Trenger hjelp til klokke kjøp

Medlem
13. mai 2012
Sted
Oslo
Hei alle,

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en Norsk-kjøpt Zenith El Primero 36000 til 26k. Den er kun ett år gammel. Er det et godt kjøp?

Redigert:
Hei,

Har selv hatt denne, og mener dette må være et knallkjøp, så lenge alt er på stell. Er ikke nyprisen rett over 50K? Disse modellene er vel ganske populære, og verket er det jo ikke noe si på:) Sikkert andre som kan mer enn meg om dette, men virker som et godt tilbud:)

Mvh

Jostein

Garantikortet er stemplet av Tidemann i Oslo. Serienr og urverksnr på klokka stemmer overens med certifikatet, men er riktignok skrevet inn for hånd. Vet ikke om Tidemann gjør det til vanlig? Jeg har null peiling på hverken Tidemann som forhandler eller Zenit som klokke. Vet bare at jeg vil ha en i samlingen.

Garantikortet er stemplet av Tidemann i Oslo. Serienr og urverksnr på klokka stemmer overens med certifikatet, men er riktignok skrevet inn for hånd. Vet ikke om Tidemann gjør det til vanlig? Jeg har null peiling på hverken Tidemann som forhandler eller Zenit som klokke. Vet bare at jeg vil ha en i samlingen.

Siden du har lyst på en Zenith i samlingen, så tror jeg du kan gjøre verre ting enn dette kjøpet. Et par ting:

1. Siden du skriver 36000 så regner jeg med at det er en kronografutgaven. Zenith har de siste par årene også laget et "vanlig" ur med El Primero-urverk altså et som svinger hurtig (36.000), men som ikke har kronograf. Disse er ikke så attraktive i mine øyne (og også en utvanning av hele El Primero-navnet, men det er en annen historie).

2. En av grunnene til at et nytt ur er et så godt kjøp er at det er relativt dyrt å ta service på en El Primero (vi snakker 6-7.000) - Når uret er ett år gammel, så er det lenge til du trenger å bekymre deg for sånt. Hvis uret hadde vært eldre, kunne du ha vært heldig, men du kunne også risikert å måtte ta en service etter et par måneder.

3. Bruktmarkedet for Zenith er ikke så lett å maneurere i, med mange før og etterpriser. Frem mot midten av 2000-tallet ble det laget veldig mange dyre Zenithmodeller til godt over 100.000 kroner. Da Zenith fikk ny ledelse rundt 2008, ble nyprisene kuttet med 30 prosent. Dessuten innførte de helt nye modellinjer, med det resultat at gråmarkedet ble oversvømt av gamle modeller med høy utsalgspris, som folk trodde de hadde gjort et kupp på (før nyprisen ble kuttet) - Den dag i dag ser jeg mange mange bruke El Primero-modeller priset langt over det jeg tror det er realistisk å oppnå. Dette har ført til et marked som nok har stoppet litt opp, og selv en veldig kurrant modell som 36000 vil jeg tro kan være litt vanskelig å videreselge hvis du bestemte deg for det en dag. Selv om prisen du har fått virker veldig god (sammenlignet med mye annet som ligger ute) - Så det er et godt kjøp, men ikke et: "Godt nok til å være garantert fortjeneste"-kjøp.

4. Jeg har kjøpt noen Zenither hos Tidemann, og de skriver etter min erfaring alltid ut kort med penn. Men det er bare å sende en mail til Zenith i Sveits, så får man tilsendt et trykket garantikort. Det har i hvert fall jeg gjort. Mulig det ikke er helt ukomplisert siden du ikke er original kjøper, men jeg tror det skal la seg gjøre. De er i hvert fall en urprodusent som svarer på mail.

5. El Primero er et fantastisk urverk som jeg mener hører hjemme i en hver samling, og dette er en modell som er tro mot Zeniths historie.

Så egentlig er det ikke noe å tenke på. :)

Tusen takk for tips :)

Her følger et bilde av baksiden. Jeg vet ikke hvordan lokket eller urverket skal se ut. Noen innvendinger? Ser det greit ut?

IMG_0561_zps352fa240.jpg

Urverket og baksiden er ikke noe å engste seg over.

Jeg synes den ser litt slitt ut, men det kan være skitt og smuss som har samlet seg inne i små overganger og utfrest skrift, og en smal sak å få bort. Jeg synes jeg ser et bare hakk rett over R'n i "El Primero", og det samme helt nederst. Klokken ser også litt blass ut, men det gjør de ofte hvis de ikke har fått en omgang med pussefilla før fotografering. Dette er uansett ikke noe som ikke litt polish og eventuelt en lett polering vil få bort hvis du vil ha en helt strøken klokke, men det er kanskje noe du kan bruke for å prute ned prisen enda litt mer. (Hvis selger ikke har skrevet noe om at uret har noen hakk i utgangspunktet). Men som sagt tidligere. Jeg tror du har en helt grei deal der.