Unngå slark i lenka?

Medlem
19. juli 2013
Innlegg
501
Sted
Hamar
Hallo etter å ha bestilt en Exp 2 kom jeg til å tenke på alle bildene og postene jeg har sett av rolexer med slarkete lenker.
Hvorfor blir lenka såpass slarkete over tid? Tenkte først at det kom av veldig stramme lenker, men stålet kan da vel ikke bli "dratt"?

Og til slutt, hvordan ungår man på best mulig måte dette?
 
Det meste man ser på som "slark" i moderne lenker er bare effekten av støv og smuss som kommer mellom de mange bevegelige delene.

Mye kan dermed forebygges ved og rett og slett holde lenken ren og rense den fra tid til annen.
 
Jeg har vanskelig for å tro at det blir noe slark å snakke om på de nye oysterlenkene uansett om de vaskes regelmessig eller ikke..
 
Såvidt jeg har lest på vintagerolexforum så er det en fordel å ikke ha for løs lenke. Momentet som oppstår når kassen slenger frem og tilbake fremskynder slitasjen.

Vintage Rolex Forum: Bracelets - fitting slightly too tight or slightly too loose?
Tja, eller kanskje vi skal si at slitsje blant annet er et produkt av kraften, akkumulert bevegelseslengde og slitasjeratekoeffisient (friksjon) en slarkete lenke betyr mye bevegelse, ergo større slitasjerate. Joda, de nye lenke vil også bli slarkete over tid. Ny og gammel lenke er begge i austenittisk stål. Den nye i legering 904l har noe mer nikkel tilsatt en gode gamle 316. 904l gir bedre korrosjonsmotstand, men antagelig også produksjonsmessig fordeler for Rolex. Kanskje primært ikke veldig mye bedre slitsjeegenskaper. (Litt antagelig) Lite visste jeg at jeg skulle dra fram avglemte tribologiske prinsipper....

Det er vel på sin plass med et forbehold om at nevnte opplysninger nærmest er historiske data, hentet fra en tidsperiode som i stor grad kan ha vært påvirket av dette Djevelens fludium....
 
Redigert:
Tja, eller kanskje vi skal si at slitsje blant annet er et produkt av kraften, akkumulert bevegelseslengde og slitasjeratekoeffisient (friksjon) en slarkete lenke betyr mye bevegelse, ergo større slitasjerate. Joda, de nye lenke vil også bli slarkete over tid. Ny og gammel lenke er begge i austenittisk stål. Den nye i legering 904l har noe mer nikkel tilsatt en gode gamle 316. 904l gir bedre korrosjonsmotstand, men antagelig også produksjonsmessig fordeler for Rolex. Kanskje primært ikke veldig mye bedre slitsjeegenskaper. (Litt antagelig) Lite visste jeg at jeg skulle dra fram avglemte tribologiske prinsipper....

Det er vel på sin plass med et forbehold om at nevnte opplysninger nærmest er historiske data, hentet fra en tidsperiode som i stor grad kan ha vært påvirket av dette Djevelens fludium....

Herlig formulering. Mye konsistens her, eller skal vi si Absinthstens?