Trenger hjelp til noen gamle lommeur!

Medlem
30. mars 2015
Sted
Agder
Hei trenger litt hjelp til to lommeur jeg har arvet.
Her er ett bilde av begge:
image_zps351tjff1.jpg
[/URL][/IMG]

Her er en Zenith som jeg ikke har klart å åpne. Har ikke turt å bruke for mye makt, så håper noen her kan gi meg tips/råd:
image_zpsuprziqhp.jpg
[/URL][/IMG]
image_zps9duijtuf.jpg
[/URL][/IMG]

Er usikker på merket på denne, men på Urverket står det "AR":
image_zpsjp3kki6l.jpg
[/URL][/IMG]
image_zps08t1viny.jpg
[/URL][/IMG]
image_zpsbzwczru3.jpg
[/URL][/IMG]

Håper på gode svar og takker for all hjelp :)

Jeg har desverre lite peiling, men A/R betyr vel noe sånn som Avance og Retarde. Har med regulering av urverket å gjøre. Er andre som har masse peiling på gamle lommeur.

Begge klokkene ser ut som det er sveitsiske "ébauche" verk. Disse klokkene ble laget billig i stor skala uten merke til grossister og butikker, så butikken kunne sette sitt eget navn eller merke på de. A/R stemmer med det som er skrevet.

Takker for svar!
Zenithen var den jeg var mest interessert i å finne ut mer av
Så i bunn og grunn er dette Zeniths "billig" modell?
Hvor mye ville Zenithen ligge på mtp service?

Takker for svar!
Zenithen var den jeg var mest interessert i å finne ut mer av
Så i bunn og grunn er dette Zeniths "billig" modell?
Hvor mye ville Zenithen ligge på mtp service?

Beklager jeg så ikke at den ene var Zenith uten bilde av verket. Jeg har hørt at noen enkelte har fått en verdivurdering av urmakere på Zenith til flere titalls tusen kroner. Dessverre så er det stor forskjell på en verdivurdering og hva kjøper og markedet har lyst å betale. Det er ikke noe stort marked for brukte lommeur så lenge du ikke sitter med en veldig sjelden utgave. Jeg tror du kan bli skuffet.

Siden Zenithen har gravert baklokk tror jeg ikke denne er så interessant på brukt markede. Er mer interessert i info om klokken :)
Er det spesielle medier for å åpne denne slik at jeg kan få ett bilde av Urverket ?
Har prøvd å dra opp kronen, men skjer ikke noe etter det..

Siden Zenithen har gravert baklokk tror jeg ikke denne er så interessant på brukt markede. Er mer interessert i info om klokken :)
Er det spesielle medier for å åpne denne slik at jeg kan få ett bilde av Urverket ?
Har prøvd å dra opp kronen, men skjer ikke noe etter det..

Du skal nok ikke dra opp kronen får å åpne Zenithen. I baklokket skal det være et spor hvor du vipper opp lokket med en tykk smørkniv etc. Pass på å ikke lage riper.

Servicer på disse hos urmakeren får du fra 3000,- og oppover.

Nesten ett år senere har jeg begynt å tenke på service og ønske om å titte på urverket igjen på Zenithen. Tror muligens hengslene har satt seg i årenes løp, og lurer nå på om noen har tips for å få disse løs. Tør ikke bruke vann og såpe e.l
Lokket har klart alle mine prøvelser til nå og begynner å irritere meg grønn.:D
Sikkert mye lettere å bare levere inn til urmakere, men vil prøve å finne ut litt mer om verket før service.

(Må på etterskudd takke Superlite for hjelpen i fjor:rolleyes:)