For salg en Universal Geneve Polerouter, trolig produsert i 1966/67 basert på inskripsjonen på baklokket: "Karl Filsner 1967" and "Macaulay club 5".
Universal Geneve ble grunnlagt i 1894 i Le Lockle i Sveits, og var en kjent og respektert urprodusent nesten hele det 20. århundre før det fikk en alvorlig knekk under kvartskrisen. Det sier noe om hvordan merket ble ansett at det ble forhandlet av The Henri Stern Watch Agency - Patek Philippes første utenlandske forhandler, etablert i USA i 1937. Universal eksisterer ennå, men har ikke kommet seg over knekken. Siden starten har firmaet laget hele klokkene inkludert verket. Universal Geneve er kreditert med å ha laget det aller første kronograf-armbåndsuret i 1917.
Det finnes flere Polerouter-design. Dette er den originale med de berømte bombe lugsene. Den er designet av Gerald Genta. Genta designet senere blant annet Audemars Piguet Royal Oak og Patek Philippe Nautilus, og ble den kanskje mest kjente klokkedesigneren i moderne tid.
Denne kanskje mest berømte Universal-modellen har sterke bånd til SAS. Den 15. november 1954, da SAS som det første flyselskapet begynte å fly over nordpolen for å korte ned distansen fra Europa til California, leverte Universal Geneve Polerouter (først Polarouter) armbåndsur til mannskapet på disse flyvningene. Disse klokkene var laget for å motstå det sterkere magnetfeltet over polare områder. På 1950- og 60-tallet var Universal Geneve offisiell leverandør av klokker til mannskapene på rutene over polare områder, et faktum både SAS og Universal Geneve brukte i sine annonser.
Polarouter hadde det automatiske cal 138 SS verket, som hadde en "pendel-rotor" som gikk frem og tilbake mellom to støtdempere. Etter kort tid, allerede våren 1955, ble navnet på modellen endret til Polerouter, og den fikk også det berømte cal. 215 Microtor (sic) verket. Mikrorotoren i verket er en liten, tung rotor som er en integrert del av verket, i stedet for en vanlig rotor som sitter oppå verket. En rekke andre Polerouter-modeller kom i løpet av de neste 12 årene.
Klokken er "gold capped" (300 µm eller 0,3mm, 7-8 ganger tykkere enn gullplett). Diameter er 35 mm, og lug til lug er det 45 mm. Avstand mellom lugsene er 19 mm. Høyde er ca 8 mm. Baklokket skues inn.
Skiven er hvit, og er muligens restaurert siden det går en linje gjennom logoen. I så fall er det svært pent gjort. Plexiglasset er originalt, med Universals logo i midten.
Verket er en in-house 218-9 Microtor. Jeg målte den i over en periode på 30 dager. Uten å trekke den, og ved å legge den i ulike posisjoner om natten gikk den + 3 sekunder feil over hele perioden.
Den var vært hos Tidemann og fått pakninger skiftet, og er trykktestet. På kronen er det slitt bort noe gull. Signert på skive, krone, urverk og på innsiden av baklokket. Selges med en Meyhofer genuine leather sort rem som på bildene (bortsett fra på bildet av urverket), svært lite brukt.
Polerouter er en kvalitetsklokke. Sent på 1950-tallet kostet en Polerouter i stål det samme som en Rolex Explorer. En Polerouter Date 18K gull med gull-lenke kostet nesten det samme som en Volkswagen boble.
Klokken befinner seg i Bærum. Pris er 6.900 kr pluss eventuell porto. Gjerne ftf i Oslo. PM ved spørsmål eller interesse.
Universal Geneve ble grunnlagt i 1894 i Le Lockle i Sveits, og var en kjent og respektert urprodusent nesten hele det 20. århundre før det fikk en alvorlig knekk under kvartskrisen. Det sier noe om hvordan merket ble ansett at det ble forhandlet av The Henri Stern Watch Agency - Patek Philippes første utenlandske forhandler, etablert i USA i 1937. Universal eksisterer ennå, men har ikke kommet seg over knekken. Siden starten har firmaet laget hele klokkene inkludert verket. Universal Geneve er kreditert med å ha laget det aller første kronograf-armbåndsuret i 1917.
Det finnes flere Polerouter-design. Dette er den originale med de berømte bombe lugsene. Den er designet av Gerald Genta. Genta designet senere blant annet Audemars Piguet Royal Oak og Patek Philippe Nautilus, og ble den kanskje mest kjente klokkedesigneren i moderne tid.
Denne kanskje mest berømte Universal-modellen har sterke bånd til SAS. Den 15. november 1954, da SAS som det første flyselskapet begynte å fly over nordpolen for å korte ned distansen fra Europa til California, leverte Universal Geneve Polerouter (først Polarouter) armbåndsur til mannskapet på disse flyvningene. Disse klokkene var laget for å motstå det sterkere magnetfeltet over polare områder. På 1950- og 60-tallet var Universal Geneve offisiell leverandør av klokker til mannskapene på rutene over polare områder, et faktum både SAS og Universal Geneve brukte i sine annonser.
Polarouter hadde det automatiske cal 138 SS verket, som hadde en "pendel-rotor" som gikk frem og tilbake mellom to støtdempere. Etter kort tid, allerede våren 1955, ble navnet på modellen endret til Polerouter, og den fikk også det berømte cal. 215 Microtor (sic) verket. Mikrorotoren i verket er en liten, tung rotor som er en integrert del av verket, i stedet for en vanlig rotor som sitter oppå verket. En rekke andre Polerouter-modeller kom i løpet av de neste 12 årene.
Klokken er "gold capped" (300 µm eller 0,3mm, 7-8 ganger tykkere enn gullplett). Diameter er 35 mm, og lug til lug er det 45 mm. Avstand mellom lugsene er 19 mm. Høyde er ca 8 mm. Baklokket skues inn.
Skiven er hvit, og er muligens restaurert siden det går en linje gjennom logoen. I så fall er det svært pent gjort. Plexiglasset er originalt, med Universals logo i midten.
Verket er en in-house 218-9 Microtor. Jeg målte den i over en periode på 30 dager. Uten å trekke den, og ved å legge den i ulike posisjoner om natten gikk den + 3 sekunder feil over hele perioden.
Den var vært hos Tidemann og fått pakninger skiftet, og er trykktestet. På kronen er det slitt bort noe gull. Signert på skive, krone, urverk og på innsiden av baklokket. Selges med en Meyhofer genuine leather sort rem som på bildene (bortsett fra på bildet av urverket), svært lite brukt.
Polerouter er en kvalitetsklokke. Sent på 1950-tallet kostet en Polerouter i stål det samme som en Rolex Explorer. En Polerouter Date 18K gull med gull-lenke kostet nesten det samme som en Volkswagen boble.
Klokken befinner seg i Bærum. Pris er 6.900 kr pluss eventuell porto. Gjerne ftf i Oslo. PM ved spørsmål eller interesse.