"Trenger" ny klokke

Tommytott

Støttemedlem
Medlem
18. juli 2015
Innlegg
198
Sted
Bergen
Hei!

Lang historie kort, jeg har pluss/minus 50k jeg kan bruke på en (1) klokke. Denne skal helst være brukt mtp verditap, men relativt ny (maks et par år, evt et par år siden siste full service). Og norsk evt med MVA-papirer.

Jeg har vært innom både Panerai Luminor og JLC Reverso og veldig mye forskjellig mellom de to "ytterpunktene" - med andre ord er jeg veldig usikker på hva jeg vil ha, og derfor lufter jeg spørsmålet her for å få litt tips.

Fra før har jeg Omega Speedy Pro, Tudor BBN og IWC Big Pilot LPP (i tillegg til div G-Shock og sånt) - og ingen av dem er aktuelle for salg.

Jeg tenker i farta at jeg ikke har behov for en til typisk "chrono", hvilket betyr at f eks Zenith El Primero ikke står høyt på akkurat denne listen. Samme "logikk" gjelder dykkere mtp Tudor (les f eks Seamaster), og piloter/fliegere mtp IWC.

Hva ville du lagt til i denne samlingen, og vet du om / har du en godbit til salgs?

Takker for alle tips :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Min første tanke er at du trenger en Explorer II 16570, eller en Explorer 214270 (eller en eldre versjon). Om Rolex ikke er så interessant, er jo Cartier Santos, JLC polaris og Grand Seiko snowflake fine klokker som (omtrent) oppfyller dine krav. Vurderer selv de sistnevnte, men planen min er egentlig å spare litt til, eller å ryke på en Tudor-smell etter baselworld. :D
 
Min første tanke er at du trenger en Explorer II 16570, eller en Explorer 214270 (eller en eldre versjon). Om Rolex ikke er så interessant, er jo Cartier Santos, JLC polaris og Grand Seiko snowflake fine klokker som (omtrent) oppfyller dine krav. Vurderer selv de sistnevnte, men planen min er egentlig å spare litt til, eller å ryke på en Tudor-smell etter baselworld. :D
Takk for gode innspill! Utenom Santos (har vært innom Tank) har alle stått på kanskje-listen. Er bl a en GS på Finn som ser utrolig bra ut. Men jeg tenker også at jeg burde vente til Basel.. Skal ikke være enkelt :)

Funker Explorer II til dressbruk en sjelden gang..?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
IMG_20190201_082512.jpg

Hva med en slik? :) Ellers flott samling du har fra før:)
 
Takk for gode innspill! Utenom Santos (har vært innom Tank) har alle stått på kanskje-listen. Er bl a en GS på Finn som ser utrolig bra ut. Men jeg tenker også at jeg burde vente til Basel.. Skal ikke være enkelt :)

Funker Explorer II til dressbruk en sjelden gang..?

Så gøy å høre at det ikke var helt skivebom! :) Det er utrolig vanskelig å sitte stille når pengene brenner i lommeboka, men kjøper du noe du liker så ordner det seg helt sikkert uansett.

Jeg er nok ikke rette personen å spørre om kleskode, men jeg kan bekrefte at den glir fint under mansjetten!
 
Takk for gode innspill! Utenom Santos (har vært innom Tank) har alle stått på kanskje-listen. Er bl a en GS på Finn som ser utrolig bra ut. Men jeg tenker også at jeg burde vente til Basel.. Skal ikke være enkelt :)

Funker Explorer II til dressbruk en sjelden gang..?

Exp 2 går like bra til dress som en sub eller en Daytona.
 
En Explorer I er ikke noe dumt forslag, IMHO - det er et ur som fungerer like bra til bermudashorts og hawaiiskjorte som til kjole og hvitt. Ikke at jeg på noen måte insinuerer at du ville gått i bermudashorts og hawaiiskjorte, altså - men med en Explorer I har du iallefall muligheten! :)

Ellers mener jeg at noe av det som gir mest stil pr. krone er en Zenith Elite Ultra Thin - for rundt 50' burde du kunne få en som ny i stål med (mye) penger til overs. Med litt tålmodighet kan det være du klarer å finne en i gull, også - iallefall om budsjettet kan strekkes opp mot sekstitallet.

Oi. Nå fikk jeg lyst på en igjen, selv. Hm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Hei, som ny på forumet skal man kanskje være litt forsiktig, og dette er jo ikke helt on topic, men jeg må komme med noen tilbakemeldinger når det gjelder klokker og klær:
@Lyngutt du mener antagelig at den går like dårlig til dress som en sub eller daytona?
@eidehelg det er riktig at upussede sko ikke funker til dress, men det gjelder også "de fleste kostbare, skikkelige klokker" så lenge man inn det regner alt av dykkerklokker og kronometre. Den nevnte explorer går nok greit til en relativt lys dress i casual sammenheng der det ikke forventes slips, men ikke til blådressen i et bryllup eller 1. juledag.
@OddE man bruker ikke klokke til kjole og hvitt. Punktum.

Sånn, da har jeg vel stemplet meg selv som et håpløst troll i mitt første innlegg på forumet, håper jeg klarer å riste av meg det etterhvert :(

Forøvrig er jeg enig i at det er mange gode forslag her, og den GSen går fint til dress, også blådressen, men ikke til smoking hvis det skulle være aktuelt :)
 
Hei, som ny på forumet skal man kanskje være litt forsiktig, og dette er jo ikke helt on topic, men jeg må komme med noen tilbakemeldinger når det gjelder klokker og klær:
@Lyngutt du mener antagelig at den går like dårlig til dress som en sub eller daytona?
@eidehelg det er riktig at upussede sko ikke funker til dress, men det gjelder også "de fleste kostbare, skikkelige klokker" så lenge man inn det regner alt av dykkerklokker og kronometre. Den nevnte explorer går nok greit til en relativt lys dress i casual sammenheng der det ikke forventes slips, men ikke til blådressen i et bryllup eller 1. juledag.
@OddE man bruker ikke klokke til kjole og hvitt. Punktum.

Sånn, da har jeg vel stemplet meg selv som et håpløst troll i mitt første innlegg på forumet, håper jeg klarer å riste av meg det etterhvert :(

Forøvrig er jeg enig i at det er mange gode forslag her, og den GSen går fint til dress, også blådressen, men ikke til smoking hvis det skulle være aktuelt :)
Strengt tatt har du selvsagt mange gode poeng her ;) Jeg mener likevel at et skikkelig kvalitetsur oser såpass «klasse» at man kommer unna med det. Jeg går i dressjakke og skjorte hver dag på jobb, og rullerer mellom Rolex YM, Omega AT og Panerai. Har også en JLC cronograph i kikkerten. Mener alle disse funker til den type antrekk. Her er det bare å hive seg utpå med friske meninger @Bøygen :cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Edvino og Ringeklokke
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
En Explorer I er ikke noe dumt forslag, IMHO - det er et ur som fungerer like bra til bermudashorts og hawaiiskjorte som til kjole og hvitt. Ikke at jeg på noen måte insinuerer at du ville gått i bermudashorts og hawaiiskjorte, altså - men med en Explorer I har du iallefall muligheten! :)

Ellers mener jeg at noe av det som gir mest stil pr. krone er en Zenith Elite Ultra Thin - for rundt 50' burde du kunne få en som ny i stål med (mye) penger til overs. Med litt tålmodighet kan det være du klarer å finne en i gull, også - iallefall om budsjettet kan strekkes opp mot sekstitallet.

Oi. Nå fikk jeg lyst på en igjen, selv. Hm.
Er det feil at jeg tenker at hvis jeg først skal ha en Zenith så vil jeg ha en med El Primero?
 
Hei, som ny på forumet skal man kanskje være litt forsiktig, og dette er jo ikke helt on topic, men jeg må komme med noen tilbakemeldinger når det gjelder klokker og klær:
@Lyngutt du mener antagelig at den går like dårlig til dress som en sub eller daytona?
@eidehelg det er riktig at upussede sko ikke funker til dress, men det gjelder også "de fleste kostbare, skikkelige klokker" så lenge man inn det regner alt av dykkerklokker og kronometre. Den nevnte explorer går nok greit til en relativt lys dress i casual sammenheng der det ikke forventes slips, men ikke til blådressen i et bryllup eller 1. juledag.
@OddE man bruker ikke klokke til kjole og hvitt. Punktum.

Sånn, da har jeg vel stemplet meg selv som et håpløst troll i mitt første innlegg på forumet, håper jeg klarer å riste av meg det etterhvert :(

Forøvrig er jeg enig i at det er mange gode forslag her, og den GSen går fint til dress, også blådressen, men ikke til smoking hvis det skulle være aktuelt :)
Om du er ny eller gammel har da vel ingenting å si her :) Er forøvrig enig i dine tilbakemeldinger hvis en absolutt skal følge boka - men jeg er av den oppfatning at en ikke alltid trenger å følge boka. Jeg mener at en NESTEN alltid kan bruke et kvalitetsur (bortimot uavhengig av pris) sammen med dressen, med mindre en skal treffe kongen eller noe sånt. Det jeg derimot nesten blir litt irritert av er når jeg ser folk på jobb i relativt fine klær (kanskje ikke dress men i hvert fall skjorte og pen bukse) som "rocker" en 53mm Garmin/Polar/tilsvarende - det ser bare utrolig teit ut synes jeg. Men det er bare min mening.

Men kom med et innspill til hva jeg spør etter her da :)
 
Nei. Du har helt rett.;)
Det du trenger er en dressklokke.
Noe fra JLC kanskje?

Alternativt:

2-39-47-03-02-04_WDV.jpg
Sendte mail til Thune i dag faktisk :) Glashütte har lenge vært et ønske, JLC har alltid vært et ønske. Har som nevnt vurdert Reverso men pga kasseform og - størrelse er jeg helt avhengig av å prøve aktuell modell på håndleddet. Og ellers er det ikke altfor ofte at det blir lagt ut noe brukt.. Ditto med Glashütte. Må innrømme at jeg ikke har kommet borti en "Vintage"-modell jeg har likt altfor godt, men den der var fin!
 
@OddE man bruker ikke klokke til kjole og hvitt. Punktum.

-Hm, nå ble jeg nysgjerrig og googlet meg litt rundt og sannelig bør man ikke unngå armbåndsur til kjole og hvitt. Da har jeg lært noe i dag, også.

(Selv om jeg nok antar at jeg kommer til å synde mot dette neste gang jeg trekker i pingvinen, også - under H-helg på UKA ved Studentersamfundet i Trondhjem. Det vil nok forekomme større etikettebrudd i løpet av kvelden, kjenner jeg tradisjonen rett. :))
 
-Hm, nå ble jeg nysgjerrig og googlet meg litt rundt og sannelig bør man ikke unngå armbåndsur til kjole og hvitt. Da har jeg lært noe i dag, også.

(Selv om jeg nok antar at jeg kommer til å synde mot dette neste gang jeg trekker i pingvinen, også - under H-helg på UKA ved Studentersamfundet i Trondhjem. Det vil nok forekomme større etikettebrudd i løpet av kvelden, kjenner jeg tradisjonen rett. :))
OT, men nå begynte jeg å glede meg til ny reunion på UKA!