Ulyd fra vintage datejust(?)

Medlem
3. mars 2014
Innlegg
256
Hei!

(Mulig jeg poster i feil forum, men i så fall beklager jeg det).

Jeg har en Rolex Datejust 1601 fra 1967-68. Hadde den inne til lervik ur for service i april i år, men fikk den i retur med beskjed om at den holdt noen år til (god og ærlig service).

Men nå har det slik at jeg opplever litt ylud i verket. Eller vet ikke om det er ulyd, for har aldri hatt vintage rolex før. Men er ihvertfall slik at om jeg rister på den høres det nesten ut som om en liten metallkule er løs inne i klokka (hvis det gir noen mening).

Klokka holder tiden ekstremt bra, men mulig gangreserven har blitt dårligere i det siste.

Jeg har ikke altfor mye penger nå så har ikke veldig lyst til å sende den lervik der bare frakten er ca 300.

Noen her som hadde har bergeron tool eller lignende som kunne åpnet den så man fikk tatt en titt og sett om det er noe åpenlyst galt (mot en vinflaske e.l. selvfølgelig)? Evnt noen som har vært borti lignende?

Holder til i Oslo, men er fleksibel.

Litt redd for at noe er løst og at spon flyter rundt inni verket.
 
Det er ikke uvanlig at rotor lager lyd på eldre Rolex. Hvis det kun er som du sier, ved risting, så hadde ikke jeg bekymret meg, i hvert fall ikke om klokka går bra. Har selv hatt det på eldre klokker og synes det rett og slett er en sjarmerende lyd ;)
 
Kan være rotor er litt løs og da slår mot baklokk ved risting... note to self; ikke riste ;)

Kan se på den men ikke sjans før på nyåret for min del. Det høres ikke alvorlig ut rent umiddelbart.
 
Ta turen til Bjølsen hvis det passer. Jeg kan i alle fall stille diagnose nå før jul, og kanskje rette en enkel feil.
Bentsebrugata 31 :)
 
@andres: Har selvfølgelig ikke tenkt på Articboy på Bjølsen!

Tusen takk for beroligende råd alle sammen, mulig jeg tar turen innom før jul
 
Redigert av en moderator: