Tuning fork Speedsonic - Rimelig 22mm erstatnings-lenke? Reparasjon/deler?

Medlem
14. nov. 2009
En kollega hadde med en Omega ST 188.0002 (Speedmaster Speedsonic) på jobb, som tilhører faren. Faren vil gjerne ha en lenke til den. modellen kom visstnok også originalt med lenke, og utifra det jeg kan se er det en Omega Speedmaster Bracelet 1171-000 som kommer nærmest. 248USD var imidlertid litt over prisen han ønsker å betale - og jeg kan vel være enig i at det er ganske stivt for en delvis hollow link-lenke uten SEL. Så: Er det noen som har gode tips til en liknende lenke med straight end links til en rimeligere pris? Man kan jo sikkert bytte med en hvilken som helst børstet 22mm-lenke, men hadde vært gøy å finne en med samme avrundede lenkeledd-form som originalen.

Når det gjelder reparasjon så ser klokken ut til å gå fint, men daghjulet henger seg opp litt innmellom når det stilles - ingenting som ikke løses ved å fortsette å vri og lirke litt på kronen til det fortsetter å bevege seg, men det kan jo hende det hade vært lurt å få tatt en sjekk på klokken. Det bytte visstnok fint av seg selv litt etter midnatt uten heng. Glasset MÅ byttes, og har delenummer 0635252 ifølge boley.de - dette er vel noe en hvilken som helst urmaker kan få til hvis man får kjøpt delen selv, men hvor kan man gjøre det? Han er nemlig litt usikker på om han vil ta en ordentlig service på verket siden det sikkert fort blir dyrt. Samtidig går jo disse klokkene ( i litt bedre kosmetisk stand riktignok) for rundt $2000 ser det ut til, så den kan jo være verdt å fikse litt på. Noen snspunkter på pris på service?

Pynter opp posten med et bilde:

Skive og visere ser ut til å være i god stand, men litt vanskelig å bedømme gjennom så ripete glass. Glasset kunne vel fint blitt pusset ned, nortsett fra hakket ved kl 12, så det er derfor jeg tenker det "må" byttes.

Kul klokke! Denne har vel et "ordinært" stemmegaffelverk med en mekanisk chronograph-modul. Men det er vanskelig og skaffe deler til en vanlig tre-visers stemmegaffel klokke og så og si umulig å skaffe deler til denne.... Da blir prisene unaturlig høye.

koronografmodulen skal visst være rimelig håpløs å skaffe deler til. Usikker på om det er noe vits i å gjøre noe med den før den stopper? Glasset håper jeg i utgangspunktet er brukt i flere modeller og derfor relativt lett å finne, men jeg aner egentlig ikke. I "verste fall" kan jeg hjelpe ham å finne en tredjepartslenke og polere glasset høvelig brukbart med polywatch (hesalite er vel akryl?).

Det stemmer. Alternativt kan glasset byttes, regner med at Omega lager plexi til disse ennå. En orginal
Omega mesh lenke ville blitt kult på denne:cool: Koster vel 3500,- fra Ofrei

Det stemmer. Alternativt kan glasset byttes, regner med at Omega lager plexi til disse ennå. En orginal
Omega mesh lenke ville blitt kult på denne:cool: Koster vel 3500,- fra Ofrei
Hehe, har prøvd å selge inn mesh, men fikk ikke napp. :p I tilfelle hadde det nok blitt en kvalitetsmesh til *litt* under 3,5k!

Tror en president-style lenke skal bli bra hvis jeg finner en som er børstet over hele. Veldig mange med polerte midtledd.