U-BOAT Classico CAB Ø53

Frank

Statsmedister
Støttemedlem
Medlem
6. jan. 2012
6652506515_8f766e83f9_z.jpg

Har sett både Kristian Valen og Jan Thomas bruke U-BOAT, men det må jo ikke bety noe. Kanskje heller tvert imot, heh.

Noen her som har erfaring med ubåten? Jeg synes Classico cab (bildet) er knalltøff. Stor, tung og oppmerksomhetskåt. Som jeg skrev i min første tråd, har jeg ganske store håndledd. SA-en min er 47mm, og denne ubåten er 53. Da tror jeg at jeg ville vært fornøyd.

Meninger? Do tell.

Ville nok ikke hvert mitt førstevalg, når det er sagt virker det som du har tenkt igjennom hva du ønsker deg og at U-BOATEN passer til det. Er vel viktigere at du er fornøyd med valget du gjør enn en gjeng klokke-nerder på et forum... Er den tøffeste U-BOATEN jeg har sett uten at jeg har tittet mye på de. Vet ikke hva de ligger på i pris jeg, men gøy at noen velger noe litt annet en standard klokkene det er mye av her inne.

Moteklokke. Ikke spesielt interessant imo. Null historie, håndverk eller nyskapning.:?

Et søk på det store internettet vil gi deg stikkord som: overprisede klokker, dårlig kvalitetssikring, dårlig "aftermarket" kundeservice, etc...

Men for all del. Whatever rocks your boat.;)

jayeff's syn på Panerai er mitt syn på U-boat. Mer skal jeg ikke si :mrgreen:

For ikke snakke om; hvis du dobler budsjettet får du en 30 år gammel DJ uten lenke, som du kan sende på service!;)

Jeg synes absolutt U-Boat kunne hatt sin plass. All.. Problemet med U-Boat er at kvaliteten dessverre er høyst middelmådig. Dette, og en tvilsom finish, gjør at du nok gjør lurest i å styre unna.

Men hva, bortsett fra litt igjen på kvalitet, som gjør konseptet mer "motete" enn f.eks FC, Anonimo eller Steinhart og Stowa ser jeg ikke. Noen ganger virker det som "moteklokke" er blitt et samleord om alt som ikke kommer fra Rolex, men for min del er det i hovedsak kvartsur som selges i klesbutikker eller på nettet, og gjerne med logo fra noen som produserer noe annet enn klokker.

Du klager over dårlig kvalitet og finish på U-boat samtidig som du klager over at folk ikke kan anbefale samme klokke... Henger ikke helt med jeg Mogens, men det er mulig jeg har litt tungt for det ;)

Til trådstarter som da spør om synspunkter, IMHO er dette en overpriset moteklokke.

Men hva, bortsett fra litt igjen på kvalitet, som gjør konseptet mer "motete" enn f.eks FC, Anonimo eller Steinhart og Stowa ser jeg ikke. Noen ganger virker det som "moteklokke" er blitt et samleord om alt som ikke kommer fra Rolex, men for min del er det i hovedsak kvartsur som selges i klesbutikker eller på nettet, og gjerne med logo fra noen som produserer noe annet enn klokker.

Din definisjon av "moteklokke" er nok den som er mest korrekt.
I dette tilfelle brukte jeg dette begrepet mer som et skjellsord for å illustrere hva jeg mener om dette merket.;)

Det som kanskje kan være litt "motete" med U-boat er merkets klare ønske om å følge oversize-trenden, som forøvrig ser ut til å ha blitt utrendy igjen. Gudskjelov.;):p

Hehe, kanskje ikke tilsynelatende konsekvent, men jeg føler begrepet begynner å bli oppbrukt. Hva er en moteklokke? U-Boat har skapt et klokkemerke og de forsøker å bygge et image rundt en greie akkurat som de fleste klokkemerker som omtales på forumet. At ikke kvaliteten henger på greip kvalifiserer ikke automatisk til å havne i motehyllen. I mine øyne er Gant, Boss, Armani, Nixon og tilsvarende dritt som det moteklokker. Noen kaller Hublot for moteklokker. Betyr det at alle som lager klokker uten inhouse er moteklokker, eller betyr det at de man ikke liker lager moteklokker? Eller det fordi klokkene ikke har sett like ut i 30 år? Da kanskje Richard Mille lager moteklokker også da? Rolex også tilpasser jo hele sortimentet med trendene og gjør dem større, moteklokker? Eller det mangel på historie? I såfall er det vel nesten bare Rolex og AP av de store som et noenlunde konsekvent eierskap de siste ti-årene.

Det er vel mer at jeg ikke skjønner begrepet lenger.

Jeg må tilstå at jeg en periode hadde et aldri så lite crush på noen av de minste U-boat-modellene en kort periode. Denne på 53mm kunne ikke jeg vist meg noen steder med, men om du er bygd for det, go for it.

Jeg er ikke enig i at dette er en moteklokke, da jeg ikke helt skjønner hva som gjør den til det. Om det er det at masse solariumsbrune karer som tilbringer mye tid på gym-en ofte blir observert med dem, vil jeg si at PO XL er minst like mye moteklokke.

Påstanden om at de ikke har originale design er jeg heller ikke helt med på. De har et klart, konsistent designuttrykk som ikke likner så veldig mye på andre ting etter det jeg kan skjønne, og må jo ligge milevis foran f.eks Steinhart på originalitetsskalaen.

I tillegg: I følge deres egen markedsføring er jo faktisk designet inspirert av tegninger som ble levert den italienske marinen (Marina Militare) da anbudet på klokker til marinedykker og -jegere var ute. Et anbud de ikke fikk, det var Panerai som stakk av med den kontrakten. Dagens eier er visstnok barnebarn (el.l.) av designeren som tegnet klokkene den gang. Så et visst historisk alibi, om enn tynt, kan de jo faktisk skryte på seg også, om alt dette er så sant som de hevder da:)

Kvalitet og finish skal jeg ikke si så mye om, da jeg har aldri har vært intim med noen av modellene.

Det som kanskje gjør at mange uttaler seg litt negativt om U-boat er vel forholdet mellom oppfattet pris/kvalitet.
Der hvor Steinhart lever litt halv-crappy klokker til en svært overkommelig (rettferdig?) pris, leverer u-boat shit med en premium.

Når du tøyer den strikken litt for langt vil forbrukerne automatisk bli litt krassere i beskrivelsene sine.:)

Da jeg brukte begrepet "moteklokke" var det med tanke på U-boat som representant for oversized trenden.

Det er godt mulig jeg bruker uttrykket feil, har ikke reflektert over det på samme måte som deg Mogens.

Men overpriset, det står jeg for! :)

Ai, det ble debatt! ;)

Jeg takker for svar. Nok et u-boat-salg i Norge avverget!

Mogens: Spennende og presise betraktininger ang. "mote-klokker", som jeg er helt enig med deg i. Jeg har også problemer med at dette begrepet er blitt en negativ samlebetegnelse på alle slags merker og modeller som ikke følger den klassiske oppskriften. Det blir liksom litt feil å ufortrødent slenge Hublot og U-Boat i samme kategori som D&G og Gucci IMO.. Ordentlige klokkefabrikker fortjener da litt respekt, selv om man kanskje personlig ikke liker klokkene deres.

Angående denne U-Boat'en, må jeg si at det er en av de kuleste klokkene jeg har sett fra denne produsenten. Problemet med den for meg er at det blir et litt for stort statement, jeg er tilhenger av mer diskret eleganse når det kommer til klokker. Den er rett og slett så stor og prangende at det overskygger alt annet. Hvis kvaliteten ift. prisen også skal være dårlig, er det nok en no-brainer :)