Urmakere, kunnskap og vilje til service.

Medlem
7. juni 2024
Sted
Stavern
Et lite hjertesukk. I dagens klokkemarked finnes det noen utsøkte og høyst verdsatte klokkemerker og modeller og disse er heller ikke noe hvermansen åpner og skrur på selv, eller modder for den saks skyld. Det jeg tenker på er ikke disse, men klokker på innstegsnivå, for eksempel rimeligere Seiko eller Citizen. Gjerne i klassen ca kr 5000 pluss/minus.

Urmakere virker ikke villige til å serve et slikt urverk, selv om klokken har sentimental verdi for eieren og selv et original 7S26 A blir erstattet med et 7S26C eller NH36. Da faller argumentet om 100% originalitet bort og om jeg ønsker å rense mitt urverk som fungerer bra virker det ikke som det er en option. Et 7S26 eller 82xx verk er vel ganske ukomplisert å serve? Et annet teama er at urmakere virker tilsynelatende ukjente med selv en SKX007 som vel må sies å være rimelig velkjent som en folkevogn. Er det rart at det selges billige klokker fra østen til en billigere pris enn for å bytte et glass når prisene på en brukt SRPD detter ned i halvparten etter å bli tatt ut av boksen og er vonde å selge, da er det vel bedre å kjøpe et ikke merke brand med Seiko innmat og kaste det når det ikke tilfredstiller eierens krav? Da ender det med at de kun vil ha premium segmentet å leve av og til det blir det mange om beinet.

Er ikke markedet for klokker rundt 5K noe de ønsker å forholde seg til? Synes bransjen virker sær når det gjelder ikke-eksklusive automatiske klokker. Edit: Jeg liker klokker, både dyre og rimeligere og kan bli like knyttet til en enkel konstruksjon som en avansert. Men det virker dessverre ofte som noen urmakere er uten interesse for klokker de selv selger. En dag kan samme kunde se etter en dyr Sveitser, eller Grand Seiko, en annen dag service på den rimeligere Citizen eller Seikoen.

Redigert:
Det korte svaret er nok nei. I dagens bruk og kast samfunn er nok dette et segmentet i bransjen som ikke er tenkt til å vare evig. Jeg vil tro holdningen hos produsentene i dette segmentet er "bruk den opp og kjøp en ny". Har en SKX 007 selv jeg har hatt i snart ti år, den blir ikke brukt stort, men om den hadde stoppet og jeg måtte betale mer for å fikse den enn en å kjøpe en ekvivalent hadde jeg nok gjort det.

• Liker
Reaksjoner: dhk og Burgerman
En urmaker vil trolig yte den service man er villig til å betale for. Det vil si, er man konkret til hva man vil ha utført - og er villig til å betal for den ytelsen - er det rart dersom en urmaker ikke vil yte den servicen med den inntekt dette innebærer for han/hun. Hvorvidt man selv vil betale for en slik konkret og spesifisert service, er jo individuelt.

• Liker
Reaksjoner: Burgerman
Skal du ha noe som er bra,holdbart,ikke koster skjorta og kan repareres i norge.så er vel SW200 veien å gå. Eller noe annet fra selitta.
Sikkert mye annet også… men er nok flere her inne som kan utdype.
Powermatic er vel noe en bør styre unna…

Hadde vært gøy om noen lagde en liste over verk som kan serves inorge

• Liker
Nå blir jeg litt overrasket, for det er ikke mange årene siden urmakerne ble ordentlig irriterte når jeg ba dem sette inn et 1000-kroners Seiko-urverk fra eBay i stedet for å betale dem 5000 for å ta en service på det gamle.

• Liker
Reaksjoner: Raniets
Nå blir jeg litt overrasket, for det er ikke mange årene siden urmakerne ble ordentlig irriterte når jeg ba dem sette inn et 1000-kroners Seiko-urverk fra eBay i stedet for å betale dem 5000 for å ta en service på det gamle.
Nå koster det lett 8-12+ lapper for en service, så man skal ha en litt dyrere klokke for at det skal "lønne seg" med en service.
Har noen rimeligere klokker, bl..a. en SKX011J, og den kommer neppe til å oppleve service her til lands med de rådende prisene.
Heldigvis skal disse tåle ganske mange år før det blir aktuelt.

• Liker
Skal du ha noe som er bra,holdbart,ikke koster skjorta og kan repareres i norge.så er vel SW200 veien å gå. Eller noe annet fra selitta.
Sikkert mye annet også… men er nok flere her inne som kan utdype.
Powermatic er vel noe en bør styre unna…

Hadde vært gøy om noen lagde en liste over verk som kan serves inorge
Du er nok inne på noe der ja. En slik liste hadde vært interessant.

Nå koster det lett 8-12+ lapper for en service, så man skal ha en litt dyrere klokke for at det skal "lønne seg" med en service.
Har noen rimeligere klokker, bl..a. en SKX011J, og den kommer neppe til å oppleve service her til lands med de rådende prisene.
Heldigvis skal disse tåle ganske mange år før det blir aktuelt.
Det er nok litt ut fra klokkens antatte verdi, men jeg er litt overrasket selv for å si det mildt. Men som en annen er inne på at en kan spørre, det nok være at de rett og slett foreslår rimeligste løsning først og mulig ikke har så mange kunder som vil overhale eller serve rimelige klokker. Jeg tenker jo da på rimelige modeller av anerkjente merker. Mange klokker som SKX som var en billig og enkel klokke har blitt mer interessant å ha i original utførelse, eller deromkring etter at modellen ble avviklet.

En urmaker vil trolig yte den service man er villig til å betale for. Det vil si, er man konkret til hva man vil ha utført - og er villig til å betal for den ytelsen - er det rart dersom en urmaker ikke vil yte den servicen med den inntekt dette innebærer for han/hun. Hvorvidt man selv vil betale for en slik konkret og spesifisert service, er jo individuelt.
Enig i resonnementet ditt. Ikke for det, jeg har funnet en meget bra urmaker som er velvillig også med å sette i et egenkjøpt NH36 men anbefaler selvsagt det originale 7S26, og jeg er enig i at det nok er det smarteste om en tenker på at modellen er avviklet. De holder jo gjerne godt over 20-25 år om en ikke er riktig uheldig.

Det korte svaret er nok nei. I dagens bruk og kast samfunn er nok dette et segmentet i bransjen som ikke er tenkt til å vare evig. Jeg vil tro holdningen hos produsentene i dette segmentet er "bruk den opp og kjøp en ny". Har en SKX 007 selv jeg har hatt i snart ti år, den blir ikke brukt stort, men om den hadde stoppet og jeg måtte betale mer for å fikse den enn en å kjøpe en ekvivalent hadde jeg nok gjort det.
Ja det virker som mange urmakere er av den oppfatningen. Derfor ble jeg litt overrasket da jeg kontaktet en urmaker fra en annen kant av landet der jeg bodde tidligere, for noen årtiercsiden, en som er ganske anerkjent for å restaurere urverk, men også han var lite interessert i å serve et 7S26. Det jeg stusser mest på er jo at dette er et enkelt ukomplisert verk men så er jeg ikke urmaker og mulig det er like tidkrevende som et mer avansert, hva vet jeg?

Skjønner ikke problemet. Om du ønsker et rimelig ur servet, så betaler du det servicen koster. Hva de anbefaler eller ikke, er jo revnende likegyldig. Jeg har servet tre gamle Seikoer, hvor servicen har kostet dobbelt så mye som selve uret opprinnelig. Galskap? Kanskje, men det er da for fanden laget for å vare. Med mindre det står fullstendig i sju steiner, så skal det godt gjøres å ikke få en arbeidshest av en gammel Seiko til å gå tålig greit.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og Tannhjulet
Det denne tråden retter søkelyset på er det "alle sier": Kjøp gjerne en klokke med 3. part urverk, for den er mye lettere å gjennomføre service på enn proprietære urverk. Jeg tror nå at dette ikke lenger er sant, og at man er mer tjent med å forholde seg til urmakere under proprietære merker for å i det hele tatt kunne få yt en service på et urverk. Dette kan skyldes at vi som klokkenerder ikke har orientert oss og oppdatert oss opp mot den reelle verden og dreiningen urmakere og merkene har tatt?

Erfaring fra ulike fora. Det sies at det er så lett å få utført service på e.g. en Doxa, fordi de benytter 3. parts urverk. Men, så var et det da...så skal man ha en pakning, en ny kronestem, og urmaleren har ikke disse delene og må til Doxa. Osv, osv. Proteksjonisme har nok inntatt de fleste klokker, selv om de tilsynelatende "har urverk man heldigvis kan få utført service på fra enhver urmaker". Ny verden. Ny virkelighet.

• Trist
Reaksjoner: speedieThomas
Skjønner ikke problemet. Om du ønsker et rimelig ur servet, så betaler du det servicen koster. Hva de anbefaler eller ikke, er jo revnende likegyldig. Jeg har servet tre gamle Seikoer, hvor servicen har kostet dobbelt så mye som selve uret opprinnelig. Galskap? Kanskje, men det er da for fanden laget for å vare. Med mindre det står fullstendig i sju steiner, så skal det godt gjøres å ikke få en arbeidshest av en gammel Seiko til å gå tålig greit.
Sendte nylig forespørsel til 3 ulike urmakere om service på skx007. Alle 3 foreslo bytte av urverk og prisene lå på 3-3500 kr. Synes vel også det burde beholdes originalt urverk så avventet.

Sendte nylig forespørsel til 3 ulike urmakere om service på skx007. Alle 3 foreslo bytte av urverk og prisene lå på 3-3500 kr. Synes vel også det burde beholdes originalt urverk så avventet.
Eller sende til en urmaker i Polen.
De fikser sånt for en svært rimelig penge.
Har gjort det flere ganger med rimeligere klokker.

• Liker
  • Wow
Reaksjoner: Grendel og hbf
Hvor er det dere pleier å få tak i slike urverk, som feks Seiko sine etc? En mulighet er jo også å forsøke å bytte selv, dersom mann ikke finner en urmaker som vil.

8

Nye urverk kan du blant annet kjøpe fra https://www.cousinsuk.com/ så vet du at du får originalt. Men kan helt sikkert kjøpe på alixpress og lignende også.

Jeg har skrudd på noen 7S26 og det er rimelig vanskelige verk å jobbe med. Mye små deler og skruer. Noen plastikk tannhjul er det også ;) Jeg skjønner selvsagt den sentimentale verdien, og skal på ingen måte mene noe om hva andre burde gjøre. Det vil ta noen timer å gjøre en full service på et slikt verk (spesielt i mitt amatør tempo). Og så er det alltid en fare for at noe burde byttes i verket, og da flyr hundrelappene fort, og det tar tid å vente på delene mens klokken må ligge på vent.

Jeg er ikke en fan av bruk og kast, men her koster et helt nytt urverk mellom 200 til 600 kroner, så med mindre akkurat dette urverket har en stor sentimental verdi så synes jeg det gir mening å skifte hele verket i dette tilfellet. Jeg har selv "oppgradert" til nh36 på mine Skx007. Tar selvsagt vare på alle de gamle verkene til deler og andre prosjekter.

Men hvis du er villig til å betale så kan jeg ikke begripe hvorfor noen skulle si nei til å ta jobben? Og jeg skal nok klare å finne noen som kan ta jobben for deg om du er interessert? Har flere ganger blitt anbefalt enkeltpersoner som skal være veldig gode på Seiko og ikke minst eldre verk og vintage. Kan gå tilbake på meldinger å se hva jeg finner om det er ønskelig.

Kanskje jeg kan ta på meg noen slike oppdrag etterhvert selv, men det er litt frem i tid.

• Liker
Reaksjoner: Grendel og seiltid