Ulyd i rotor på submariner?

Medlem
10. nov. 2007
Sted
Bærum
Synes plutselig jeg kan kjenne lade mekanismen min mye mer enn før. Dvs når halvmånen snurrer ved aktiv bruk. Er det sånn at når den er helt trukket opp at den spinner lettere enn når den trekker opp? En form for sperre.. Når jeg slenger litt på håndleddet så kjenner jeg liksom at det snurrer..Føles nesten ut som en dårlig kopi.. noen som vet om dette er korrekt? Klokken går ellers meget presist som alltid.

Re: Submariner spørsmål

Hei,

Normalt skal rotoren på en Rolex være helt lydløs. Det høres ut som rotoren har løsnet og står en tanke skjevt - i alle fall var dèt diagnosen på en av mine hvor samme lyden oppstod. Påvirket heller ikke nøyaktigheten, men det er sikkert ikke bra i lengden. Ta en tur til urmakeren!

Tipper det med rotor jeg også. har hatt det problemet på en annen klokke før. da måtte den bare strammes litt så ble lyden borte igjen. var vistnok ikke skadlig for klokka men heller ikke bra hvis det ble for slakt. :)

Ok, takk for svar alle sammen. Får ta en tur til Bjerke da..

Leverte den inn til Bjerke igår, de måtte sende den til inspeksjon/reprasjon..

Er dette vanlig med Submariner? Synes egentlig at dette er meget skuffende. Ikke bruker jeg klokken særlig aktivt heller..Den burde tåle såpass, hadde service på den 2007..

er vel ikke kjempevanlig men har hørt om det før på b.la submariner. satse på at det bare er den løse rotoren som er problemet. :)

Vet ikke hvor vanlig det er, men noe lignende skjedde med en eta2892 basert klokke jeg hadde tidligere.
Rotorbladet og klikkhjulene er vel den automatiske klokkens akilleshel på mange måter, så det er vel ikke noe ukent problem tipper jeg.

Alt som er mekanisk blir slitt eller kan gå i stykker. Det som skiller kvalitet fra dårlig kvalitet er at kvalitet kan repareres.

Slitasje i rotorlageret er ikke uvanlig på automatiske klokker og lageret blir normalt byttet under en full service.

Hmmm jeg hører en lyd.................................................. vet ikke om jeg skal le eller gråte..... :evil:

Dette er den samme lyden som jeg opplevde før jeg leverte den inn i sommer.. Ser det er flere som har problemet. Har lyden når jeg rister klokken sidelengs.. fra 3-9 og litt når man rister den 6-12. Akkurat som det er en løs skrue som rasler rundt.. Sist gang jeg leverte den inn tok det 4 uker.. og jeg som akkurat har tatt den på meg etter å ha brukt div andre klokker i det siste.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=1242638

Til Info: Da har jeg vært hos Bjerke, han åpnet den og fant ikke noe galt. Han sa det var normalt med lyd etterhvert. Før smurte de visst lagere med litt tykkere fett, idag er den tynnere som gjør det denne lyden høres bedre. Med andre ord, det er ikke noe å gjøre med og det skader IKKE klokken.

Fant dette http://www.rolexforums.com/showthread.p ... ght=rattle

My theory is the following:

YES, the noise DOES come from the lugs pins. And after washing my SD a little water has been trapped under the SEL, making the noise disappear!

I would expect that the noise comes again when the water has dried out/evaporated, though.

Does this sound plausible?

Det kan faktisk være årsaken.. når jeg vasket den isted med litt tykk såpe forsvant lyden.. Men når jeg skyldte bort såpen var lyden der igjen.. litt svakere da..

Her kunne du spart deg mye irritasjon... :D
Fjern lenka og barettene, så finner du fort ut om det er årsaken.