Unboxing - Litt farge i boksen!

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Sted
Nær Oslo
Ikke helt ferske bilder, men bedre sent enn aldri...

Ikke bla raskt nedover! - Bildene inneholder hint om modell, klarer du å gjette??

Dette er en modell jeg har prøvd en gang før på armen uten å ha blitt noe spesielt overbegeistret, men slo likevel til når den dukket opp på bruktmarkedet til en ikke alt for ille pris så lenge den forhåpentligvis ikke trenger service (ingen boks og papirer dessverre). Hadde nemlig lyst på en dykker med lume..

Forhåndsbetalte og ventet spent på denne pakken:

01-Zawatch-2260008_zpscezzhcnx.jpg

(På armen satt 5513)

Når pakken kom ble jeg neste litt bekymret, fordi den var så lett. Men jeg hadde jo handlet av selger før... Den ble åpnet rimelig raskt, og jeg ble ikke enda beroliget av å bare se avispapir:

02-Zawatch-2260005_zpsi6ze5b15.jpg

Men joda, her fant jeg noe:

03-Zawatch-2260013_zpscqlok2hg.jpg

04-Zawatch-2260014_zpstutd3v4m.jpg

Her ser ser man noe kjent gjennom plasten (men det er likt på veldig mange klokker når den kommer fra fabrikk):

05-Zawatch-2260015_zpsmjurnu39.jpg

Har du gjettet riktig enda?

06-Zawatch-2260016_zpsejg4h2c3.jpg

Nå da??

07-Zawatch-2260032_zpsvrxjvsbe.jpg

Svaret er selvfølgelig Rolex Submariner 16610LV "Kermit" :)

Close-up:

08-Zawatch-2260034_zpswttdbnwz.jpg

Wristshot med Nato (tatt samme morgen som pakken kom, så jeg rakk ikke å justere lenken før jobb):

20160226_082951_zpskvei75za.jpg

Ute i solen:

20160228_105932_zpsdjrznjo5.jpg

Jeg har lært litt mer om modellen nå, og det er litt spennende/artige detaljer:

-50 års jubileumsutgave for submariner (som kom i 1953).
-produsert fra 2003 til en gang mellom 2006-2010 (usikker)
-Større markører og minuttviser enn 16610 (som/fra yachtmaster). Dvs. første sub med moderne maxidial.
-Lenke 93250 med Solid End Links (SEL) som gjør at lenke/klokke føles mye mer modern, og egen patent på divers extension (se lenger ned).
-Grønn besel og sort skive.
-Besel kommer i en variant som kalles "Flat four" med lengre strek på toppen av firetallet, ikke som min som er fra ca 2006. (tror det er de tidligere versjonene. Tror også enkelte tror dette gir fantasipriser, men er usikker om det har så mye å si på denne modellen).
-Kalles gjerne Kermit (og maxi-sub eller Tuborg)
-116610LV tok over, med keramisk besel og grønn skive, og kalles Hulken..

Synes dette er en morsom og litt annerledes Submariner, den er en slags mellom-modell mellom gammel og ny sub med keramisk besel og 6-sifret modellnummer. Gammel kasseform er som kjent litt slankere og mer komfortabel. Samtidig gir maxi-dial et mer moderne inntrykk, og SEL gir en nyere og bedre feeling på armen. Maxidial og tykkere minuttviser gir også bedre lesbarhet og mer lume.

Takk for titten. :)

Redigert:
Takk alle sammen!
Husker første gang jeg hadde den på armen fikk jeg litt fake-syden-Rolex feeling (da disse ofte har diverse farger på besel og blander egenskaper mellom modeller), men nå vet jeg bedre! :)

Gratulerer! Flott utboksing, jeg klarte å gjette sub - men ikke at den var grønn

Jasså, det finnes jo hint av farge i de første bildene... ;)

EDIT:
Lærte noe nytt om divers extension på lenken 93250 nå (som også kom på 16610LN fra ca 2000), som var et lite mysterium for meg hvorfor jeg ikke fikk den opp. Man må trykke på det ene leddet, markert med en sirkel, så spretter leddet med hake opp i motsatt ende og haken er løs. Smart Rolex ingeniørkunst!

OI000007_zpshgap46ov.jpg

OI000013_zps16pfjrby.jpg

(Jeg hadde også fjernet akkurat dette leddet, så nå satt jeg det på igjen. Ingen annen betydning enn at sirkelen markerer der du skal trykke).

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rød og gulenissen
Denne er rå, gratulerer. Min er også -06. De første med "Flat four" hadde en litt lysere shade på insert, tror ikke dette har noe big value forskjell. Denne er i mine øyne en klar klassiker som i sin tid var vanskelig å selge - følgelig ikke laget fryktelig mange. Ser jeg inn i krystallkula 20 år fram, vil denne være som en 1680 redsub kontra white. Ikke sikkert jeg har rett men jeg selger ikke min.
Tom

• Liker
Reaksjoner: uret og Zawatch