Trenger hjelp til utforming av oppsigelse av leiekontrakt

Medlem
22. feb. 2011
Sted
Erewhon
Hei.

Jeg leier ut et rom, og om 3 mnd skal min bror flytte inn hos meg. Derfor trenger jeg å sende en oppsigelse til leietager idag. Jeg er kjent med at en slik oppsigelse må ha en saklig begrunnelse, og lurer på om det er mest saklig å si opp vedkommende grunnet at familie skal flytte inn, eller om jeg rett og slett bare skal si at jeg trenger plassen selv.

En annen ting er at leietager er engelsktalende, og jeg må derfor skrive opsigelsen på engelsk. Ønsker å gjøre det så kort som mulig, for å slippe misforståelser. Et utkast;

Termination notice of tenancy agreement. 30.09.11

Hi, xxxxx.

I am sorry to inform you that our tenancy agreement now is ending.
The reason for this ending is simply that I am needing the space for myself. My brother is moving in on the room i am now using.

As you know from our contract you have three months notice period. The date you need to be fully out of the apartment is 01.01.2012. The room shall then be cleaned and emptied as it was when you moved in.

Due to the norwegian tenancy agreement laws i inform you that you can protest in written form within one month from today.
If you do not protest within this time, you miss your possibility to claim that this notice is legally invalid. This notice will then give lessor legal rights to follow threw with an eviction with the authorities.

best regards,

xxxxxxx xxx

hva tror dere om denne? merker jeg er rusten på engelsken.. uff.

Hi, xxxxx.

I am sorry to inform you that our tenancy agreement now is ending.
The reason for this ending is that I need the space myself.

As you know from our contract you have a three months notice period. The date you need to be fully out of the apartment is 01.01.2012. The room should then be cleaned and emptied as it was when you moved in.

Due to the norwegian tenancy agreement laws I must inform you that you can protest in written form within one month from today. If you do not protest within this time, you will miss your possibility to claim that this notice is legally invalid. This notice will then give less legal rights to follow through with an eviction with the authorities.

best regards,

xxxxxxx xxx

//kjapp edit bare, kan sikkert forbedres ytterligere..

Flyttet inn 15. sept i fjor.

Men er kontrakt fra forbrukerrådet og den er klar på 3 mnd oppsigelsestid, og avtalen er ikke tidsbestemt.

Ok, da burde det ikke være noe problem med oppsigelsen over. Mange leikontrakter som har 3 mnd oppsigelse, men 1 års leieperiode.

Lykke til :)

Dersom avtalen ikke er tidsbestemt, mener jeg å huske at den kan sies opp gjensidig innenfor gjeldende frister.

Det blir kanskje litt feil å si at du trenger plassen selv, dersom du skal leie ut til noen andre? Men, dersom du er så snill at du lar familiemedlemmer bo hos deg, så er det vel ikke noe i veien med det?

Men, jeg er ingen jurist...

Edit: Her står det litt om dette. Legg spesielt merke til punktet hvor det står om utleie av rom i egen bolig (da jeg forstår det slik at det er det som er tilfelle her?

Litt usikker på om det er sakleg grunn til oppseiing at broren din skal flytta inn, altså om dette fell under kravet i husll. § 9-5 a. Du kan jo berre leggja vekt på at du skal nytta rommet sjølv, då dette i alle høve er sakleg grunn. Om nokon har tenkt å etterprøva dette i praksis er ein annan sak.:)

Hvis oppsigelsesfristen mottas i midten av en måned, løper ikke fristen ut før den første i etterfølgende måneden.

Legg spesielt merke til dette, om du ikke sender han oppsigelsen i dag får han en mnd ekstra.

Saklig grunn kan være at leieboeren har misligholdt leieavtalen, at utleieren vil bruke boligen selv eller leie ut til andre, at hun vil pusse den opp eller at hun vil endre leievilkårene.

Slik jeg ser det er det bare å si ha opp. Igjen, lykke til.

Hei. Han har mottatt og svart på den idag, og la bare til grunn at jeg skal bruke rommet selv. Hva jeg gjør etter at han har flyttet er jo min business uansett.

Relativt ok respons, selvom han ønsker å få depositumspengene på forskudd, og ha muligheten til å bo her lenger enn 3 mnd og betale dagleie. Det utgår for min del, så kommer til å svare at vi forholder oss til kontrakt, og at depositum blir utløst når feil og mangler som er forårsaket ham er på plass og han har flyttet ut. (en knust lampe bare)

Regner med at dette går bra, men har erfart tidligere at det er kjekt å ha det meste ryddig og skriftlig.

Takker som sagt for hjelp.

selvom han ønsker å få depositumspengene på forskudd

Neeeeeeeeiiiii!
Han kan pent få lov til å vente på depositumet sitt til han har flyttet ut, og du har hatt litt tid til å gå i gjennom evt. shit han har forårsaket.
Er ikke meningen å høres ut som en kjiping, men fytti grisen så lite jeg har hatt igjen for å være kul mot leietakere.:-x

Selvfølgelig ikke. Han får depositum når han er ute, ferdig vaska. Er jo sånn det funker, og ofte er det når man skal flytte ut at man gir faen.

Fyren tjener godt over 600k i året, og leier av meg og er sykt gnukk. Så jeg vet han har råd til å ha to depositumskontoer og har ingen økonomisk dårlig selvtillitt.

...Det må sies i en bisetning at dette forumet må være en av de ryddigste. Folk får så og si alltid seriøse svar og folk har en tone som er svært god og hyggelig, ikke rart man blir avhengig av klokker da:)