Trenger råd om sykkel-beater

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Trenger råd om en klokke til utfor- og stisykling. Det bertyr to hovedkriterier: Den må være lett, og den må tåle en stor mengde juling.

Så lenge glasset er noenlunde beskyttet av en bezel foretrekker jeg safir før plexi. Erfaringen til nå er mye oppriping, men ikke knusing, men det er jo litt tilfeldig.

Vil ikke ha G-shock eller lignende, men et (ikke altfor dyrt) mekanisk urverk som tåler mye risting og juling. Ingen krav til komplikasjoner, trenger kun tid.

Sinn U1 (som forresten er solgt) og MSARen min er svært bestandig mot juling, men utgår pga for høy vekt. Lurer også litt på reim. Nato blir svett og skitten og må vaskes hele tiden. Skinn blir feil. Lenke for tungt, ofte gummi også, men kanskje er gummi det beste alternativet.

Er det noen ideelle klokker der ute som har gått meg hus forbi?

Vel... Du utelukket de aller fleste av mine forslag :p

Kjøp deg en billig, mekanisk Seiko :)

Skal du ha noe mekanisk som holder, vel, du har jo alltid disse:

http://www.bremont.com/featureMBII.php

Dessverre ikke så rimelig og du kan irritere deg grønn over prisen mtp urverket som sitter i og nåtidens fetish over inhouse urverk (og hatet mot mangelen på sådan), men jeg skulle fryktelig gjerne hatt en slik mb2 før eller siden selv, gjerne orange.

Disse er laget på en fullstendig tullete måte, det sier seg selv at ingen klokke trenger å tåle hva denne tåler. Men det gjør den nå engang.

Har tenkt på Seiko ja, men det er så mange modeller at jeg blir helt forvirret. Noen tips til en sportslig modell som ikke er for stor og tung? Finnes det titan-Seikoer?

Skal du ha noe mekanisk som holder, vel, du har jo alltid disse:

http://www.bremont.com/featureMBII.php

Dessverre ikke så rimelig og du kan irritere deg grønn over prisen mtp urverket som sitter i og nåtidens fetish over inhouse urverk (og hatet mot mangelen på sådan), men jeg skulle fryktelig gjerne hatt en slik mb2 før eller siden selv, gjerne orange.

Disse er laget på en fullstendig tullete måte, det sier seg selv at ingen klokke trenger å tåle hva denne tåler. Men det gjør den nå engang.

Den var ikke dum, men altfor dyr. Jeg får meg nok ikke til å svi av så mye for en klokke jeg ikke har sterke følelser for.

Trenger råd om en klokke til utfor- og stisykling. Det bertyr to hovedkriterier: Den må være lett, og den må tåle en stor mengde juling.

Så lenge glasset er noenlunde beskyttet av en bezel foretrekker jeg safir før plexi. Erfaringen til nå er mye oppriping, men ikke knusing, men det er jo litt tilfeldig.

Vil ikke ha G-shock eller lignende, men et (ikke altfor dyrt) mekanisk urverk som tåler mye risting og juling. Ingen krav til komplikasjoner, trenger kun tid.

Sinn U1 (som forresten er solgt) og MSARen min er svært bestandig mot juling, men utgår pga for høy vekt. Lurer også litt på reim. Nato blir svett og skitten og må vaskes hele tiden. Skinn blir feil. Lenke for tungt, ofte gummi også, men kanskje er gummi det beste alternativet.

Er det noen ideelle klokker der ute som har gått meg hus forbi?

Hei,
Mekanisk klokke er ikke riktig valg etter min mening. Lett, kompakt og solid digital klokke med tidtaking etc. er mitt førstevalg.

Om du har litt penger å svi av ville jeg gått for en Tissot T-touch. Den har alt hva du trenger å kommer i titan. Da kan du også sjekke hvor mange høydemeter du har syklet.

Hva med en Suunto X10 eller Core :D Veier 64 g og $450.- med dagens USD- (kr 2.393) + toll = 50% billigere enn i Norge. Veil kr 5.500.- http://www.suunto.com/en/products/Outdoor_Sports_Instruments/suunto-x10/suunto-x10-military/

suunto-x9i1.jpg

http://www.dexclusive.com/merchant.mvc?Screen=USL&Code=index

Takk for gode tips. Ser at digitalt er fornuftig, det er jo det alle jeg sykler med har på armen. Likevel har jeg lyst på et skikkelig urverk, bare må ha det :cool: Jeg vet det finnes sorten, det gjelder bare å finne den. Har funnet et par titan-Seikoer nå. Leter videre...

Skal jeg bruke klokke til de aktivitetene du nevner, blir det denne :

swatchonceagain.jpg

Den er lett, billig, solid, liten og gjør lite av seg og viser tiden. Plastremmen tåler relativt mye juling. Krona stikker lite ut.

Det er nok en Swatch..

Den konstante ristingen fra downhill sykling er vel ikke akkurat ideelt for et mekanisk ur, tror nok quartz er veien å gå :)