Trykktesting

Tror Rolex kun har en slik trykktank, ettersom den veien 1300kg.

Fant ikke så mange bilder, men her ser man litt av trykktanken de bruker på DSSD

Collection_DeepSea_Introduction_img_html_TheHyperbaricTank.jpg

Helt korrekt :)

Det må jo være gode nyheter så i måte? Da burde jo strengt tatt en hvilken som helst 3 atm klokke faktisk tåle sin tur i et vilkårlig basseng eller lignende.

Ja, det er korrekt. Selv nøler jeg ikke med å ta et hvilket som helst ur som er testet til 3 atm med på en snorkle tur. Men så er det stopp.

Har forresten hatt et billig digitalt ur som var testet til 3 atm ned til 40 m. Det virker helt perfekt fremdels :twisted:

Frode

Snakka med service senteret til Rolex i stavanger i dag, og urmakeren kunne fortelle meg at de trykkteste til 10 bar for de fleste ur. For ur som hadde 500m +++ WR, hadde de spesial utstyr for å teste ....

Snakka med service senteret til Rolex i stavanger i dag, og urmakeren kunne fortelle meg at de trykkteste til 10 bar for de fleste ur. For ur som hadde 500m +++ WR, hadde de spesial utstyr for å teste ....

Uten at han gikk noe mer inn på det? Hørtes ut som bs. "Til det har vi noe "spesial"-utsyr"

Hva i hel .......

Han forklarte jo utdypende, men jeg husker ikke helt hva og hvordan... var litt i ørska siden jeg nettopp hadde handlet der og han justerte lenka for meg :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Joda joda, har jo hørt historien. Men disse trykkene skal du ta med en klype salt.
Men vi venter på nye shots :D

Joda joda, har jo hørt historien. Men disse trykkene skal du ta med en klype salt.
Men vi venter på nye shots :D

Dersom jeg hadde levert inn suben til trykktesting, så hadde jeg forventet garanti på at dersom den ikke holder tett ved f.eks. dykking til 30 m så er det ny rolex eller kompensasjon/reperasjon.
Kan virke som urmakere ikke helt forstår at folk faktisk dykker med dykkeklokker...:D

Kan virke som urmakere ikke helt forstår at folk faktisk dykker med dykkeklokker...:D

Ha ha. Det er jeg ganske sikker på at de ikke gjør.:)

Men over til de viktige tingene i livet. Hva har du fått deg nå?
Og når skal du legge ut bilder av den?;)

Mange erfaringer med testing her så jeg kan jo også bidra litt.. Bjerke skiftet pleksi på Snowflaken fra 1970 og påfølgende test viser 5 bar ;)

Blåser liv i denne tråden om trykktesting ;)

Da ser det ut som Lervik Ur er klare for å trykkteste det meste av det de har ;)

Lervik Ur AS

"I dag er det Julaften på verkstedet. Vi har pakket opp nytt utstyr til verkstedet. Ny topp moderne poleringsmaskin, ny steamer til rengjøring av lenker og kasser, og sist men ikke minst - Trykktester opptil 1250 meter. Svindyrt, men skal vi levere topp kvalitet, er det nødvendig. Bildet er av trykktesteren, nå har vi 3 forskjellige trykktestere, til forskjellige formål."

http://www.facebook.com/home.php#!/lervikur

.

Det er i utgangspunktet ikke hvilket trykk man tester med, men kriteriene til deformasjon i kassen ved trykk og vakum som betyr noe her. Ser dere lenger ned på papiret dere har fått utlevert står det hvor stor deformasjon det er i kassen ved angitt trykk- og det er dette som betyr noe.

De aller fleste urmakere har den samme trykktesteren. Apparatet koster rundt 60.000 komplett, og skal kunne måle "ned til" 500m.

Ved behov for mer trykk brukes det et god gammeldags skrusak hvor verket tas ut så det ikke skades ved lekkasje, da denne har væske i seg.

Mvh,

G.S

Se hva jeg fant i Roma - fryktelig mange bilder.

Først og fremst: Det er ikke nødvendigvis riktig av meg å poste dette innlegget i denne tråden. Men moderator får flytte innlegget etter eget forgodtbefinnende.

Men, altså: Jeg var i Roma tidligere i sommer. I en butikk som solgte mer leskedrikk enn postkort fant jeg et lite monter med diverse klokker. En av dem var helt tydelig en kopi av et velkjent Italiensk / Sveitsisk merke.

Klokka vakte interresse og prisen var latterlig lav så da var det bare en ting å gjøre. Nemlig å kjøpe klokka for å ha det litt gøy. Her er bildene, nylig tatt under en seiltur rundt i Ryfylke. Bildene er desverre ikke av beste kvalitet.

Slik ser klokka ut og verktøy og manual er tatt fram for å titte litt nærmere under lokket:

MM-1.jpg

Baksiden ser slik ut:

MM-2.jpg

Under baklokket skjulte det jammen seg et lokk til. Noen som har tittet bak en eldre Omega SM?

MM-4.jpg

MM-5.jpg

Det indre lokket gikk greit av og da fikk vi se urverket:

MM-6.jpg

Her et nærbilde:

MM-7.jpg

Slettes ikke værst, hva? Svanehals regulering og greier. Urverket kjenner vi jo alle igjen. Kan det være orginalt montro? (Urverket altså).

Dial ser slik ut:

MM-8.jpg

Men nå skulle pakninger smøres opp:

MM-9.jpg

Med riktig valg av fett selvfølgelig:

MM-10.jpg

Kassa ble skrudd sammen igjen etter oppsmøring av pakninger. Selve verket ble behørlig forvart på et dertil egnet sted. Så startet vi båtens motor og la fra kai for å lete etter et passende sted. Her så det bra ut. 30 m får holde selv om det står 100 m trykkrating på baksiden av klokka.

TT-0.jpg

Kassen ble festet til passende utstyr:

TT-1.jpg

Og ut i vannet bar det:

TT-2.jpg

Her er det rett før klokka treffer vannet:

TT-3.jpg

Og ned i mørket forsvant klokka:

TT-4.jpg

Etter passende tid ble klokka sveid opp til overflaten igjen. Her er det like før den bryter overflaten:

TT-5.jpg

Klokka er ute av vannet - såvidt:

TT-6.jpg

Her er klokka trygt tilbake i båten med litt av Nemos hår hengende over seg:

TT-7.jpg

Klokka lagt på kartbordet. Tørr innvendig :D 30 m var tydeligvis ingen dybde for denne kopien. Trykktest godkjent:

TT-8.jpg

Fortsettelse følger :D

Frode.

Herlig Frode! Jeg kjøpte også en av disse "homage" klokkene(dog en automatic)og jeg ble
meget imponert over gangen med et avvik på 5-6 sekunder om dagen. Jeg solgte klokka
til en kompis men han ble ikke særlig imponert etter at den sluttet og trekke etter ca
to måneder;) Så moralen er, disse klokkene fungerer bra en stund....

Haha, fantastisk bra test...ble litt bekymret da jeg trodde det var en "ekte" helt til jeg så bildene...:)