Se hva jeg fant i Roma - fryktelig mange bilder.
Først og fremst: Det er ikke nødvendigvis riktig av meg å poste dette innlegget i denne tråden. Men moderator får flytte innlegget etter eget forgodtbefinnende.
Men, altså: Jeg var i Roma tidligere i sommer. I en butikk som solgte mer leskedrikk enn postkort fant jeg et lite monter med diverse klokker. En av dem var helt tydelig en kopi av et velkjent Italiensk / Sveitsisk merke.
Klokka vakte interresse og prisen var latterlig lav så da var det bare en ting å gjøre. Nemlig å kjøpe klokka for å ha det litt gøy. Her er bildene, nylig tatt under en seiltur rundt i Ryfylke. Bildene er desverre ikke av beste kvalitet.
Slik ser klokka ut og verktøy og manual er tatt fram for å titte litt nærmere under lokket:
Baksiden ser slik ut:
Under baklokket skjulte det jammen seg et lokk til. Noen som har tittet bak en eldre Omega SM?
Det indre lokket gikk greit av og da fikk vi se urverket:
Her et nærbilde:
Slettes ikke værst, hva? Svanehals regulering og greier. Urverket kjenner vi jo alle igjen. Kan det være orginalt montro? (Urverket altså).
Dial ser slik ut:
Men nå skulle pakninger smøres opp:
Med riktig valg av fett selvfølgelig:
Kassa ble skrudd sammen igjen etter oppsmøring av pakninger. Selve verket ble behørlig forvart på et dertil egnet sted. Så startet vi båtens motor og la fra kai for å lete etter et passende sted. Her så det bra ut. 30 m får holde selv om det står 100 m trykkrating på baksiden av klokka.
Kassen ble festet til passende utstyr:
Og ut i vannet bar det:
Her er det rett før klokka treffer vannet:
Og ned i mørket forsvant klokka:
Etter passende tid ble klokka sveid opp til overflaten igjen. Her er det like før den bryter overflaten:
Klokka er ute av vannet - såvidt:
Her er klokka trygt tilbake i båten med litt av Nemos hår hengende over seg:
Klokka lagt på kartbordet. Tørr innvendig
30 m var tydeligvis ingen dybde for denne kopien. Trykktest godkjent:
Fortsettelse følger
Frode.