I forbindelse med mitt siste kjøp, endte jeg opp med å trenge noen deler (ett lenkeledd og noen skruer) for å få tilpasset lenken mitt håndledd. Ettersom Blancpain ikke har noen AD i Norge, var første innfall å ringe Swatch Group Nordic sitt Oslo-kontor. Svaret der var initielt noe uklart, men etter å ha snakket med et par stk. ble det endelige svaret at hele klokken(!) måtte sendes til Blancpain i Sveits. De som kjenner til ventetidene på merker ala Blancpain vet sikkert at det fort dreie seg om flere måneder - med andre ord et svært lite ønskelig utfall.
Forsøkte deretter å ta kontakt med Franks Ur som er AD i Stockholm, men fikk aldri noe svar på min mailhenvendelse.
Lettere oppgitt bestemte jeg meg i dag for å kontakte Blancpain sin nærmeste frittstående boutique, Blancpain Boutique München. Etter kun 4 timer fikk jeg et (svært formelt) svar på min henvendelse, og etter to-tre mailer frem og tilbake var alt i boks (men prisen snakker vi ikke noe om
).
Uansett, når det kommer til rask kommunikasjon og det å gå ett ekstra skritt for kunden, tror jeg flere skandinaviske aktører kan ha noe og lære. En venn av meg (som ikke har noen interesse for klokker men som har en del kunnskap om luxury goods industrien generelt) påpekte at det syntes å være store forskjeller på både personalets serviceinnstilling og standarden på forretningslokalene hos en del norske urmakere sammenlignet med utlandet. Det er kanskje farlig å trekke for bastante konklusjoner, men det er vel ingen tvil om at kunden bør være alfa og omega i en del av segmentene urmakerne opererer i.
http://www.blancpain.com/var/plain_.../1788883-1-eng-GB/best_boutique_reference.jpg
Forsøkte deretter å ta kontakt med Franks Ur som er AD i Stockholm, men fikk aldri noe svar på min mailhenvendelse.
Lettere oppgitt bestemte jeg meg i dag for å kontakte Blancpain sin nærmeste frittstående boutique, Blancpain Boutique München. Etter kun 4 timer fikk jeg et (svært formelt) svar på min henvendelse, og etter to-tre mailer frem og tilbake var alt i boks (men prisen snakker vi ikke noe om
Uansett, når det kommer til rask kommunikasjon og det å gå ett ekstra skritt for kunden, tror jeg flere skandinaviske aktører kan ha noe og lære. En venn av meg (som ikke har noen interesse for klokker men som har en del kunnskap om luxury goods industrien generelt) påpekte at det syntes å være store forskjeller på både personalets serviceinnstilling og standarden på forretningslokalene hos en del norske urmakere sammenlignet med utlandet. Det er kanskje farlig å trekke for bastante konklusjoner, men det er vel ingen tvil om at kunden bør være alfa og omega i en del av segmentene urmakerne opererer i.
![best_boutique_reference.jpg](http://www.blancpain.com/var/plain_site/storage/images/media/images/news/best_boutique/best_boutique/1788883-1-eng-GB/best_boutique_reference.jpg)