Trenger råd fra de erfarne

DS3

Medlem
2. juli 2009
Liker vintage klokker og syntes Omega har en flott tradisjon hvor de aldri har vært redd for spennende design. Liker spesiellt sent 60-tidlig 70 tall. Geneve dynamic fra denne perioden står høyt på ønskelista. Sjelden til salgs her på berget men jeg finner de rett som det er på ebay, som denne:

http://cgi.ebay.com/COLLECTABLE-OME...=ViewItem&pt=Wristwatches&hash=item3a5a9ba909

Mine spørsmål til de erfarne er:

1. Forekommer det fake av disse modellene?
2. Kan man stole på "ratingen" av selgere?
3. Hva anet kan man ta av forholdsregler?

Omega Dynamic

En stund siden du la ut denne, så lenka virker ikke lenger. Men jeg regner med at du mener disse elipseformede klokkene fra Omega som er veldig seint 60-tall, tidlig 70-tall i stilen. Her er litt innspill, håper du får nytte av det.

Disse klokkene er ganske ok priset i markedet (USD 700-1000 sist jeg sjekket, i fjor var det vel). Som med alle vintage klokker må du passe på at du har kontroll på modellene, urverket og generelt utseende da disse klokkene fort kan være satt sammen av forskjellige årganger og modeller ("frankenwatches"). Du finner masse god informasjon på bloggen til "Mondodes" (http://omega-constellation-collecto...10/omega-geneve-dynamic-i-best-seller-of.html). Les og finn ut før du kjøper (hvis du ikke allerede har kjøpt, da).

Å kjøpe klokker på eBay er helt ok, men du må være på vakt. Rating betyr nødvendigvis ikke så mye, det blir mer å passe på selv at du får kjøpt det du er ute etter. Generelt råd fra vintage-samlere er å ha stålkontroll på modeller, urverk og generelle estetiske trekk ved klokken, og du er ganske safe. For en del Omega-ur, er overnevnte blogg å anbefale. Ellers funker det bra å google! :)

Når det gjelder urverk i disse klokkene, skal visstnok 500-serien være det foretrukne, både i forhold til kvalitet og i forhold til tilgang på deler nå i de tjueførste århundre. I følge min urmaker er 1000-serien upålitelig og forbundet med mye feil. Derfor bør gå for modellene med urverk i denne serien. Visstnok skal kaliberet ha forbedret seg utover 70-tallet, men det er utenfor mitt tiår når det gjelder å samle klokker.

Å kjøpe klokke på eBay på impuls vil jeg på det sterkeste advare i mot. I tillegg pass på at du følger generelle eBay-råd når det gjelder betaling osv. Jeg har kjøpt vintage-klokker på ebay med stort hell!

mvh,
SpaceCowboy