Urmaker problemer

Medlem
19. jan. 2016
Innlegg
23
Sted
Oslo
Leverte inn en klokke for polering og nedskriving av kaliber og serienummer.

Da jeg leverte klokken funket den helt perfekt uten problemer, og når jeg skulle hente den etter 1-2 uker så kommer jeg tilbake til en død klokke som ikke vil bevege seg.

Klokke: Vintage Omega seamaster deville day date.

Hva har jeg som kunde rett på?
 
Redigert:
Det kan vel tenkes at du har krav på erstatning fra urmakeren som tilsvarer ditt økonomiske tap som følge av skaden.

Du må imidlertid være forberedt på å godtgjøre en årsakssammenheng, dvs. at skaden på klokken skyldes en handling fra urmakers side. Det er kanskje utfordrende.

Så vidt jeg kan huske gjelder ikke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven her, siden det ikke gjelder kjøp av ting, men en tjeneste. Det er da erstatningsretten som er mest nærliggende å vise til. Men ha i mente at dette ikke er et rettsområde jeg jobber med til daglig, og derfor ikke har hatt noe særlig befatning med siden studiet.

Det kan også være et poeng å sjekke hvorvidt du har akseptert noen form for avtalevilkår ved å levere klokken til urmakeren.

Jeg ville nok ha snakket litt mer med urmakeren, for å høre om dette er noe han kan utbedre, evt om han kan kompensere deg på annet vis, dvs cash.

Dersom du ikke kommer noen vei med dette, og du bestemt mener at klokken er ødelagt pga urmakeren, ville jeg ha rettet saken til forliksrådet for behandling der. Ikke nødvendig med bistand fra advokat, og dommerne er heller ikke jurister. Men husk at en dom fra forliksrådet er rettskraftig, slik at et evt uønsket resultat i tilfelle må ankes til domstolene.

Håper dette er til noe hjelp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bosky
Ja, kanskje håndverkertjenesteloven også, men koker fort ned til samme vurdering, tenker jeg.

Uansett helt enig med @Bezel, det beste er nok å forsøke å få til en minnelig løsning dere i mellom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Bosky
Håndverkertjenesteloven vil kunne regulere denne hendelsen. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63
Det viktigste er vel å snakke med urmakeren, og få klarhet i hva som har skjedd og hvordan det kan ordnes.

Det kan vel tenkes at du har krav på erstatning fra urmakeren som tilsvarer ditt økonomiske tap som følge av skaden.

Du må imidlertid være forberedt på å godtgjøre en årsakssammenheng, dvs. at skaden på klokken skyldes en handling fra urmakers side. Det er kanskje utfordrende.

Så vidt jeg kan huske gjelder ikke forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven her, siden det ikke gjelder kjøp av ting, men en tjeneste. Det er da erstatningsretten som er mest nærliggende å vise til. Men ha i mente at dette ikke er et rettsområde jeg jobber med til daglig, og derfor ikke har hatt noe særlig befatning med siden studiet.

Det kan også være et poeng å sjekke hvorvidt du har akseptert noen form for avtalevilkår ved å levere klokken til urmakeren.

Jeg ville nok ha snakket litt mer med urmakeren, for å høre om dette er noe han kan utbedre, evt om han kan kompensere deg på annet vis, dvs cash.

Dersom du ikke kommer noen vei med dette, og du bestemt mener at klokken er ødelagt pga urmakeren, ville jeg ha rettet saken til forliksrådet for behandling der. Ikke nødvendig med bistand fra advokat, og dommerne er heller ikke jurister. Men husk at en dom fra forliksrådet er rettskraftig, slik at et evt uønsket resultat i tilfelle må ankes til domstolene.

Håper dette er til noe hjelp.

Takker for responsen, håper jeg greier å fikse dette med urmakeren.