Uriktige opplysninger i annonse: Kan jeg kreve å få tilbake pengene?

Medlem
19. juni 2016
Innlegg
62
Sted
Oslo
Jeg kjøpte tidligere i sommer en klokke fra ett merke jeg ikke har så mye kjennskap til fra før "Cartier", det var en vintage 2960, i stål. Det var den ultimate modellen for meg som er vintage entusiast, men mest erfaring med Rolex, tudor og omega fra tidligere. Klokken så fin ut bildene, og jeg slå til da selgeren virket seriøs, hyggelig og vi ble enige om pris. Jeg fikk klokken i posten, og handelen var i boks. Tilsynelatende fornøyd, bortsett fra noe løse ledd, så virket alt til å være i skjønneste orden.

Klokken fikk lite armtid, og Cartier var ikke helt som forventet. så jeg la den ut igjen på markedet for å se om jeg kunne selge den, eller bytte den i noe annet spennende. I går ble jeg kontakten av en potensiell kjøper som hadde sett klokken på finn.no, og som stusset over at det på baksiden av klokken, "caseback" står 2961+serienr og ikke 2960 som det skulle stått. Dette var jeg ikke klar over, og har ikke sett så nøyde på det nummeret som står på baksiden, da jeg trodde hele nr var ett serienr og det er ganske uttydelig. Etter litt nærmere undersøkelser, viser det seg at klokken har caseback til en 2961, som da er Cartier sin two tone av samme modell.

Det vil med andre ord si at det som sto oppført i annonsen og solgt som en 2960, ikke stemmer. Klokken er enten ombygget 2961, eller en 2960 som har fått ny caseback. Tviler på at feilen ligger hos produsenten tilbake på 80/90tallet.

Jeg tok kontakt med selgeren ,og han stilte ser utforstående til informasjonen. Han "visste" heller ikke at det var feil caseback til den modellen. Jeg ba selvfølgelig om å få heve kjøpet, siden jeg nå sitter med en "franken" klokke, som ikke er verdt i nærheten av det jeg betalte for den, og hvis jeg skal selge den nå må jeg jo opplyse om denne ganske viktige detaljen. Selger sier seg ferdig med saken, og mener jeg kunne forvente dette av en vintage klokke.

Hvordan går jeg frem nå, jeg vil jo bare ha tilbake pengene og sende klokken tilbake. Jeg dekker gjerne frakt for å bli ferdig med saken, men selger er ikke interessert.

Takker for alle gode tips, råd og andre innspill :)
 
Ikke lett, men her mener jeg at selger har gitt feil info og at du har rett til å heve kjøpet. Dette gir jo deg en økonomisk ulempe. Kan se at merker, nytt glass, noe merker på skive etc. kan være å forvente av en vintage klokke, men franken? Nope
 
  • Liker
Reaksjoner: amundn
De fleste selgere som er slett ikke interessert i å gjøre noe kompromiss etter sånt tvilsomt salg, er ofte selgerne (luringene) som visste hva de drev med, fra starten av. Dessverre.
Nei, sånt avvik er ikke noe man burde forvente fra en vintage klokke.
Der blir han veldig uærlig, igjen.
Lovens lange arm kan kanskje hjelpe, men har du kjøpt fra mann til mann, uten mellomledd som Finn/Ebay etc, blir det vanskelig å få noe ut fra en sta tullebukk.
Mange år siden, fikk jeg 32k tilbake til en stakkars amerikansk mann jeg kjente fra et forum.
Han hadde vært lurt av en norsk idiot for en Panerai klokke som kom aldri frem til Arizona.
Jeg hadde funnet ut (blant annet) at luringen hadde brukt PayPal kontoen fra samboeren for denne svindelen, og også for en tidligere lureri med en Breitling i Nederland.
Jeg truet å avsløre alt til samboeren sin, og litt mer...Ja, der ble det ikke pent.
Da overførte han pengene tilbake samme dag. Han var plutselig veldig motivert til å gjør opp for seg selv.
 
Ikke lett, men her mener jeg at selger har gitt feil info og at du har rett til å heve kjøpet. Dette gir jo deg en økonomisk ulempe. Kan se at merker, nytt glass, noe merker på skive etc. kan være å forvente av en vintage klokke, men franken? Nope
Enig. En vintage klokke har selvfølgelig merker etter bruk, og det var jeg fult klar over. Men når klokken er satt sammen av deler fra ulike modeller, som gjør at den ikke kan selges igjen som den klokken den «ser ut som» å være, mener jeg det er en klar sak.
Men Neida, selger er ferdig med saken og mener det er sånn man kan forvente.
 
De fleste selgere som er slett ikke interessert i å gjøre noe kompromiss etter sånt tvilsomt salg, er ofte selgerne (luringene) som visste hva de drev med, fra starten av. Dessverre.
Nei, sånt avvik er ikke noe man burde forvente fra en vintage klokke.
Der blir han veldig uærlig, igjen.
Lovens lange arm kan kanskje hjelpe, men har du kjøpt fra mann til mann, uten mellomledd som Finn/Ebay etc, blir det vanskelig å få noe ut fra en sta tullebukk.
Mange år siden, fikk jeg 32k tilbake til en stakkars amerikansk mann jeg kjente fra et forum.
Han hadde vært lurt av en norsk idiot for en Panerai klokke som kom aldri frem til Arizona.
Jeg hadde funnet ut (blant annet) at luringen hadde brukt PayPal kontoen fra samboeren for denne svindelen, og også for en tidligere lureri med en Breitling i Nederland.
Jeg truet å avsløre alt til samboeren sin, og litt mer...Ja, der ble det ikke pent.
Da overførte han pengene tilbake samme dag. Han var plutselig veldig motivert til å gjør opp for seg selv.
Helt enig, men dette salget er gjort gjennom Finn, og all kommunikasjon er gjort der, og annonsen er fortsatt tilgjengelig i backlog’n. Så skjønner ikke hvorfor han ikke bare betaler tilbake. Jeg har jo fult navn, tlf og adresse på karen. Kanskje jeg må finne på noe kreativt her, men skulle ønske jeg slapp, og at folk bare kunne opptre ærlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Hadde selger hatt samvittighet, moral og penger kunne du kanskje lett fått hevet kjøpet.
Det er mulig du har en bra "case", men uten å vite kjøpsbeløp og hva de to forskjellige variantene er verdt, tipper jeg det er mer hassle/kostnad å forfølge dette enn å la vær. Dersom det var tilsvarende bilder på første annonse, som på din, som nå en annen person identifiserte "feilen", burde/kunne du selv også undersøkt bedre og oppdaget dette før du kjøpte. Kjøper har en viss undersøkelsesplikt.
Tror du bør svelge kamelen og gå videre. Om du opplyser eller ikke i din annonse, er opp til din moral og risikovurdering, men enig at du bør gjøre det. :)
 
Helt enig, men dette salget er gjort gjennom Finn, og all kommunikasjon er gjort der, og annonsen er fortsatt tilgjengelig i backlog’n. Så skjønner ikke hvorfor han ikke bare betaler tilbake. Jeg har jo fult navn, tlf og adresse på karen. Kanskje jeg må finne på noe kreativt her, men skulle ønske jeg slapp, og at folk bare kunne opptre ærlig.
Finn kan behandle saken men det tar tid.
Du må bare starte klagesaken med Finn basert på at det du har kjøpt, er ikke det du forventet.
Altså, må du finne noe i beskrivelsen på salgsannonsen, eller kommunikasjonen med selgeren, som viser dette.
 
For refleksjon: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/rettigheter-for-bruktkjop/

Key take-away: "Det som står i annonsen skal være riktig, men det er viktig å lese den nøye. Du har selv ansvar for å følge opp eventuelle risikoopplysninger, noe som er viktigst."

Vintage er et risikområde. På den annen side er det ikke sikkert selger har solgt gjenstanden "slik den er" (forbehold).

Håper dere løser floken.
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93
Hvis det stod i annonsen at det var en genuine Cartier og du får tilsendt en Frankenstein i posten har selger oppført uriktige opplysninger i annonsen, det er en vesentlig mangel se avtaleloven §19 og §39 om hevning av kjøpet ved vesentlig kontraktsbrudd som følge av mangler.
 
Hvis det stod i annonsen at det var en genuine Cartier og du får tilsendt en Frankenstein i posten har selger oppført uriktige opplysninger i annonsen, det er en vesentlig mangel se avtaleloven §19 og §39 om hevning av kjøpet ved vesentlig kontraktsbrudd som følge av mangler.
Nå vil det være kjøpsloven som regulerer dette forholdet (gitt at begge er privatpersoner/forbrukere) - ikke avtaleloven. Jeg ville også være forsiktig med å bastant konstatere at dette er en "vesentlig mangel". Det er flere mulige veier til mål her for begge parter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen og 123uno
For min del forstår jeg godt selgeren i utgangspunktet : du tviler på at feilen ligger hos produsenten som du sier å ikke ha kjennskap til samtidig som du er dreven på vintage rolex hvor akkurat samme fenomen med baklokk er helt normalt : enten det er fra ( litt) forskjellige modeller i samme metall som 5512/5513, 5500/1002, 6263 /6265 m.fl. eller mer overraskende med like modeller i forskjellige metaller som 16520 /16528 e.l.
Jeg ser ikke det som en selvfølge at baklokket ikke hører til den aktuelle klokken selv om det absolutt er sannsynlig og om det skulle være tilfellet at 2 identiske baklokk ble forvekslet en gang på en service trenger det ikke å ha så mye betydning for alle kjøpere av en sånn klokke ( de som er indignert er selvsagt de som kommer til å skrike høyest).
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og UJU