utseende og historie. Det du skal være klar over er at akkurat denne modellen har "plexiglass" istede for safir. Det et historisk "korrekt", men er mer utsatt for riper.

Angående Speedmasteren som det er henvist til tidligere i tråden, er det uten tvil en fin klokke både av utseende og historie. Det du skal være klar over er at akkurat denne modellen har "plexiglass" istede for safir. Det et historisk "korrekt", men er mer utsatt for riper.

Skal dog også sies at det er enkelt å pusse glasset pent for de fleste småriper ved bruk av tannkrem, ny plexi er også bare noen få hundrelapper ved skikkelige riper. Dette var noe jeg selv trodde skulle bli et problem, men har vist seg å være et ikke eksisterende problem i praksis for min del hvertfall.

Støtter også Speedmaster som en perfekt klokke til dette formålet. Man finner kanskje ur som er mer fancy og kanskje finere å se til i samme prisleie, men Omega Speedmaster har en historisk betydning og en stor stjerne i margen hos nesten samtlige klokkeinteresserte.

Speedmaster kommer trolig aldri til å bli verdens vakreste ur, heller aldri det mest spennende, men det består tidens tann og går aldri ut på dato (eller mote for den saks skyld).

Strekker desverre budsjettet ditt noe.

For en flott gave du har tenkt å overraske mannen din med:D

Speedmaster er en virkelig flott klokke. Jeg vet ikke hvor interessert han er i klokker? Speedmaster har manuelt opptrekk av urverket. Det er ikke sikkert han er så opptatt av urverket i klokken og heller kunne tenke seg automatisk opptrekk.
En annen ting å ta med i vurderingen er at denne modellen har pleksiglass, altså mer sårbar for riper.
Hvilke bruks områder er det du ser for deg at klokken blir brukt på? Om det skal være en hverdagsklokke/jobbklokke kan den fort bli ripete i glasset, og er mannen din en petimeter/perfeksjonist kan det føre til litt misnøye.
Det er heller ikke en klokke jeg ville brukt til bading.
Men om det er snakk om å ha en klokke til de litt "finere" anledninger er den midt i blinken:)

Har du tenkt på om du ønsker at klokken skal ha skinnrem eller lenke?

Lykke til i jakten!

Bruksområde har jeg ikke tenkt så mye på, men jeg tror jeg liker tanken på at det er en klokke han kan bruke daglig..
Han har en billigklokke med brun skinnrem som han liker godt, så jeg har sett for meg at å erstatte den med en skikkelig klokke med skinnrem hadde vært fint! Han er nok litt petimeter, så det hadde jo vært fint om den hadde holdt seg pen..

Jeg må si jeg gleder meg veldig til å overraske ham! Jeg tenkte å gi den til ham den første morgenen i huset med babyen, så jeg tror nok han blir glad for det meste jeg kunne finne på å kjøpe.. så stresset er sikkert mest for min egen del å føle at jeg kjøper noe med god valutta for pengene..

Støtter forslaget om å prute ned en Speedmaster hos en autorisert forhandler. Ring gjerne til noen forskjellige og hør om pris.

Vet ikke hvor dere bor, men legger ved en link til Norske Omega forhandlere. Et lite innsidetips er å prøve Lervik i Haugesund.

Vet om noen fler, bl.a Urmaker Øen i Drammen.

Jeg forstår godt at du ønsker å kjøpe nytt, det noe spesielt å få en gave som er ny, og ikke brukt :) Speedmaster er nevnt i tråden, og er over din estimerte pris, men don´t you worry!!

LonginesBlackdial_zpse5156cae.jpg

IMG_0432_zps89ff576d.jpg

LonginesMastercollection_zps823a777a.jpg

orig_zps62b77bf2.jpg

Jeg liker spesielt den siste jeg linket, Longines Legend Diver. Bra bang for buck, vintage preg, perfekt størrelse, ikke så altfor stort tap skulle han ønske å selge (ikke vis han tidssonen.no), vanntett til 300 meter, sapphire glass og passer mange ulike reimer.

Her sammen med Speedmaster og Stowa Marine Original som også er en penpen klokke. Ninjaedit; Protid på Storo har superservice og vil kunne gi deg gode svar og tilbud.

Lykke til med hus, baby og klokkekjøp :)

Redigert:
Støtter forslaget om å prute ned en Speedmaster hos en autorisert forhandler. Ring gjerne til noen forskjellige og hør om pris.

Vet ikke hvor dere bor, men legger ved en link til Norske Omega forhandlere. Et lite innsidetips er å prøve Lervik i Haugesund.

Vet om noen fler, bl.a Urmaker Øen i Drammen.

Vi bor i Akershus, så da har jeg vel noen butikker å spille på i Oslo omegn.. Vi får håpe at jeg får til å prute litt! Er 10% et greit mål å oppnå?

Er det ikke flere forhandlere som holder på å miste retten til å selge Omega nå for tiden? Noterte med at for kort tid siden var det flere Protid butikker som solgte ut Omegaer de hadde på lager til sterkt reduserte priser (opptil -30% typ).

Er du heldig så kan det jo hende noen har igjen Speedmaster som du kan få til fordelaktig pris.. Har selv handlet hos Protid Jermstad i Molde, og har bare gode ord om den butikken og deres kundebehandling. Som nevnt ovenfor er også Lervik Ur (også Protid) anbefalt.

PS! De fleste butikker sender klokker med ekspress over natten, så å handle utenfor rekkevidde skal ikke være noe hinder.

Redigert:
Er det ikke flere forhandlere som holder på å miste retten til å selge Omega nå for tiden? Noterte med at for kort tid siden var det flere Protid butikker som solgte ut Omegaer de hadde på lager til sterkt reduserte priser (opptil -30% typ).

Er du heldig så kan det jo hende noen har igjen Speedmaster som du kan få til fordelaktig pris.. Har selv handlet hos Protid Jermstad i Molde, og har bare gode ord om den butikken og deres kundebehandling. Som nevnt ovenfor er også Lervik Ur (også Protid) anbefalt.

PS! De fleste butikker sender klokker med ekspress over natten, så å handle utenfor rekkevidde skal ikke være noe hinder.

Tror dessverre at det begynner å tømmes litt for kurrante modeller på disse salgene og jeg tviler sterkt på at det fortsatt finnes en Speedmaster i dette landet med 30% rabatt. Men 10% bør være mulig å få hos de aller fleste forhandlere :)

Til trådstarter:
Dersom du tenker å kjøpe en klokke med skinnrem så ville jeg ikke gitt vanntetthet en tanke. Skinnrem passer uansett ikke så godt til å bade med. Speedmaster er et veldig godt forslag dersom du tror mannen din ikke kommer til å ha noe problem med å trekke opp klokken for hånd. Dersom du tror at dette kan føre til at klokken blir liggende så ville jeg heller sett på noe med automatisk urverk. Her er Longines og Tudor sterke kandidater :)

PS! Ikke tenk på riper i plexien. Det er lett å pusse bort og det er billig å bytte plexi. Den største problemstillingen bør være manuelt vs automatisk urverk :)

Hadde samboeren min kommet hjem med en omega, en tudor eller en longines...
Generellt en mekanisk sveitsisk klokke, hvis jeg pusset opp huset/stresset hjemme, så hadde hvertfall jeg blitt nyforelska igjen. Han skal være utrolig glad for at han har deg og du vil han så godt. En skikkelig klokke er kanskje den fineste gaven du kan gi til en mann, sett vekk ifra barnet du har i magen :)

Lykke til med kjøpet, og oppdater oss gjerne på hva det blir.

Jeg vil anbefale deg til å ta en tur innom en urmaker og kikke litt, diskutere litt med selgeren og gjerne tafse litt på klokker.

Hadde samboeren min kommet hjem med en omega, en tudor eller en longines...
Generellt en mekanisk sveitsisk klokke, hvis jeg pusset opp huset/stresset hjemme, så hadde hvertfall jeg blitt nyforelska igjen. Han skal være utrolig glad for at han har deg og du vil han så godt. En skikkelig klokke er kanskje den fineste gaven du kan gi til en mann, sett vekk ifra barnet du har i magen :)

Lykke til med kjøpet, og oppdater oss gjerne på hva det blir.

Jeg vil anbefale deg til å ta en tur innom en urmaker og kikke litt, diskutere litt med selgeren og gjerne tafse litt på klokker.

Jeg har vært og tafset litt på Storo nå.. Og jeg ble fristet av en Tah Heuer Carrera, men jeg ble stående lenge å holde på et par klokker fra Longines Heritage serie.. De var lekre! Men jeg falt ikke for Omega klokkene de hadde der.. Det blir nok et par runder til og så må jeg manne meg opp til litt pruting!