Tudor Pelagos - en hverdagsbeater.

Medlem
23. nov. 2010
Sted
Asker
Pelagos 42mm i titan, en toolwatch godt egnet som hverdagsbeater.

TudorWatches014.jpg

Har nå brukt denne 24/7 i 5 uker, den har fått "juling" og bevist at den er meget robust og funksjonell.
Tom

Tudor Pelagos

Pelagos8-12009.jpg

Pelagos8-12006.jpg

Pointet crownguards og heliumventil. Kassen har rette flater og kan være noe skarp i kanter, litt irriterende i situasjoner hvor klokken blir presset mot armen.

Tudor Pelagos

Pelagos8-12008.jpg

Lenken er 22 mm ved lug og er stram og fin. Kvalitetsfølelsen er stor, kan sammenlignes med min Panerailenke. Den har en enkel måte å justere 3 lengder, i tillegg kan den "løsnes" slik at den har fjærer som komenserer for variabel håndleddstykkelse ved dykking. Den har selvsagt også et extentionledd for ekstra lengde.

Jeg liker den. I fra titanium kasse til design helle veien! Kult reim ajustering og!!
Den stor minus for meg er den 2824-2 inside: Spesielt for prislappen...
Ok, den er TOP grade og regulert og har den 3 punkter KIF system.
Men jeg hadde forventet(hvis det måte bli en ETA!) en 2892-2 TOP grade som er tross alt mye bedre en den lille "traktor" 2824-2...
IncablocandKIF.jpg

Jeg liker den. I fra titanium kasse til design helle veien! Kult reim ajustering og!!
Den stor minus for meg er den 2824-2 inside: Spesielt for prislappen...
Ok, den er TOP grade og regulert og har den 3 punkter KIF system.
Men jeg hadde forventet(hvis det måte bli en ETA!) en 2892-2 TOP grade som er tross alt mye bedre en den lille "traktor" 2824-2...
IncablocandKIF.jpg

Trenger man en toolwatch må både kasse, lenke og urverk være dimensjonert for hardhendt bruk. Starten på min yrkeskarriere medførte kassering av 5 ur på ett år, etter å ha investert i en SeaDweller 16660 med 3035 urverk forsvant "problemet". Tror nok at Pelagos med ETA urverk og solid innpakning skal tåle utfordringer. Jeg er mest opptatt av at uret fungerer under alle forhold, ikke at det må være et dekorert inhouse verk.

Pelagosen holder +4 sekunder i døgnet jevnt, synes ikke dette er imponerende men akseptabelt.
Tom

• Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Jeg er selv industrirørlegger og boltetrekker i oljeindustrien: Min klokker få en del juling og er utsatt til vibrasjoner fra hammering , luftrykk verktøyer ogs som kan skaper stor vibrasjoner...
Svakhet med god automatisk urverket er ofte rotoren og sin module: Fordi den "trykker" extra belastning på urverket når vibrasjoner foregår.
Fikk aldri noen trøbel med noen 2824-2 klokker(Tissot Sea-Star og hjemmelagt).
Men på en tid(på Snøhvit) jeg brukt mye luft verktøyer, jeg hadde lagt meg en sub med 2801-2 urverk(som er egentlig en 2824-2 uten automatisk module)
Den er kjent for å bli solid og servert meg i alle situasjoner og temperaturer...
Spørsmål er også om urverket er bra montert in i kassen!
Det er nok mange klokker som er ikke så dyrt som Rolex eller Tudor og som få jobben gjort for mange som har utsatt yrker.
For eksempel den Marathon S.A.R eller sin andre utgaver(til og med den US-Marines model er ut nå) som er skapt for folk på tjeneste i USA eller Canada men som fant sin vei ut på sivil distribusjon i små mengder.
Fricker lager kassen: Den er av TOP kvalitet og bezelens klik er utrolig tett(i hverfall på min S.A.R).
Jeg er extremt fornøyd men min: Bruker den ikke til jobben men det er min "stunt watch" og fikk til og med å teste den i en kuldeprøve noen år siden...Lumen er BANG!: Ingen problem der...
Cold test: Marathon SAR sleeps out...Down to -13 degrees C - Time Talk - Time Tech Talk - TimeTechTalk.com
Vel, det ser ut som din Pelagos vil få jobben gjort også;)

Et helt utrolig flott ur, som later til å være den perfekte hverdagsbeater. Hadde det ikke vært for at nyprisen er ei lita skjeppe høyere enn budsjettet mitt hadde det nok uten tvil blitt mitt neste ur. Elegant, stilrent og pent, men allikevel barsk, rock'n'roll og hardhendt.

Et helt utrolig flott ur, som later til å være den perfekte hverdagsbeater. Hadde det ikke vært for at nyprisen er ei lita skjeppe høyere enn budsjettet mitt hadde det nok uten tvil blitt mitt neste ur. Elegant, stilrent og pent, men allikevel barsk, rock'n'roll og hardhendt.

Takker, du får satse på at det er flere på TS og at flippesyken tar overhånd, min blir. :D

Herlig klokke! Takk for at du deler.:D

Hva synes du om bezel'en?
Fast i fisken, og lett å skru med hansker?

Takker så mye for bilder og ord Tom. Det er og blir et utrolig flott ur dette her. Jeg tviler ikke et sekund på at det får jobben gjort. Hva pris angår så er helt grei synes jeg.

Herlig klokke! Takk for at du deler.:D

Hva synes du om bezel'en?
Fast i fisken, og lett å skru med hansker?

Bezelen virker litt lett å dreie i forhold til Rolex men den holder seg stabil og krever en bevisst dreiing for å endre posisjon. Jeg har brukt bezelen regelmessig flere uker i felt og den har fungert problemfritt, hansker er ingen problem.

Herlig klokke Tom! jeg hadde gleden og få klå litt på en hos en AD i Stockholm nylig.
Stor klokke med bra presence, jeg reagerte litt på at den var så lett. Nesten litt for lett?
Men jeg kunne vendt meg til det. Spenna imponerte meg veldig. Morsomt også med de keramiske
"låsetappene" som aldri skal bli slitt. Jeg gleder meg forøvrig over at din flotte trip six har
funnet roen, endelig;)

Flott klokke, Tom!
Hvordan oppleves Titanet når d gjelder hardhet, vekt, ripemotstand? 8)

Nå er jeg ikke spesiellt opptatt av riper men foreløpig ser det ut til at den holder seg bra. Det at både kasse- og lenke er børstet matt gjør at riper ikke synes så godt.

Når det gjelder vekten synes jeg den er tilnærmet perfekt, Pelagos veier 147 gram, SeaDweller trippel 6 veier 150 gram og gamle Tudor Snowflake på 93150 lenke veier 117 gram.

Tudor Pelagos

LumeTudor005.jpg

Lumen er meget bra og holder hele natten så lenge du har nattsyn, uvant med blå lume og at bezelen også kan leses, alt i alt, meget positivt overrasket over dette.

Andre personlige betraktninger på pluss-siden: Sitter meget godt på armen, vekten er passe og ikke minst skiven er meget lesbar uten forstyrrende elementer.

På minussiden: Kassen har meget skarpe kanter og den mangler lugholes.

Flott at du deler dine erfaringer med oss. Takk for det!
Men; dessverre så fikk jeg lyst på en Pelagos - noe som ikke klaffer helt med mine planer...

Takk for gode bilder og inntrykk. Som MM kjenner også jeg på have-syken, denne er lekker og absolutt veldig toolwatch-tøff!

Tom, på tide med en long term vurdering og nye oppdaterte bilder, por favore!

Tom, på tide med en long term vurdering og nye oppdaterte bilder, por favore!

Skal følge opp dette når jeg får den tilbake fra sønnen min, han bruker den daglig. Regner med at den dukker opp om et par uker, skal da sjekke opp tilstand og ta noen nye bilder.
Tom