Tysk effektivitet.. Blancpain Boutique München

Jon Henrik

Grunnlegger
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.398
Sted
Fredrikstad
I forbindelse med mitt siste kjøp, endte jeg opp med å trenge noen deler (ett lenkeledd og noen skruer) for å få tilpasset lenken mitt håndledd. Ettersom Blancpain ikke har noen AD i Norge, var første innfall å ringe Swatch Group Nordic sitt Oslo-kontor. Svaret der var initielt noe uklart, men etter å ha snakket med et par stk. ble det endelige svaret at hele klokken(!) måtte sendes til Blancpain i Sveits. De som kjenner til ventetidene på merker ala Blancpain vet sikkert at det fort dreie seg om flere måneder - med andre ord et svært lite ønskelig utfall.

Forsøkte deretter å ta kontakt med Franks Ur som er AD i Stockholm, men fikk aldri noe svar på min mailhenvendelse.

Lettere oppgitt bestemte jeg meg i dag for å kontakte Blancpain sin nærmeste frittstående boutique, Blancpain Boutique München. Etter kun 4 timer fikk jeg et (svært formelt) svar på min henvendelse, og etter to-tre mailer frem og tilbake var alt i boks (men prisen snakker vi ikke noe om :D).

Uansett, når det kommer til rask kommunikasjon og det å gå ett ekstra skritt for kunden, tror jeg flere skandinaviske aktører kan ha noe og lære. En venn av meg (som ikke har noen interesse for klokker men som har en del kunnskap om luxury goods industrien generelt) påpekte at det syntes å være store forskjeller på både personalets serviceinnstilling og standarden på forretningslokalene hos en del norske urmakere sammenlignet med utlandet. Det er kanskje farlig å trekke for bastante konklusjoner, men det er vel ingen tvil om at kunden bør være alfa og omega i en del av segmentene urmakerne opererer i.

best_boutique_reference.jpg
http://www.blancpain.com/var/plain_.../1788883-1-eng-GB/best_boutique_reference.jpg
 
Så bra at det ordnet seg :)

Enkelte norske (og kanskje også andre lands) AD´er må snart lære seg at de ikke kan opptre som konger på haugen bare fordi de selger dyre klokker. Lenger sør i Europa vet de hva kundeservice er :D
 
men det er vel ingen tvil om at kunden bør være alfa og omega i en del av segmentene urmakerne opererer i.

Helt enig. Jeg har dessverre opplevd at service og imøtekommenhet i blant er mangelvare - for å si det mildt - hos enkelte norske urmakere. Her om dagen ble jeg faktisk gjort til persona non grata hos en anerkjent urmaker i hovedstaden, fordi jeg ikke godtok et prisavslag på kun 10% på en restaurering av et ur - en restaurering som var forsinket med ett år og to måneder (i utgangspunktet skulle arbeidet ta to uker). Forsinkelsen skyldtes for øvrig ikke forsinket leveranse fra utlandet e.l., kun at vedkommende urmaker tydeligvis prioriterte andre kunder foran meg. Når jeg da, med loven og relevant praksis i hånd, ikke sa meg enig i et prisavslag som ikke var i nærheten av å bøte på den ulempe forsinkelsen medførte for meg, fikk jeg beskjed om at jeg var uønsket som kunde i all fremtid. Fikk også en syrlig kommentar om undertegnede og advokatstanden generelt. Dette kun fordi jeg ivaretok egne rettigheter. :|
 
Så bra at det ordnet seg :)

Enkelte norske (og kanskje også andre lands) AD´er må snart lære seg at de ikke kan opptre som konger på haugen bare fordi de selger dyre klokker. Lenger sør i Europa vet de hva kundeservice er :D

Fete fastlønnede butikkansatte i Norge tror ofte de er mindre avhengige av å yte enn deres kolleger ute i verden som er provisjonslønnet.

Selvfølgelig finnes det enkelte unntak