Unboxing/minireview: Explorer II killer?

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.592
Sted
Nær Oslo
Som hintet om i et par andre tråder har det vært en pakke på vei. :)

Har ventet i spenning, da jeg aldri har sett klokken, eller andre klokker av samme merke, i levende live.
I tillegg ble den kjøpt via Chrono24 fra en liten(?) forhandler i Spania. Mailet med de, og svarte relativt raskt på flere mail, og hadde mange klokker på websiden sin (selv om den var litt 90-talls design). Tok sjansjen, og etter litt venting på pengeoverføring og sporingsnummer dukket den heldigvis opp:

01-Zawatch-5060834_zpsqlsxhict.jpg


Godt og sikkert pakket inn:

02-Zawatch-5060839_zpsirsyb7ih.jpg


03-Zawatch-5060842_zps4hlohzfi.jpg


Avsender i Spania:
04-Zawatch-5060845_zpsjrlqtctw.jpg


Noen vil kanskje dra kjennsel på logo/slagord:
05-Zawatch-5060846_zpsuomcfcuw.jpg


Her er også et stort hint om klokkemerket (og ja, jeg er BMW-fan!):
06-Zawatch-5060848_zpsgakmgpoz.jpg


Engineered for perfection:
08-Zawatch-5060856_zps91zqvjkb.jpg


BALL for BMW:
11-Zawatch-5060859_zpsetkqk79a.jpg


BALL for BMW GMT:
13-Zawatch-5060864_zpsccl6qvah.jpg


22-Zawatch-5060936_zpsd3qzgjpu.jpg


14-Zawatch-5060868_zpsjijiefoe.jpg




20-Zawatch-5060924_zpshgn88dx3.jpg


BMW-inspirerte former:
21-Zawatch-5060931_zpsqte2xbbv.jpg


26-Zawatch-5060957_zpsbnhi0kda.jpg


28-Zawatch-5060965_zpsiwntp9xv.jpg


32-Zawatch-5060998_zpskg3dla5b.jpg


30-Zawatch-5060982_zpsbjpdxqro.jpg


23-Zawatch-5060938_zpsjipb4ipq.jpg



Litt om kjøpet:
Helt siden jeg ble klokke interressert (våren 2014) har jeg sett etter en sporty klokke som også passer til skjorte og ola-bukse, som reflekterer bil- og BMW-interressen. Den gangen var det helt uaktuelt å se på denne prisklassen (men det ble søkt på BMW-klokker!). X antall klokker og Rolex'er senere, så ble altså denne bestillt. Kom over den i forbindelse med at jeg så etter en klokke med hvit skive (denne kommer i flere farger og modellvarianter), men det var begrenset på bruktmarkedet, så jeg tok sjansen og bestilte som sagt via en butikk i Spania etter at jeg fant den på chrono24. Den var brukt, men mint, og det fulgte med både skinnerim og lenke. Ble virkelig overrasket når jeg åpnet esken, både esker/innpakning og klokken utstråler kvalitet i alle detaljer - og jeg fant omtrent ingen hairlines på klokken heller. Den ser helt ubrukt ut. :)

Mer om klokken:

BALL samarbeidet med BMW om denne klokkeserien som ble lansert i 2012 (flere bilder av de andre variantene i denne tråden: Ball klokker, og Ball for BMW ), og ansvarlig for prosjektet har tidligere vært designer hos JLC. Den ble i utgangspunktet ikke solgt hos BMW-forhandlere, men hos BALL-forhandlere.

Denne GMT-modellen er 42mm med sort skive og oransje detaljer og en liten BMW-logo. Farge og mange av detaljene er inspirert fra BMW-instrument/speedometer. Den har et ETA 2893-2 urverk som man ser gjennom baksiden.

BALL har på denne modellen noe de kaller Amortiser, som er et anti-sjokk system, eller kasse som urverket ligger inne i (ikke som på andre modeller at man kan låse rotor når man skal bedrive ekstrem-aktivitet).

BALL skiller seg fra de fleste ved å bruke tritium-rør på visere og markører i diverse farger. Denne modellen har oransje tubes, og en blå kl 12. Bilde kommer senere, men tro meg; det er stilig! Og det lyser ikke så svakt som fremstår i noen diskusjoner på nett. Det er såvidt jeg har skjønt et radioaktivt materiale som stråler ut på et belegg inne i rørene som da lyser (litt som gammeldags billedrør-TV), og trenger ikke lades av lys som annen lume. Det holder 20-25 år mener jeg å ha lest.

Jeg ble virkelig overrasket over kvalitetsnivå og detaljer på skiven. Dette kommer ikke frem på normale produkt-bilder på nett... Det er så mye struktur og 3D-detaljer,samt refleksjoner av lyset i de små speilpolerte markørene og viserene og ellers i mønster på skiven. Lesbarheten generelt er også meget god!

Skinnreimen er flott, men litt stiv, men tror ikke det gjør noe da den har riktig form (har ikke brukt den over tid enda). Med skinnreim var klokken forøvrig forholdsvis lett. Super og behaglig lås.

Med lenke får klokken et helt annet uttrykk. Mer sporty og maskulint. Lenken er som dere ser nydelig. Litt kraftig industrielt design, bred ved klokken og tung/massiv. Omtrent samme lås som på reimen, det betyr ingen justeringsmuligehet, men det følger med et halvt lenkeledd for bedre tilpasning.

Det er skrukrone (med BMW-logo, glemte å ta bilde av den), og klokken er 100m vanntett.
Huset er 42mm, safirglasset er stort og svakt buet. Den gir inntrykk av å være større enn 42mm pga. dette og liten besel/tynn kant.

Konklusjon
Er BALL for BMW en Explorer II-killer?


Rolex Explorer II (216570) har mye av samme kvaliteter - både specs og utseende; GMT, 42mm, sort skive med oranse detaljer, litt bred lenke, shock-system, 100m, tøff, høy kvalitet,og kan brukes til hverdag, fest og ekspedisjon...

Den har mye av samme egenskaper , kvaliteten føles like god, og jeg tror faktisk jeg er villig til å la min explorer gå for denne. BALL skiller seg litt ut i mengden, og den har mer personlig preg for meg (relatert til BMW). Om det gjelder for alle, får være opp til den enkelte å vurdere... :)

49-Zawatch-5061086_zpsc1f9k7xv.jpg



Takk for titten!
 
Opprinnelig post delt opp, flere bilder følger (pga. max 20 per post):

Mye detaljer på skiven, og tritium-rør som lyser hele tiden (trenger ikke lades fra lys):
17-Zawatch-5060896_zpswddwgdxa.jpg

Sort skinnerim med spenne som oser kvalitet:
36-Zawatch-5061013_zpswkxzc3ae.jpg

Innsyn til urverket:
37-Zawatch-5061032_zpsoeqk2ptw.jpg

URverket: ETA 2893-2:
38-Zawatch-5061048_zpsalscjuta.jpg

Detaljer på skiven, BMW-logo og tritium-tubes:
16-Zawatch-5060881_zpsyntreeip.jpg

Fin og tung lenke i høy kvalitet med tøft og lekkert design:

50-Zawatch-5061090_zpstl8yzj6o.jpg

51-Zawatch-5061108_zpscyj9wrnq.jpg

35-Zawatch-5061011_zpsab9troev.jpg

44-Zawatch-5061075_zpsfkn14fhy.jpg

43-Zawatch-5061073_zpstsndvwjb.jpg
 
Den var virkelig fin, gratulerer! Fiffig at midtleddene ser ut som om de på vrangen...;)
 
Gratulerer den var utrolig flott.
Og takk for review, fikk lyst på noe slikt. Kommer den med lys skive?
 
Gratulerer med ny klokke :)
Flott review og nydelige bilder

Det var jo oså en veldig fin måte for de å kombinere BMW interessen med klokke interessen (Kanskje jeg må ha meg en Tudor Fast Rider for å matche Ducati interessen etter hvert??? :) )
 
Grattis! Penest med lenke imho. Vet ikke om jeg kunne levd med BMW-emblemet på skiven, men tøff klokke :)
 
Grattis! Må si jeg er positivt overrasket over detaljene... BMW logo tatt i betraktning... Den har en særdeles gjennomført skive med lekre detaljer.:)

Det fårn si!:)
 
En behagelig overraskelse må jeg si. Jeg har BMW selv, men er kanskje litt usikker på om jeg ville hatt emblemet på urskiven, men uansett er det en klokke med kvaliteter. Kunne vi forsiktig oppmuntre til et lume shot?