Undone Watches - et mini-review

Medlem
9. sep. 2014
Enhver klokkeinteressert bruker av instagram har nok allerede blitt eksponert for konseptet #undonewatches. Jeg eier vel enn sålenge det eneste eksemplaret av disse klokkene her i Norge, så jeg tenkte jeg kunne dele mine tanker og erfaringer med klokkemerket.

Undone Watches ble lansert mot slutten av 2015, og tanken er at kunden selv designer en klokke som settes sammen av Undones urmakere. Firmaets grunnlegger er for øvrig godt kjent her på sonen, det er nemlig ingen ringere enn Michael Young fra Classic Watch Repair .

Det er hovedsakelig 2 grunner til at jeg valgte å "skape" min egen klokke via Undone:
  1. Omega virker ikke nevneverdig interessert i å lansere ”Pink Side of the Moon"
  2. Jeg hadde lyst på en chunky, hvit dykker, men følte meg ikke helt klar for å cashe ut en hvit Ploprof

Dermed var saken egentlig grei, og jeg satte meg ned med Undones customizer og designet i vei. For meg var dette en veldig enkel prosess da jeg visste nøyaktig hva jeg ville ha: en hvit dykker, med en liten feminin detalj. Resultatet ble slik:

UD_zps2uecepgq.jpg

Den såkalte ”customizeren” til Undone er både intuitiv og enkel å bruke. Jeg er også imponert over hvor raskt de ferdigstiller en bestilling; det tok om lag 5 dager fra jeg plasserte min ordre til pakken kom på døren. Som jeg har forsøkt å illustrere med noen (meget dårlige) bilder nedenfor kommer klokken med innerboks og ytterboks. Den ytterste boksen har plass til ekstra reimer, springsbars etc. Innerboksen er enkel og stilren, og man kan få inngravert navnet sitt på denne ”on request”.

Box_zpsgizsozf7.jpg

Så til selve klokken. Undone har valgt å benytte Seikos kaliber NH35A, et automatisk urverk med 24 juveler, hacking, og 41 timer gangreserve. Jeg har hatt dette uret i ca en måned nå, og er generelt svært fornøyd med finish og kvalitet. Som det fremgår av bildene valgte jeg sølv kasse, glass bezel, luminerte sverdvisere, samt rosa sekundviser (for å få en liten feminin touch). Det finnes dog en rekke forskjellige farger og finisher å velge mellom, kombinasjonene er nærmest uendelige. Alle forutsetninger for å skape en unik klokke er tilstede, og dersom man ønsker det kan man også bestille en ”custom dial”. Dette koster $150 ekstra, og ordnes via direkte kontakt med Undone.

Som sagt er jeg veldig fornøyd med finishen på klokken. Jeg opplever den også som svært komfortabel på armen. Noen vil si den er stor med sine 45 millimeter; selv syns jeg den er akkurat passe (men så er jeg ikke av den lille, søte typen heller da, ref ”Obelix”). Den bærer høyt sammenlignet med for eksempel en Submariner, men det venner man seg fort til. Nedenfor ser dere bilder av hvordan den fremstår på armen min. Hvis jeg skulle sammenlignet med en annen klokke vill jeg si at den bærer omtrent som en 44 mm Panerai.

Wristi_zpsn553vbph.jpg

Snow_zps3nf2w0qi.jpg

Det at man kan få trykt sitt eget bilde eller en tekst bak på klokken er i mine øyne en av de kuleste tingene med Undone. Man kan også velge å få utført en enkel inngravering - begge alternativene er gratis. Siden min caseback er lite oppfinnsom har jeg også lagt ved noen bilder fra instagram, bildene tilhører hhv @mrsinista13, @le_watch_samourai og @undonewatches.

Caseback_zpsykzkkpk1.jpg

Caseback3_zpscdza6qfl.jpg

Den oppmerksomme leser legger kanskje merke til at lærreimene over har baretter med mekanisme for hurtigutløsning. Dette gjør at selv verdens største klønemikkel (les meg) kan bytte reimer på 2 sekunder, ingen verktøy kreves. Alle lærreimene fra Undone kommer så vidt jeg vet med denne mekanismen, og på sikt vil de også tilby gummireimer med samme feature. Det er faktisk mulig jeg bestiller en ny gummireim når sommeren kommer, for de som tilbys per dato er med respekt å melde noe herk å få av klokken når de først er på.

Så hva er dommen? Det finnes selvsagt en rekke flotte ur i samme prisklasse, og dersom man har lyst på en klokke med Seiko verk vil det jo ikke være helt unaturlig å faktisk kjøpe en Seiko. For meg var likevel Undone et supert alternativ, fordi jeg har gått rundt og hatt lyst på en klokke som ikke eksisterer (en dykkerklokke med en liten rosa detalj, ikke en slik rosa klokke du finner i barneavdelingen hos din lokale urmaker). Jeg føler jeg har fått mye for pengene, og er veldig fornøyd både med klokken og servicen jeg har fått hos Undone. Dersom det finnes noen flere der ute med en klokke fra Undone hadde det vært morsomt å høre hva dere syns om konseptet :)

*edit: Det eneste jeg angrer på i ettertid er at jeg smurte insta-navnet mitt over halve skiven. Det er ikke noe man legger merke til "in real life", men på bilder fremstår jeg unektelig som veeeldig "full av meg sjæl" :rolleyes:

Disclaimer: Jeg fikk en relativt kraftig rabatt når jeg kjøpte denne klokken, men har for øvrig ingen tilknytning til Undone Watches.

Redigert:
Flott skrevet, samt alltid hyggelig at noen tar seg tid til et litt lengere innlegg ispedd gode bilder. Dette var såpass interessant at er søk i nevnte brand skal utforskes mer.
Takk for at du deler ;)

• Liker
Reaksjoner: Obelix
Var selv inne på tanken for en stund siden, men hele greia ble bare glemt. Takk for en fin review, kanskje den skal vurderes en gang til.

• Liker
Reaksjoner: Obelix
Takk til alle for hyggelige tilbakemeldinger :)

Worn&Wound har et review av Undone forresten, med masse fine bilder (jeg er jo dessverre en nokså middelmådig fotograf:p)

Undone-Stock-1024x1024.jpg

Bilde fra Worn&Wound