Unboxing

Medlem
7. des. 2010
Sted
Bergen
Hoho, pakke!
L1000574.jpg

L1000575.jpg

Hyggelig hilsen fra forrige eier
L1000576.jpg

Virker kjent...?
L1000577.jpg

Godt pakket!
L1000578.jpg

Ai ai, en ca 40 år gammel 300T Searambler
L1000579.jpg

Som vanlig, lenka må av....
L1000580.jpg

Doxa gummireim (med integrerte ender) er i posten, prøver med denne foreløpig
L1000581.jpg

Me like! Men jeg må visst til med litt oransjemaling på ytre bezelring. Noen som vet hvor jeg skaffer dette?
L1000582.jpg

Dæven døtte Tore! En vintage Doxa er ikke daglig kost her på asylet:D
Gratulerer så mye!

Ps, Er lenken som fulgte med også 40 år gammel?

Takk! Vel, det følger med ca 1,5 lenke :) Har den originale foldespenna og litt av lenka. Denne er nyere men ser lik ut i "riskornene", så kanskje jeg skal prøve meg på et integreringsprosjekt? Noen av leddene står forresten opp/ned av en eller annen merkelig grunn, dvs skjøten ut, så litt mekking må til uansett. Men nå er ikke jeg så glad i å være lenket, så det blir nok gummi på denne. Litt spent på hvordan den passer siden lugsene sitter noe lavere enn på 1000T.

daaamn.jpg

Deilig, deilig, deilig!!!!
Vintage Doxa Sub, nå det er godsaker! Grattis!
Dette forumet har herved nådd nye høyder imo:cool:

Tenkte meg at du ville like denne ;)

Lurer på om jeg skal legge i ny oransje maling på dekomp-tallene. Den blir jo finere, men ødelegger kanskje litt av vintage-looken? Innspill? Kassen har nok blitt forsiktig børstet, og de sorte tallene malt opp igjen, så den er ikke 100% urørt. Hvor får jeg i så fall tak i slik maling?

Nydelig!

Ang. maling: Sjekk doxa-forumet på watchuseek. Mener å huske at det er noen tråder der

Nydelig!

Ang. maling: Sjekk doxa-forumet på watchuseek. Mener å huske at det er noen tråder der

Takker! Fant oppskrift, men noen tørker av malingen våt, og andre tørr. Sistnevnte er mest kontrollert, men er redd for å skrape opp poleringen. Får prøve meg fram.

Her er litt bilder med nato. Syntes det fungerte bedre enn på 1000T pga formen på baklokket. Virker som den ikke sitter like høyt på nato som den.

L1000586.jpg

L1000585.jpg

L1000584.jpg

Gratulerer med gammelt nytt!

Som nokså nyfrelst vintagefan forsøker jeg å albue meg frem til første rad av gratulanter.

Har jo sett en del Doxaer (på bilder altså) opp gjennom årene, og har hatt mine perioder hvor jeg seriøst har vurdert å skaffe meg en, men jeg må si at bortsett fra fargen (som jeg aldri har sett før) så ville den gått hjem her som en helt ny en, hvis ikke du hadde skrevet at den var så gammel. Men på den annen side så er vel den nye en slags reissue av den originale så da..................... Dette er jo et av de historisk viktigste dykkerurene også.

Nok en gang gratulerer.

Grattis!

Denne var rett og slett nyyyyydelig! Har selv hatt et par doxaer, men kun i oransje... Searableren er imidlertid helt perfekt og noe mer diskré uten at den blir kjedelig :)

Nyt den!

Den var veldig kul. Gratulerer. Jeg tror jeg ville latt den være som den er. Ser frem til bilder av klokken på Doxa-gummirem.

Stilig vintage.

Jeg tror også jeg ville latt være å gjøre noe med den, og latt repaintingen av de svarte tallene vært en del av klokkens historie. Tenker at hvis man vil ha noe som ser helt nytt ut, så kjøper man heller nytt. Men det er bare min mening. Forstår for så vidt tanken om en totalt strøken 40 år gammel klokke også.

Pen på nato, tror zulu hadde passet enda bedre!

Hoho, vintage Doxa - det er langt mellom dem her på berget! Grattis!

Takk til alle entusiastiske gratulanter :) Det føles helt annerledes å gå med denne enn en nyere Doxa. Det bekrefter nok at jeg er et vintage-menneske. Det er de gamle Omegaene jeg har mest glede av også. Det er vel et tidsspørsmål om når jeg begynner å jakte på en gammel submariner, men da må noe annet selges først :(

Trenger et lite råd: Klokken fikk full service for et år siden, inkludert nytt glass og pakning. Den besto samtidig trykktest. Likevel rådet forrige eier meg til å ikke bade med den pga av alderen. Jeg skjønner at jeg kanskje skal være forsiktig med dykking, men å bade med den må da vel være trygt når den er trykktestet? Vet ikke hvilket trykk den besto, men til bading...?

Men på den annen side så er vel den nye en slags reissue av den originale så da.....................

De er ganske like, men gripedelen av bezelen er tynnere og kassen ørlite tykkere på denne, noe som gjør proporsjonene litt mer harmoniske. I tillegg er glasset flatt og indre bezelring ørlite skålformet, mens de nye har flat bezel og ørliten bue på glasset. Til slutt er baklokket noe flatere og utgjør mindre av den totale høyden. Marginale detaljer, men det kommer vel ikke som noe sjokk at detaljer har mye å si på en klokke ;)

Som sagt i de andre trådene, grattis med FET klokke!

Angående trykktest ville jeg tatt en selv, så er du helt sikker :) Består den testen kan jeg ikke se noe galt med å svømme med den. Det er jo tross alt en Doxa :D

Når det gjelder maling, så har jeg bygget plastmodeller i alle år, og har litt erfaring med forskjellige malingtyper. Du burde prøve å få tak i en oljebasert maling, siden disse gjerne er litt mer robuste, og mindre gjennomsiktige enn akrylfarger. Spesielt lyse farger som hvit, rød, gul og oransje trenger mange lag med akryl for å se like bra ut som ett lag med oljemaling. Prøv å finne oransje oljemaling fra Tamiya eller Humbrol i en hobbybutikk, samt en tynn pensel. De ser bortimot slik ut:

enamel%20paint.JPG

tamiyaenamel.jpg

Hvis du tynner disse malingene litt med vanlig malingtynner, eller egen Tamiya/Humbrol-tynner, vil det holde å plukke opp en liten dråpe med penselen, føre spissen bort på "gropen" der tallet er frest ut, og ta borti. Da vil kapillærtiltrekningen føre til at malingen spres ut i utfresningen uten at du trenger å maskere og styre noe mer. Så kan du godt forsegle det hele med et lag "clear gloss" som du også får i hobbybutikkene, så vil malingen bli litt mer ripebestandig.

Gratulerer med ny klokke. Ikke helt i min båt, men heldigvis liker vi ikke de samme klokkene, kunne blitt dyrt :) Absolutt spennende med noe alle andre ikke har.