Solgt Tudor Submariner Snowflake

Medlem
3. april 2014
Sted
Viken
01 IMG_9337.JPG

Uhelbredelig bitt av flippebasillen prøver jeg denne for salg, da det er en ny klokke jeg bare "MÅ" ha :eek:. Jeg trodde (som så ofte før) at dette var en keeper, men det var det muligens ikke. Vi får se... Forbeholder meg retten til å trekke meg fra salg inntil evt endelig avtale er inngått.

Merke, modell og år:
Tudor Submariner 7021/0 - kalt Snowflake.
Det står "IV68" på innsiden av baklokket. Serienummer starter på 74. Så 68/69-modell vil jeg anta.

Spesifikasjoner:
Modellnummer: 7021/0
Verk: ETA 2484
Kassediameter: 40mm uten krone
Avstand mellom lugs: 20 mm
WR: 20 ATM / 200m

Beskrivelse:
Usedvanlig pen og nyservet Tudor Snowflake med blå skive. Kun klokke og Tudor servicepuch - ikke boks eller papirer (bortsett fra service dokumentasjon).

Tilstand:
Skiven
er svært bra, men med bittelitt avflassing på kanten rett før kl 11. Ikke noe jeg klarer å se med det blotte øye (selv med briller på), men man kan se det på bilder om man ser etter. Skiven har aldri vært relumet, som man ofte ser på disse. Skiven kan være original eller en tidlig service-skive. Jeg har snakket med både eksperter og urmakere om dette, men ingen vil verken bekrefte eller avkrefte om skiven er den første klokken har vært bestykket med.

Viserne er også svært bra. Tilsvarende som for skiven er det umulig å si om de er originale eller tidlige service-visere. Litt oksidering er det, og lumen har antydning til sprekker, både på minutt- og timeviser. Men ikke noe som urmaker ikke ville akseptere (jeg har tidligere ved service blitt nektet å bruke originalvisere der det er fare for at lumen kan dette av og skade urverket).

Bezelinsertet er helt nydelig! Det matcher perfekt den matte blåfargen på skiven. Nydelig font! (Digg f.eks fonten på "flat-four" 4-tallet!). Lumeperlen er hel. Om insertet er fra klokkens opprinnelse er også her umulig å si, men det er ikke umulig. Det matcher skive og visere perfekt, har riktig font, og lumeperlen er litt gulnet.

Kassen fikk jeg polert hos Askeland på service sommeren 2017. Mange vil sikkert stille spørsmål ved det, men jeg kan love at det ikke var et tilfeldig valg. Etter å ha forhørt meg med mange urmakere i Norge om hvem som best kunne polere en vintage Rolex kasse slik at man fikk skarpe chamfers og børstede overflater på lugsene, var det bred enighet om at klokken måtte til Tore Askeland i Stavanger. Og resultatet ble fantastisk! Chamfersene er helt nydelige, og de skinner nydelig i lyset. Det ene bildet nedenfor viser tydlig dette. Dette lysskinnet i chamfersene er lett synlig (selv uten briller) - og det var akkurat det jeg ønsket å oppnå ved poleringen! Jeg vil si kassen er ekstremt pen! :)

Urverket ble servet i august 2017 hos Askeland og fungerer som det skal og holder tiden meget bra. Roulette-datohjul med nydelig font :)

Lenke: Da jeg kjøpte klokken kom den med en slarkete 78360-lenke. Den likte jeg ikke, både pga slarken og at kronen nesten var polert bort på låsen. Jeg fikk byttet til meg en 93150-lenke mot mellomlegg og ting begynte å bli bedre. Men det kunne bli enda bedre... Så kjøpte jeg en Rolex 14060 med en usedvanlig bra 93150-lenke som nå står på Snowflaken. Denne lenken har meget lite strekk og en meget bra lås som tilsynelatende aldri har vært polert. Det finnes 11 ledd til lenken.

Lume: Det er null lume fra både skive, visere og lumeperle på insert - som det bør være.

Dokumentasjon og historikk:
Jeg kjøpte klokken av GG her inne på TS våren 2017. Servet hos Askeland i Stavanger i august 2017. Servicedokumentasjon finnes. Og det er vel 2 års garanti når den er servet hos AD? (Skal sjekke dette)

Annet:
Denne klokken er helt nydelig! I usedvanlig pen stand, og all lumen har samme farge, og insert og skive matcher perfekt. Jeg elsker roulette-datohjulet der alle partall er røde. Fonten på datohjulet er også svært pen :). Klokken besto forøvrig trykktest ved service, men jeg har ikke badet med den.

Sted:
Ås eller Oslo. F2F eller sending i posten.

Pris eller bytteverdi:
Priser på vintage klokker er vanskelige å fastslå, og det er vanskelig å sammenligne ulike eksemplarer da ingen er helt like. Jeg mener min er et svært bra eksemplar og setter prisen til 60K for min, men vil vurdere bud. (Sjekk gjerne prisen på blå snowflakes på f.eks Chrono24 og klocksnack.se.)
Standard TS-oppgjør: Betaling på konto før sending, evt straksbetaling ved F2F.
Jeg har mange Good Guy-referanser fra tidligere handler, og tenker å fortsette den gode trenden.

Aktuelle byttehandler er disse:
Rolex YM 116622 med blå skive (evt 116621)
Rolex Kermit 16610LV (det er lov å drømme...)
IWC Mark XVIII med blå skive, eller Heritage-utgaven med blå visere.
02 IMG_1569.jpg
03IMG_9318.JPG
04 IMG_9360.JPG
05 IMG_1393.jpg

Digg hvordan chamfersene "skinner" på bildet under :)
06 IMG_1387.jpg
07 IMG_9295.JPG
08 IMG_1574.jpg
IMG_1573.jpg
IMG_1577.jpg
IMG_1579.jpg
IMG_8580.JPG
IMG_9393.JPG
IMG_9505.JPG
IMG_1580.jpg