Urmakere og service

Medlem
11. nov. 2009
Sted
Sandnes
Leverte inn en arvet Omega quartz på et stort kjøpesenter i nærheten av Stavanger i dag ettersom det har stoppet et halvt år etter "full service". Møtet med urmaker var en rar opplevelse og jeg har lyst dele min undring her inne før jeg eventuelt henter frem store ord og skumle miner.

1. Det første jeg ble spurt om var om jeg brukte uret hele tiden eller om det lå mye i ro. Jeg ble forklart at delene hadde godt av å bevege seg jevnlig. Kan dette være tilfellet på et quartz ur som går hele tiden?

2. Jeg spurte om det var mulig å justere urverket ettersom det går noen minutter for fort hver måned. Jeg ble fortalt at det ikke er mulig å justere quartz urverk.

3. Jeg ble fortalt at det var normalt at et gammelt ur (ca 1985) brukte et batteri pr 6 mnd. Ur "brukte batteri raskere med alderen".

Håper noen kan øse av sine kunnskaper ;)

Hmmmm, sist jeg leverte en quartz på service (1981 mod Heuer 1000)
målte urmakeren min strømforbruket og kom frem til at løpeverket måtte
smøres pga tregheter, men den brukte ikke opp et batteri på 6mnd. Nå
vet jeg ikke hvordan Omega det er snakk om eller hvilket verk som sitter
i den, men jeg syntes det er noe kort levetid for et batteri. Meg bekjent
kan ikke et vanelig quartzur reguleres, det er fast på en frekvens på 32.768Khz

Høres ut som det er mekanisk treghet i løpeverket som kan være problemet, men dette skulle vært løst gjennom en service da man tar verket fra hverandre og fjerner renser løpeverket og oljer opp på nytt. En god del quartzurverk som har reguleringsmuligheter bl.a. Seikos 7a28 og 7a38 serie. Omega quartz vet jeg ikke om har denne "luksusen" :)

-V

Det første punktet hørtes litt merkelig ut... Det er vel ingen bevegelige deler i urverket som beveger seg annerledes om klokken ligger i ro eller er i bevegelse?

Ja.. Det med å ligge i ro hørtes mest ut som en overføring av logikk fra mekaniske urverk over på quartz urverk...

....." En god del quartzurverk som har reguleringsmuligheter bl.a. Seikos 7a28 og 7a38 serie. Omega quartz vet jeg ikke om har denne "luksusen" :)

-V[/QUOTE]

Jeg er ikke sikker på hvilket urverk det er, men det er cal 1310/1342 eller noe midt i mellom ;)

Kan se ut som cal 1340 har regulering, men tør ikke si det 100% sikkert. (Skru nede til venstre med noe som kan se ut som hastighetsreguleringsskala rundt)

http://www.omega-fanatic.com/media/.gallery/image152.jpg

....." En god del quartzurverk som har reguleringsmuligheter bl.a. Seikos 7a28 og 7a38 serie. Omega quartz vet jeg ikke om har denne "luksusen" :)

-V

Jeg er ikke sikker på hvilket urverk det er, men det er cal 1310/1342 eller noe midt i mellom ;)[/QUOTE]

Takk for svar

Takk for svar i denne saken.

Var en tur i butikken som startet det hele. Vi ble enige om at de tok inn uret igjen og startet på nytt.

De lovet, med ganske mange andre kunder til stede, å ikke si noe som bare var tull.

Jeg foreslo at de kunne si f eks " det vet vi ikke" når de ikke hadde peiling. Et annet alternativ jeg gav dem var at de kunne si "dette må vi undersøke med noen som vet hva de snakker om".

I grunnen en ganske så fornøyelig samtale ;)

Takk for svar i denne saken.

Var en tur i butikken som startet det hele. Vi ble enige om at de tok inn uret igjen og startet på nytt.

De lovet, med ganske mange andre kunder til stede, å ikke si noe som bare var tull.

Jeg foreslo at de kunne si f eks " det vet vi ikke" når de ikke hadde peiling. Et annet alternativ jeg gav dem var at de kunne si "dette må vi undersøke med noen som vet hva de snakker om".

I grunnen en ganske så fornøyelig samtale ;)

Hahaha... Hvorfor tipset du ikke om dette på forhånd? Dette er en samtale jeg kunne ha tenkt meg å overvære :p

He he...Nå er jeg forøvrig litt mistenksom ang. såkalte urmakere som holder til i kjøpesentere.

He he...Nå er jeg forøvrig litt mistenksom ang. såkalte urmakere som holder til i kjøpesentere.

Enig der, det er ikke så lenge siden jeg var innom et kjøpesenter i Trondheim, der ligger det en Tag Hauer AD.

Spurte han hyggelig om de førte Monaco, han svarte konsekvens "nei!"
Da var den samtalen over, siden kom det en ny kunde i butikken. :confused:

Tja, hos urmaker Thomassen på Strømmen storsenter synes jeg det virker som om de har peiling på hva de snakker om, har også hørt om flere som har vært godt fornøyde der. Og det ligger vel en OK en på Sandvika storsenter også?

Og hos Presis på City Nord i Bodø er de kunnskapsrike og hyggelige - stort sett den eneste klokkebutikken jeg gidder å gå innom når jeg er i byen.