Uranus?

Medlem
8. aug. 2022
Sted
Sarpsborg
Min første klokke var en Uranus barneklokke fra 1979. Jeg har sett noen Uranus gjennom tiden. Kanskje mest barneklokker?

Var dette et "husmerke" for en norsk kjede, eller noe slikt, eller var de et mer anerkjent merke som bare har forsvunnet?

Noen som vet noe?

1692780267170.png

Så herlig rem, @Dazed .
Jeg husker også min første klokke hadde en slik rem med 'skinnlapp under'. Hva som var hensikten med denne husker jeg ikke. Min hadde 'tre sydde røde X'er nedover sidene av håndleddet på slutten av skinnlappen.

Jeg husker det gav et litt tøft utseende.

Når det gjelder Uranus så kan jeg huske at det var et vanlig merke også i min barndom. Merket gav jo litt romfartasosiasjoner på begynnelsen av 70 tallet! Senere har jeg sett de også har stått for mye lommeur. Gammel tradisjon har de, men jeg vet ikke så mye mer.
(Må bare bidra med et bilde av mitt andre ur...)
20150928_Gjennfunnet Antima.jpg

• Liker
Reaksjoner: Dazed og kire
Ja, den satt på Bund-rem opprinnelig også, men den er borte for leeeenge siden, så dette er en billig en fra CNS. Opprinnelig var de vel for å beskytte håndleddet under klokka mot kulde og/eller varme fra kassa, eller noe i den duren. :) "Bund" som i "Bundesrepublik Deutschland", der de oppsto på klokker piloter ble oppsatt med. :)

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Ja, den satt på Bund-rem opprinnelig også, men den er borte for leeeenge siden, så dette er en billig en fra CNS. Opprinnelig var de vel for å beskytte håndleddet under klokka mot kulde og/eller varme fra kassa, eller noe i den duren. :) "Bund" som i "Bundesrepublik Deutschland", der de oppsto på klokker piloter ble oppsatt med. :)

Jeg har noen billige russiske klokker.
En av disse gikk såpass greit at jeg brukte den en del. Da oppdaget jeg at kassen inneholdt noen metaller som huden likte dårlig. (Nikkel eller noe slikt?)
Tanken var ikke der den gang, men en slik rem ville hjulpet på dette utslettet.
Dette kan nok også ha vært en årsak til 'oppfinnelsen' av den skinnbiten.

8- )