Trykktesting

Medlem
18. aug. 2008
Sted
m
Siden jeg snart skal på ferie til sydligere strøk tenkte jeg å få sjekket at Seamasteren min fremdeles var vanntett. Tok den ned til AD som sjekket den på 10 minutt (!). Passerte med glans, men jeg stusset litt da jeg så den bare var testet til 10bar. Det tilsvarer vel sånn ca 100m.
Fikk da til svar at de ikke hadde maskineri til å teste noe mer, men at den nå er trygg for snorkling etc. Dette var noe pussig da de blant annet har godkjent Rolex-verksted. Er det ikke da et krav at klokkene blir testet til spec ?

Skjønner at det kanskje kan bli problemer å få trykktestet en Deepsea, men en vanlig Seamaster eller Submariner må man vel kunne forvente at blir satt i "original" stand etter service.
Nå skal jeg jo ikke ned til 300m, men jeg tenker jo tettere jo bedre.

Er dette bare et unntak når det gjelder verksted, eller er dette vanlig praksis ?

Høres merkelig ut...... Kanskje 100m er standard? Vil du si hvor du gjorde det? Grøtteland eller Otteren?

Høres merkelig ut...... Kanskje 100m er standard? Vil du si hvor du gjorde det? Grøtteland eller Otteren?

Dersom det er et godkjent Rolex-verksted, så må det være Askeland.

Synes det høres merkelig ut, kasmir...

100 meter holder til bading, men ikke dykking(eller, det gjør sikker det også, men ikke noe AD går god for) At de har et godkjent Rolex verksted behøver ikke å bety så mye, det kan jo hende at de sender klokkene ut for trykktesting.

Hmmm, da lurer jeg på hva de gjør med 300m subs og 5000m DS.

På gamlejobben lagde vi innmaten på en 400 bars trykktank, seriøse saker, så skjønner at ikke alle AD har utstyr for å teste en DS, men det må jo uansett gjøres.

Stuset på dette et par ganger selv også, så dette er et spennendes tema egentlig!

Om jeg ikke husker helt feil har jeg sett trykktestpapirer fra bla Swatch Group der de har trykktestet klokker til 10BAR (100m) som egentlig skal være tette til 150m-300m.
-> er ikke helt sikker på dette, så lurer på om det er noen som evt har noe papirer med trykktest fra servise/reparasjon som kan si noe om saken?

Herregud gutter ......

La nå ikke paranoiaen ta helt overhånd. Hvis uret er trykktest til 10 bar med vann som media, så er det bare å hoppe uti havet. Klokka er fremdeles tett på 100 m havdyp. Og med høy sannsynlighet er den også tett helt ned til garanti dypene (300 m, 1200 m etc. etc.).

Standard trykktest hos en "vanlig" urmaker er 3 atm og 0,3 atm. Men med luft som test medium. Det vil si at man foretar en "høytrykks" test til ca 3 atm som tilsvarer ca. 20 m vanndyp. Så foretar man en "vakuum" test til 0,3 atm ( 1 atm = ca. vanlig omgivelses trykk ved bryggekanten i Bergen ).

Holder klokka disse testene kan den tryggt tas med til normale dyp med luft som pustegass (ca. 56 m).

Frode.

La nå ikke paranoiaen ta helt overhånd. Hvis uret er trykktest til 10 bar med vann som media, så er det bare å hoppe uti havet. Klokka er fremdeles tett på 100 m havdyp. Og med høy sannsynlighet er den også tett helt ned til garanti dypene (300 m, 1200 m etc. etc.).

Standard trykktest hos en "vanlig" urmaker er 3 atm og 0,3 atm. Men med luft som test medium. Det vil si at man foretar en "høytrykks" test til ca 3 atm som tilsvarer ca. 20 m vanndyp. Så foretar man en "vakuum" test til 0,3 atm ( 1 atm = ca. vanlig omgivelses trykk ved bryggekanten i Bergen ).

Holder klokka disse testene kan den tryggt tas med til normale dyp med luft som pustegass (ca. 56 m).

Frode.

Greit nok at jeg ikke vil få problemer med denne klokken til mitt bruk. Men jeg stusser over at noe som klokkefabrikanten reklamerer for, ikke minst på urskiven blir uoppnåelig etter at klokken har vært åpnet.

Det blir som å kjøpe en Bugatti Veyron med 1001 hestekrefter, og så akseptere at den etter service har "hvertfall 300 hestekrefter". Dette er jo nok til normal bruk :p

Greit nok at jeg ikke vil få problemer med denne klokken til mitt bruk. Men jeg stusser over at noe som klokkefabrikanten reklamerer for, ikke minst på urskiven blir uoppnåelig etter at klokken har vært åpnet.

Det blir som å kjøpe en Bugatti Veyron med 1001 hestekrefter, og så akseptere at den etter service har "hvertfall 300 hestekrefter". Dette er jo nok til normal bruk :p

Ville du virkelig likt at serviceverkstedet ditt freste avgårde og testet alle 1001 hestekreftene :confused: Ikke jeg.. :p

Lekkasje er faktisk mest kritisk fra 0-10meter. Det er da man har minst trykk på tetningen og vann kan presse seg forbi. Jo mer vanntrykk på tetningen, jo større flatetrykk og større tetningskraft. For større dyp er det spesielt deformasjoner som kan føre til lekkasje... Skal ikke ta dette noe videre--- Go hælg!

Stuset på dette et par ganger selv også, så dette er et spennendes tema egentlig!

Om jeg ikke husker helt feil har jeg sett trykktestpapirer fra bla Swatch Group der de har trykktestet klokker til 10BAR (100m) som egentlig skal være tette til 150m-300m.
-> er ikke helt sikker på dette, så lurer på om det er noen som evt har noe papirer med trykktest fra servise/reparasjon som kan si noe om saken?

Min SMP 2254.50 (300 meter) er trykktestet hos Swatch Group - det stemmer det du sier: 10 BAR/100 M.

Litt av problemet med vanntrykk er at det jo ikke bare er dybden som, for klokkens tetning, er "trykk" men bevegelser f.eks.

Du har vesentlig mer "trykk" mot et objekt i høy hastighet enn når du plasker rundt.

Eksempel:

Ligge stille i overflaten = lite trykk
Mageplask fra 3 meter = mer trykk

Kort fortalt, om du bare svømmer rundt får du X antall ATM i "opplevd" trykk på klokken selv om du ikke er på 100 meter.

Litt av problemet med vanntrykk er at det jo ikke bare er dybden som, for klokkens tetning, er "trykk" men bevegelser f.eks.

Du har vesentlig mer "trykk" mot et objekt i høy hastighet enn når du plasker rundt.

Kort fortalt, om du bare svømmer rundt får du X antall ATM i "opplevd" trykk på klokken selv om du ikke er på 100 meter.
Jeg har linket til denne posten tidligere, men er ikke på noen som helst måte fremmed for å gjenta meg selv: Water resistance - Myth vs reality

Ikke bare er hele greia ganske interessant lesning, men der diskuteres dette med "dynamisk trykk" som ChristianN er inne på her. Konklusjon: det er for alle praktiske formål tøv.

For den fysikk- matematikkkyndige tas her med en liten utregning:
Dynamic pressure is the pressure induced by movement in dense fluids, in the case of a diver typically the pressure caused by his swimming movements in water.

As a reminder 1 ATM = 1 kg/cm2. A dynamic pressure of 1 ATM (for example the flow of a river) on the surface of a hand (assuming the surface of an "average hand" of 150 cm2) will correspond to a dynamic pressure induced force of 150 kilograms (331 lb). In order to calculate the dynamic pressure caused by a fast underwater swimming movement of a diver this formula can be applied:

P = 0.5*ρ*v2

P = dynamic pressure in Pa (1 atm = 1.01325*105 Pa)
ρ (rho) = density of the fluid in kg/m3
v = speed in meters per second

For a fast swimming movement of 10 m/s this works out as:
ρ (rho) of typical sea water = 1026 kg/m3
v = 10 m/s
P = (0,5 * 1026) * (10 * 10) = 51 300 Pa = 0.5063 ATM

This calculation shows that fast swimming movements will not create dynamic pressure surges exceeding 0.5 ATM (the equivalent of 5 meters of water pressure).

Tøft! Blir alltid like fornøyd når jeg kan lære noe nytt, spesielt når det er backet opp av masse formler jeg overhodet ikke kan lese :cool:.

Det må jo være gode nyheter så i måte? Da burde jo strengt tatt en hvilken som helst 3 atm klokke faktisk tåle sin tur i et vilkårlig basseng eller lignende.

Otteren i Stavanger trykktestet min gamle Breitling Superocean til 3bar. Torbjørnsen trykktestet også min gamle Steinhart Ocean-1 til kun 3 bar.

Urmakere nå til dags... :p

Mye vits med Doxa 5000T, DSSD eller PloProf hvis de tester klokkene til 1/10 av maxdybde da. Syns det er litt ubrukelig.. men det kan jo hende det må litt tyngre maskineri til enn de fleste urmakere har på bakrommet også :)

Ville du virkelig likt at serviceverkstedet ditt freste avgårde og testet alle 1001 hestekreftene :confused: Ikke jeg.. :p

Lekkasje er faktisk mest kritisk fra 0-10meter. Det er da man har minst trykk på tetningen og vann kan presse seg forbi. Jo mer vanntrykk på tetningen, jo større flatetrykk og større tetningskraft. For større dyp er det spesielt deformasjoner som kan føre til lekkasje... Skal ikke ta dette noe videre--- Go hælg!

Jeg tror man ville bli møtt med blanke ark hos de fleste urmakere om man spurte om dette i kassen, men de som eventuelt ville hatt et logisk svar så tror jeg det blir noe i samme duren som Heuer kommer med her. Høres meget logisk ut, selvom jeg selv hadde likt at de hadde kjørt DSSD opp til 500bar.

Kan ikke urene sendes inn til et "hoved verksted" å bli testet bedre? :D