Treningsklokke

Medlem
31. aug. 2013
Sted
Rogaland
Jeg er mer typen som springer på tid og ikke så mye puls. Ville da hatt en klokke som er lett, men samtidig har cronograf. Er det noen som har forslag?

Denne bruker jeg pr dags dato, men etter at klokkeinteressen har skytet i(over) taket, så vil jeg prøve å ha på meg minst mulig av digitale klokker.
voBS1jm.jpg

Hvilke klokker trener/springer dere med?

Jeg har ofte på meg Seiko SKX007 på nato-reim på trening. Bezelen er fin til å ta tiden med.

Dette er min standard treningsklokke. Brukes til både styrketrening, jogging, squash etc. Jeg bruker quartz til trening fordi det generelt tåler litt mer enn mekaniske klokker. Bruker bezelen til evt timing :)
d1443913-3cef-4316-b24a-7636e8b4505e_zps535cbd77.jpg

Jeg er mer typen som springer på tid og ikke så mye puls. Ville da hatt en klokke som er lett, men samtidig har cronograf.

Hvilke klokker trener/springer dere med?

Syns Casioen din er dødstøff! Digital til trening er en god match.

Selv bruker jeg denne, kan anbefale klokken selv om den hverken treffer på chronograph eller lett:
DSC_0088_zps8e3ba668.jpg

Bare å dra til det vet du. Ettet noen økter med spying og flimring sammen med pulsklokke lærer du hvor grensene for din kropp går. Da går det greit å justere. Fikk nesten alltid sting av pulsbeltet. Nå ligger det godt i en skuff mens jeg kjører knallhardt for å komme opp på normalt nivå igjen.

Joda @TomB sone 3 økter er ikke noe problem uten pulsbelte. Bruker primært puls på langkjøring for å holde meg under (forestilt) laktatgrense (har ikke tatt laktattest enda), samt at det er helt avgjørende på sone 1 trening da det er veldig vanskelig å ikke jage seg opp på den type trening.

Synes det er til stor hjelp på intervall også, og veldig grei måling i forhold til om du har god form eller ikke å se hvor fort pulsen faller etter maks osv.

Men... dette er jo en digresjon, mitt innspill er å kjøpe en treningsklokke med puls hvertfall:)

Redigert av en moderator:
Joda @TomB sone 3 økter er ikke noe problem uten pulsbelte. Bruker primært puls på langkjøring for å holde meg under (forestilt) laktatgrense (har ikke tatt laktattest enda), samt at det er helt avgjørende på sone 1 trening da det er veldig vanskelig å ikke jage seg opp på den type trening.

Synes det er til stor hjelp på intervall også, og veldig grei måling i forhold til om du har god form eller ikke å se hvor fort pulsen faller etter maks osv.

Men... dette er jo en digresjon, mitt innspill er å kjøpe en treningsklokke med puls hvertfall:)

Altså, vi småbarnsforeldre har ikke tid til å surre rundt med lange sone 1-økter. Så da blir det bare sone 3-5-økter uansett :)

Bruker bare denne om dagen. Tror faktisk ikke jeg har brukt noen annen klokke siden den kom med posten i juni.

01_82.jpg

Jeg er helt enig med @Entropy her, men det er kanskje fordi at tallene og systematikken i dette gir meg en viss treningsmotivasjon i seg selv. Forandringer i puls på en gitt kilometertid, gir meg indikasjoner på formendring, som jeg ellers ikke ville merket mye til. Dette = motivasjon. Men skjønner godt at mange har andre preferanser på dette. Moralen til syvende og sist, det spiller ikke så stor rolle hvordan og med hvilket utstyr man holder kroppen i gang, bare man faktisk gjør det.

Ups, ble visst en digresjon til i denne tråden.

Det er på sone 3 økter det virkelig er viktig å vite pulsen. På denne typen trening er det ekstremt viktig at man ikke ligger å pusher med for høy puls. Sone 3 økter skal være slik at man ligger like under den anaerobe terskel. Derfor er det viktig å passe på intensiteten slik at man ikke får en opphopning av melkesyre og ødelegger økta.

Under trening i sone 1 er ikke pulsbelte så himmla viktig. Det gjør ikke noe om man beveger seg over i sone 2 noen minutter, dette gjør bare at sone 1 "varer" lenger. Med det mener jeg at lactat nivået forskyver seg slik at man jobber med lavere lactatverdier med sone 2 puls, slik at man egentlig jobber i sone 1.

Jeg har mye erfaring med utholdenhetstrenig og satser aktivt på skiskyting. Jeg har etter 6 lactattester og flere hardøkter med lactatmåling begynt å kjenne kroppen min ganske godt. Jeg bruker i dag sjelden pulsbelte på trening, men måler heller fremgang med en standarisert test og måler ut i fra tid og følelse under økta. Et lite tips til dere som er gira på å forbedre utholdenheten er å begynne å vurdere øktene deres. Gi de karakter fra 1-5 så ser en raskt om en trenger å gjøre endringer i opplegget. Jeg gjør dette, og om jeg har to dårlige økter på rad revurderer jeg hele treningingsplanen for den neste måneden.

Beklager langt innlegg, men følte jeg måtte lire av meg litt kunnskap og erfaringer om dette temaet.

Supert med langt innlegg @Almås! Absolutt ikke noe å beklage.

Vil det ikke ha noe for seg å trene noe for å tåle mer syre også? Feks trappeløp, knebøy osv.. Jeg trener primært kondisjon for å gjøre kroppen bedre rustet for turer i vinter og fordi det er gøy.
Det er helt klart en positiv effekt at man blir avhengig av denne type trening, og pulsen gir meg indikasjon på hvordan jeg ligger ann iforhold til før.

Burde vel dra dette over i treningstråden men hvor tar du lactattest? Har jeg rett i min oppfatning at for mitt bruk så er lactat mer nyttig enn o2 opptak?

Supert med langt innlegg @Almås! Absolutt ikke noe å beklage.

Vil det ikke ha noe for seg å trene noe for å tåle mer syre også? Feks trappeløp, knebøy osv.. Jeg trener primært kondisjon for å gjøre kroppen bedre rustet for turer i vinter og fordi det er gøy.
Det er helt klart en positiv effekt at man blir avhengig av denne type trening, og pulsen gir meg indikasjon på hvordan jeg ligger ann iforhold til før.

Burde vel dra dette over i treningstråden men hvor tar du lactattest? Har jeg rett i min oppfatning at for mitt bruk så er lactat mer nyttig enn o2 opptak?

Til deg som trener for turer til vinteren vil nok ikke å trene for å tåle mer syre være det lureste å innvestere tid i. Dette er trening som krever voldsomt lang restitusjonstid. Men jeg vet jo ikke hva slags syretur du skal på.
Lactattester har jeg kun tatt gjennom Team Statkraft Trondheim, som er et skiskytterteam i Trondheim som jeg er med i. Jeg aner ikke hvor man ellers kan ta det, men det er vell bare å kjøpe en scanner og stikke hull i fingeren selv...
En O2 test er et mål på hvor god form en er i. Det er ikke en lactattest. En lactattest definerer kun de ulike intensitetssonene. Man kan selvfølgelig bruke en lactattest til å måle form også, ut i fra en standardisert løype og tidtaking. Men da må man gjennomføre flere over et lengre tidsrom For min del så har lactattester vært ekstremt lærerikt, med tanke på å lære sin egen kropp å kjenne og hvordan følelsen er med de forskjellige verdiene. Så det er for all del å anbefale en lactattest.
Håper du ble litt klokere, ellers er det bare å spørre mer. Jeg deler gjerne min kunnskap på felter dr jeg har noe å komme med

Jeg trener egentli ikke kondisjon for å komme i ultraform, mest pga det brenner kcal og at det er digg å komme seg ut å løpe. Men gud hvor mye informasjon du sitter på. Dette er feltet ditt. God/interessant lesning :D

@Almås skjønner. Turene blir toppturer i forhåpentligvis dyp (og stabil) snø. Dama er tidl. Langrennsløper og bruker lactat informasjonen hun har på alt fra lange treningsøkter til maraton. Hun vet at så lenge hun holder under en viss puls, så bygger hun ikke syre og forsøker derfor å få mest mulig fart i kroppen innenfor den pulsgrensen.
Nå vet ikke jeg hvor lange økter du trener på det lengste, men hvaslags næring tilfører du før, underveis og etterpå?
Når du restituerer, restituerer du helt og bare er ute på rolig aktivitet for å ha igang kroppen, eller tar du gjerne en økt på andre muskelgrupper enn de du restituerer?

Takk for villigheten til å være klagemur/orakel/ekspertkommentator for en som har vært aktiv hele livet, men i veldig leken og uorganisert form.

@Almås skjønner. Turene blir toppturer i forhåpentligvis dyp (og stabil) snø. Dama er tidl. Langrennsløper og bruker lactat informasjonen hun har på alt fra lange treningsøkter til maraton. Hun vet at så lenge hun holder under en viss puls, så bygger hun ikke syre og forsøker derfor å få mest mulig fart i kroppen innenfor den pulsgrensen.
Nå vet ikke jeg hvor lange økter du trener på det lengste, men hvaslags næring tilfører du før, underveis og etterpå?
Når du restituerer, restituerer du helt og bare er ute på rolig aktivitet for å ha igang kroppen, eller tar du gjerne en økt på andre muskelgrupper enn de du restituerer?

Takk for villigheten til å være klagemur/orakel/ekspertkommentator for en som har vært aktiv hele livet, men i veldig leken og uorganisert form.

Dama di bruker lactatinformasjonen akkurat slik det er ment hun skal bruke den!
Når jeg trener er det vanligvis rundt to timer. Da holder det, for meg, med vann og en banan. Det hender jeg trener mer ekstreme turer opp mot 5-6-7 timer også. Da har jeg med meg sportsdrikk eller saft(ifølge Frode Estil er dette den beste sportsdrikken), energibarer, bananer, sjokolade, kjeks. Egentlig alt som inneholder mye kalorier og karbo. Det er viktig at du liker maten du har med, jeg klarer for eksempel ikke å få i meg energigel. Forberedelsene til trening skjer dagen før. Da forbereder jeg meg mentalt på treningen som venter og spiser akkurat hva jeg har lyst på. For meg funker pizza utrolig bra både før og etter trening. Det er homemade som gjelder, ikke noe grandis her i gården. Etter f.eks en 6 timers skitur tar jeg det helt med ro resten av dagen, og begrenser meg litt dagen etter. Jeg spiser noe med rask energi rett etter turen er over, og innen det har gått 1,5 timer et litt større måltid. Fortsetter ellers gjennom kvelden å fyller på med mat og energi. Søvn er utrolig viktig før, men spesielt etter en slik tur. Man sovner som regel raskt etter at man har lagt seg, og sover uavbrutt gjennom natten.
Etter slike langturer bruker jeg ikke å kjøre restøkter. Dette tror jeg bare vil gjøre mer skade enn det gagner kroppen. Men etter en hardøkt, typ sone 4/5, tar jeg gjerne en restøkt. Denne økta avhenger veldig av hva slags trening jeg har gjennomført tidligere i uka, og hva som kommer senere. Er det en hard uke med tre-fire hardøkter tar jeg som regel en halvtimes rolig jogging eller sykkel. Jeg bruker å ikke ha samme bevegelsesform på hardøkta som restøkta. Er uka en mengdeuke der jeg trener 20 timer + er som regel hardøkta litt lengre og med litt lavere intensitet. Da blir det gjerne en totimers "langtur" som restøkt. Denne går ekstremt rolig og har gjerne noen innslag av hurtighet for å bryte opp økta litt og få skikkelig blodgjennomstrømning.
Jeg kjører som sagt forskjellig bevegelsesform på rest og hovedøkt, og ikke forskjellig muskelgrupper. Det synes jeg blir vanskelig når jeg driver en idrett som stort sett alltid bruker beina. Det er, etter min mening, ikke spesielt smart å kjøre en strykeøkt etter en knallhard løpeøkt. Da kjører man hele kroppen i grøfta med trening som tar lang tid å restituere fra. Det er derfor mye bedre å kjøre en løpehardøkt, før man sykler og kanskje tøyer lett for å bryte opp stive muskler. Dagen derpå bør man heller ikke løpe alt for mye. Variasjon er nøkkelen til suksess!