Ur til smoking?

Medlem
25. nov. 2008
Heisann.

Hva er normalt når det kommer til ur når man går i smoking? Har prøvde å google litt men klarer ikke å finne noe konkret. Noen mener lommeur, noen mener et tynt dressur og noen mener at man ikke skal ha med klokke i det hele tatt.. Og så har man jo James Bond med sin Rolex...

Dette er første gang jeg skal gå med smoking og ville tro det er noen har som har litt mere peiling enn meg, når det kommer til dette temaet.

Takker for svar,
Marius

Heisann.

Hva er normalt når det kommer til ur når man går i smoking? Har prøvde å google litt men klarer ikke å finne noe konkret. Noen mener lommeur, noen mener et tynt dressur og noen mener at man ikke skal ha med klokke i det hele tatt.. Og så har man jo James Bond med sin Rolex...

Dette er første gang jeg skal gå med smoking og ville tro det er noen har som har litt mere peiling enn meg, når det kommer til dette temaet.

Takker for svar,
Marius

Jeg liker tanken ved at en ikke skal ha ur til enkelte black tie events. Fordi en ekte mann vet når tiden (klokken) ikke er av betydning.

Om du likevel vil gå med et ur bør det være så enkelt som mulig. Enkelte sier at du ikke skal ha sekundviser og dato. Jeg mener det kommer an på uret.

Nomos har flere flotte "dress" ur. Om ikke de faller i smak kan jeg absolutt anbefale vintage Omega til dress. Constallion "pie-pan" er virkelig vakker! Uansett, hva du går for er bare avhengig av budsjettet ditt.... ;)

Vintage Omega er i boks, da gjennstår det bare å skaffe seg smokingen da..

Omega.jpg

I hvert fall ikke lommeur!

Forslaget over er godt!
Regelen bør være et ikke for stort ur. Mao diskret. Helst med sort skinnrem!:D

9f92355b.jpg

a4f7ab3f.jpg

klokker018.jpg

klokker021.jpg

Skal man være helt korrekt skal man vel strengt tatt ikke bruke ur til smoking.
Når det er sagt har jeg alltid syndet, ettersom dette er en avanledningene til å kjøpe et ur man ikke benytter til daglig.

Selv har jeg benyttet vintage Constellation og PP Golden Ellipse. Ettersom ingen av disse er jeg selv på jakt etter et nytt av slaget. Jeg ser for meg en DayDate i gull på firfisle. Gull mener jeg i alle fall er et "must" til et slikt antrekk (som selvsagt bør matche mansjett- og brystknapper).

Med tankte på at jeg har mansjett- og brystknapper i sølv ville denne vel kanskje passet bedre?
Copyrighted_Image_Reuse_Prohibited_170118.jpg

Eller kjøpe nye brystknapper etc? Dette er jo en av få anledninger hvor gull virkelig er riktig!

Med tankte på at jeg har mansjett- og brystknapper i sølv ville denne vel kanskje passet bedre?
Copyrighted_Image_Reuse_Prohibited_170118.jpg

Jepp! Og med tanke på at du sier det er første gang du skal i noe som krever smoking så regner jeg med at du, som jeg, er forholdsvis ung. Ville vært forsiktig med gul-gullet da..

Eller kjøpe nye brystknapper etc? Dette er jo en av få anledninger hvor gull virkelig er riktig!

Enig med Ursa, jeg bruker nesten alltid gull til smoking. Er imidlertid skeptisk til brystknapper - brystknapper er imho for livkjole.

Normalt bruker jeg pie pan constellation på svart rem men ser oftere og oftere dykkerklokker som sub o.l. brukes. Forsåvidt kult nok så lenge en bruker sort bezel.

Slik jeg ser det: gjør som du vil så lenge du holder deg til svart/hvitt/gull og vær heller mer enn mindre diskret.

dropp forresten det stygge båndet rundt magen.

Enig, var å tittet på smoking idag. Ser ut som det blir en enkel en fra Hugo Boss. Èn knaps med spiss slag. Mavebelte utgår!

Har sett de og syns de er fine! En ting du bør tenke på er at du skal sikkert ha smokingen i ti års tid, og det er ikke sikkert at enknapps er så kul om noen år. Gå for den litt tryggere med to knapper.

Har sett de og syns de er fine! En ting du bør tenke på er at du skal sikkert ha smokingen i ti års tid, og det er ikke sikkert at enknapps er så kul om noen år. Gå for den litt tryggere med to knapper.

Takk for tipset!

Det er vel omvendt? En smoking har alltid hatt en knapp. Varianter med to knapper, dobbeltspenning, spisse slag m.v. kommer og går og ser fort utdaterte ut, men en enkeltspent smoking med en knapp og sjalskrave er alltid riktig. Det samme er mavebelte, selvsagt i sort. Gullknapper synes jeg hører til skjorter med knekkrave og dermed livkjole, men det er jo endel som bruker slike skjorter til smoking også. Og lær deg for all del å knytte sløyfe - ferdigknyttede sløyfer er for menn som bruker sko med borrelås.;)

Jeg bruker vanligvis mansjettknapper i gull til smoking, og denne klokken:
PC050094.jpg

Eller hvitt gull og denne:
P6300858.jpg

Edit: En ting til: Handler du smoking i en typisk moteforretning, får du sannsynligvis en motepreget smoking. Vel og bra for den som ønsker det, men siden plagget ikke brukes så ofte er det bedre å gå til en klassisk herreekvipering. Der vil du finne tidløse smokinger med uhippe merkenavn du aldri har hørt om, men som vil se like bra ut i din sønns barnedåp som i hans bryllup.

Det er vel omvendt? En smoking har alltid hatt en knapp. Varianter med to knapper, dobbeltspenning, spisse slag m.v. kommer og går og ser fort utdaterte ut, men en enkeltspent smoking med en knapp og sjalskrave er alltid riktig. Det samme er mavebelte, selvsagt i sort. Gullknapper synes jeg hører til skjorter med knekkrave og dermed livkjole, men det er jo endel som bruker slike skjorter til smoking også. Og lær deg for all del å knytte sløyfe - ferdigknyttede sløyfer er for menn som bruker sko med borrelås.;)

Jeg bruker vanligvis mansjettknapper i gull til smoking, og denne klokken:

Eller hvitt gull og denne:

Edit: En ting til: Handler du smoking i en typisk moteforretning, får du sannsynligvis en motepreget smoking. Vel og bra for den som ønsker det, men siden plagget ikke brukes så ofte er det bedre å gå til en klassisk herreekvipering. Der vil du finne tidløse smokinger med uhippe merkenavn du aldri har hørt om, men som vil se like bra ut i din sønns barnedåp som i hans bryllup.

+1 på det aller meste her gitt! Og; fjerner du magebeltet har du fjernet en del av plagget. Husk også for all del smokingstrømper - VIKTIG detalj.
Ferner Jacobsen er et fint sted å begynne. Corneliani er konge, men Boss har noen enkle fine til mer "fornuftig" pris.

+1 på det aller meste her gitt! Og; fjerner du magebeltet har du fjernet en del av plagget. Husk også for all del smokingstrømper - VIKTIG detalj.
Ferner Jacobsen er et fint sted å begynne. Corneliani er konge, men Boss har noen enkle fine til mer "fornuftig" pris.
Det er Ferner Jacobsen jeg har vært å sjekket ut. Såvidt jeg husker lå Corneliani på 11000 dvs over dobbelt så dyr som Hugo Boss sin. Corneliani er konge, men litt for stivt priset for en student :)

Det er Ferner Jacobsen jeg har vært å sjekket ut. Såvidt jeg husker lå Corneliani på 11000 dvs over dobbelt så dyr som Hugo Boss sin. Corneliani er konge, men litt for stivt priset for en student :)

Jeg kjøpte min Boss der, og den er helt splendid. Spør etter Kristian Melkild når du kommer inn der, og hils fra Alexander.

Tja

IMHO er smoking et plagg som preges av trender og det er neppe sannsynlig, hverken trend- og vektmessig at du bruker den i mer enn ti år:eek: Ta konsekvensen av det når du kjøper.

Ettersom vi gir råd til en førstegangskjøper er det vel greit å oppsummere hva vi er enige om;)

Knyt sløyfen selv - er du en jålebukk (som meg:D) er det greit å knytte opp etter to. (vet at smokingpolitiet kommer med innsigelser men men)

Ikke bruk skjorter med knekk!

Gull mansjettknapper er alltid fint!

Gilde farger på sløyfen hører hjemme på åttitalsfester.

Smokingstrømper er viktig!

Kjøp ordentlige sko!

Har du råd til det er Corneliani veien å gå. Jeg har en jobb hvor jeg bruker dress hver dag og har funnet ut at Corneliani over noen år er billigere enn dressmann, har gjort følgende regnestykke:

Dressmann varer i underkant av ett år. Boss drøyt to. Den eldste fungerende Corneliani dressen min er fra våren 2002 og er fremdeles pen. på målsømdagene koster de sånn ca 9 000 og jeg nærmer meg vel et snitt på 1000 i året. Det er vel nyttig å vite at Ferner stort sett ligger et par tusenlapper under Escalier på Corneliani.

På Ferner går jeg stort sett til Molstad som har jobbet med klær i nærmere femti år. Han gir gode råd.

Hva er vi uenige om?

Jeg bruker vel smokingen min tre fire ganger i året, og ser skjelden sjalskrage. Ganske bombesikkert, men det ser ut som om du har lånt pappas smoking (neida jeg spissformulerer meg aldri). Hvis du er student og vil gjøre inntrykk på noen er det vel greit å se ut som om du bruker din egen smoking?

En eller toknapps og kjøp spisse slag!

Magebelte - personlig smak men jeg synes det ser døllt ut.