Trenger råd fra rørlegger

Medlem
2. juni 2014
Sted
Oslo
Har nylig oppdaget en svært stram og spesiell lukt fra sluket ved dusjen i leiligheten. Mye tyder på at det kan være noe form for kloakk-gass eller noe sånt. Tenkte i første omgang at det var noe feil med vannlåsen, men dette badet er noen år gammelt, så jeg sjekket sluket, og kan ikke si jeg har sett noe lignende. Konstruksjonsmessig og slikt så var det veldig ukjent for meg, og det bekreftet nærmeste rørleggerbedrift.

Jeg tenkte i utgangspunktet at det kun var å bytte vannlås, men rørleggerbedriften mente at det kanskje ikke var noe vannlås der.
Det ligger en rist under risten som er helt oppe ved flisene (hvis det gir mening - evt. avbildet), som jeg ikke får opp. Om jeg i hele tatt får den opp, så vet jeg ikke helt hva godt det vil gjøre. Spørs om det er noe som bare kan byttes ut.
I tillegg til dette lurer jeg på om det er mulig å kun rive opp og pusse opp baderomsgulvet, uten å måtte bytte vegger? Rørleggerbedriften mente dette ikke var mulig grunnet membranen?

Har absolutt null peil på våtrom, så tar imot all hjelp med glede.
Legger ved noen bilder for å prøve å forklare problemet:

IMG_2116.JPG

IMG_2113.JPG

IMG_2114.JPG

Ser ut som en noe snodig patent, hvor lenge er det siden badet ble rehabilitert? Går det an å fjerne risten under for å kunne se tydeligere?

Er ikke rørlegger, men det ser ut som om det har blitt støpt et nytt gulv oppe på det gamle og det er den gamle gulvristen du ser.
Prøv å "hugge" denne løs og få gjort rent i sluket under denne.

Helt enig at dette er noe snodige greier, @Lien. Risten under sitter "fast" med noe som kan være skruer eller nagler for alt jeg vet. De er helt brune og alt av gjenger er slipt vekk. Har prøvd å rive litt i den, og den gir etter, men redd for å ødelegge noe. Se nytt bilde: Helt nederst i venstre hjørnet.

Ja, det stemmer, @Gin. Har som dere kan se av bildene prøvd å hugge denne løs, derfor det er såpass skittent og gjørmete. Har fått vasket sluket grundigere tidligere + Plumbo flytende gel, men til ingen hjelp..

IMG_2120.JPG

Har sett og renset en del sluk både i jobben jeg har nå og den jeg hadde tidligere( er ikke rørlegger men elektroreperatør, tidligere vaktmester), denne utgaven er ukjent for meg.
Kan se ut som noen har vært litt kreative her og støpt over et gammelt gitter, og at selve sluket sitter under. To like gitter har jo ingen funksjon.

Hvor gammelt er badet?
Mistenker han som har støpt gulvet kan ha et forklarings problem her.

Til lukt fjerning ifra sluk OL. Har jeg gode erfaringer med salmiakk.( om du skal prøve med salmiakk pass på at du å spyle vekk alt av rester av andre stoffer.)

Har sett og renset en del sluk både i jobben jeg har nå og den jeg hadde tidligere( er ikke rørlegger men elektroreperatør, tidligere vaktmester), denne utgaven er ukjent for meg.
Kan se ut som noen har vært litt kreative her og støpt over et gammelt gitter, og at selve sluket sitter under. To like gitter har jo ingen funksjon.

Hvor gammelt er badet?
Mistenker han som har støpt gulvet kan ha et forklarings problem her.

Til lukt fjerning ifra sluk OL. Har jeg gode erfaringer med salmiakk.( om du skal prøve med salmiakk pass på at du å spyle vekk alt av rester av andre stoffer.)

Nei, to gittere har ingen funksjon - ganske latterlig. Fra flisene å bedømme stammer nok badet fra 90-tallet. Jeg har prøvd salmiakk, plumbo, jif-produkter og alt som er...

Vanskelig å svare på fra kun bilder; men vil det være noen risiko knyttet til å vippe opp/rive opp bunn risten? Kan hende det åpner opp for eventuelle muligheter for hva som kan gjøres..

Om du er skikkelig uheldig kan du plutselig stå med både rist og deler av sluket i hånda, er det mulig og komme til med vinkelsliper evt dremmel?

Dremmel tror jeg hadde gått - tviler på at det er plass til vinkelsliper. Er forsåvidt en mulighet det :)
Tror jeg må kontakte flere bedrifter for å få noe mer håndfast på hva jeg kan gjøre.
Tar gjerne imot flere innspill. :)

Du skriver at du nylig har oppdaget lukten - har du nylig flyttet inn og da oppdaget lukten med en gang eller har du bodd der lenge uten lukt og så har lukten nylig oppstått?

Du skriver at du nylig har oppdaget lukten - har du nylig flyttet inn og da oppdaget lukten med en gang eller har du bodd der lenge uten lukt og så har lukten nylig oppstått?

Flyttet inn like etter nyttår. Jeg har ikke oppholdt meg i leiligheten i løpet av sommeren, så det har kommet etter at jeg var tilbake fra sommerferie i August :)

Flyttet inn like etter nyttår. Jeg har ikke oppholdt meg i leiligheten i løpet av sommeren, så det har kommet etter at jeg var tilbake fra sommerferie i August :)

Slutter av det at du har bebodd leiligheten førate halvdel av året - uten lukt - og da tyder vel alt på at du har vannlås. Uten at du kommer noe videre av den grunn :p. Jeg tenker at om du ønsker en quick and dirty løsning så kan du mekke til en hjemmelaget vannlås som passer i hullet i senter av sluket, ca noe slik:

| | | |
| |
| |

Hvor det tynneste/midre røret passer i sluket du har og limes nedi med tec7 e.l.

• Liker
Reaksjoner: Hopalong og JohanB