"Unormal" avskrivning på 1-3 år gamle klokker...

Phenix

Støttemedlem
Medlem
2. jan. 2011
Sted
ThePromisedLand
Ta f.eks Omega PO Chrono hos norsk AD med pris på rundt kr 46000.....disse selges etter 1-3 år for rundt kr 22,000 til 25,000,som er ca halve prisen. Men etter denne klippebratte avskrivningen skråner terenget og ferden fremover blir mere stabil.

Er markedet for "en-hel-månedslønn-klokke" litt smalt mon tro ? slik at prisen automatisk blir "offer" for markedskreftene ?? etter mitt hode burde en slik klokke etter 1-3 år kostet rundt 28,000 til 35,000 tusen....

Vi som sliter med og finne en keeper "gruer" oss litt for og handle nytt,da vi vet at "straks" klokke er i hus,begynner vi og planlegge med kompisen vår "FInn" om når og hvordan vi skal publisere klokka.....da med et formidabelt tap igjen :mad:

Mvh
Timebandit

Snakket senest i dag om dette med en bekjent av meg. Kjøpte selv en gang en PO Chrono til en svært så stiv pris, for så å selge den med formidabelt tap etter et par måneders bruk. Dog har jeg opplevd noe helt annet med Panerai. De klokkene holder seg meget godt. F.eks en PAM 312 kjøpt for rundt 45.000,-, får man fint solgt for rundt 38-40 (forutsatt at denne er pen) etter en liten stund. Altså, et helt annet verdifall enn Omegaen.

Tror det er en grei tommelfingerregel at klokker fort faller 20-30% fra nypris ved bruk, men at det vanligvis flater jevnt ut etter det.

Er en redd for verdifallet (forståelig nok), vil jeg anbefale kjøp/salg på TS eller Finn.no, om en synes det er greit at den er litt brukt.. :)

Noen merker taper seg mer enn andre i pris, men Rolex er nok absolutt det merket som holder seg best i pris, både på nytt og gammelt. I tillegg får du mer eller mindre det samme for de hvor enn du er i verden.
Men kjøper en nytt må en ta en skrell på adskillige tusen uansett.

Nevner som eksempel nye submarineren. 116610. Denne har en veil pris på 52.400 (ca 50k på urverket.no). Brukt finner du den neppe under 42-43k. Gjerne nærmere 45k. Med andre ord ca 80-85% av nypris.
Om noen år vil den nok komme ned der GMT er nå, dvs ca 35-37k.

Jeg synes tvert i mot klokker holder seg godt i verdi. Prøv å selg en 3 år gammel sykkel, sofa eller lampe;)

En PO kostet ca 37 for 3 år siden, at man nå kan få igjen bortimot 70% er formidabelt. Bortsett fra Rolex, Panerai og enkelte Omega, Breitling og IWC er det ikke mange klokker som holder såpass godt, men det er heller ikke rart.

Markedet er meget velfungerende, selv i lille Norge. De fleste flipper ikke klokker i det tempoet som enkelte her inne. Generelt kan man vel anta at jo bedre en klokke holder seg i verdi, jo mer populær er den blant ikke-entusiaster. Personlig synes jeg det er ganske sprøtt hvor godt prisene holder seg, men det er jo en fordel for oss med litt rotasjon... Men det er vel tegn på at det er flere som har lyst på en Rolex, enn som har råd til det:) Jeg ville aldri vurdert en 3 år gammel PO uten garanti, som jeg ikke vet hvordan har blitt behandlet, dusjet med og dunket i dørkarmer for å spare 10', hvis det var en klokke jeg planla å beholde for alltid.

Hvis en PO, som tross alt er dusinvare, skulle kostet 35 nå betyr det at alle som hadde spurt om 10% rabatt for 3 år siden hadde tjent penger på den...

Jeg ville aldri vurdert en 3 år gammel PO uten garanti, som jeg ikke vet hvordan har blitt behandlet, dusjet med og dunket i dørkarmer for å spare 10', hvis det var en klokke jeg planla å beholde for alltid.

Er enig med deg der, Mogens. Og i tillegg - følelsen av å unboxe noe speller nytt går godt utenpå det verditapet som måtte komme :D Det merker man uansett ikke før man selger uret igjen - og det vil vi jo for enhver pris unngå ;)

Mye sant i det som har blitt sagt her i tråden. Det å kjøpe nytt og selge etter kort tid er et tapsprosjekt uansett hvilken klokke det er snakk om. Tror ikke noen er uenig med det. MEN, når det gjelder f.eks panerai og Rolex så er det ikke alltid at tilgangen hos AD er like stor og det finnes lite på brukt markedet. La oss ta f.eks. PAM 312 og Rolex Daytona. Jeg var selv ute etter en av disse for en tid tilbake. Dersom det er god tilgang til disse modellene hos AD så vil andrehåndsverdien være relativt lav, men dersom det opereres med ventelister og det tar tid for AD å fremskaffe disse, samt at etterspørselen er stor på bruktmarkedet vil prisene gå opp. Et bruktmarked som oversvømmes av 312 og daytonas vil føre til at prisen/verdien synker relativt kraftig og markedet kan gå i metning. Tilgjengelighet og etterspørsel er viktige elementer. Dette gjelder selvfølgelig på "populære" modeller fra alle produsenter. Har man en "super-duper-special-limited-to-30 pcs-edition" for salg så vil nok målgruppen og potensielle kjøpere være relativt liten, og man kan slite med å oppnå den prisen man mener klokka er verdt.

Just my 2 cents.... :D