Urmakererfaringer

Status
Stengt for ytterligere svar.
Medlem
20. juli 2009
Hei, ville det vært fornuftig å hatt en tråd med omtale av urmakere? Ris og ros?

De finnes jo blant postene nå, alt fra at man kunne få en "kulepenn med på kjøpet" til at "posen koster 1,-" osv.

Er ikke alle som bor i tettbygd strøk!

Årsaken til at jeg tar dette opp:

Leste et sted at Iversen i Bergen var OK, og i dag er jeg i Bergen og hadde noen timer til overs på Lagunen senter. Hadde litt lyst på en Omega siden det var utrolig pent vær ute (argument ovenfor meg selv).

Fant Iversen og gikk inn, men jeg ble skikkelig skuffet. Det "dyreste" de hadde var Tag, men ikke en eneste Omega klokke.

Gikk skuffet ut og nøt et gourmetmåltid på McDonald mens jeg satt og surfa og leita etter alternativer...

I morgen passerer jeg Haugesund - spørs om jeg klarer å unngå sentrum da... :D :D :D

Hehe

Bor i Bergen og du skulle nok tatt turen innom sentrum. Der finner du både Bjerke, Iversen, og Gjertsen. Alle har Omega, og Bjerke har i tillegg Breitling og Rolex :D

Du må forhøre deg med kjentfolk før du tar slike turer :mrgreen:

Jeg er bergenser og bor i Bergen men har kjøpt de siste tre klokkene mine i Haugesund hos Lervik Ur. Klokkemessig er Bergen sørgelig, det virker som ingen tørr å satse skikkelig. Det er i hvertfall mitt inntrykk, selv Bjerke synes jeg har dårlig utvalg i Bergen. De billigere merkene finner du, men blant de dyrere merkene er det tynt i rekkene. Fikk neste sjokk for noen få år siden da jeg var i Stavanger å fikk se utvalget de har der nede, mye bedre, veldig mye bedre.
Og jeg som trodde at Bergen var Vestlandets hovedstad, vel.., ikke når det gjelder klokker ihvertfall.

Er enig i at Haugesund er klokkebyen!

Anbefaler Lervik uten tvil, ikke den nærmeste geografisk for meg men min "hovedpusher".

Godt utvalg, om ikke ruta er knust da! Og kunnskap om produktene de selger, hyggelige og imøtekommende.

+

Var på Lagunen for å få vasket bilen, glimrende tilbud, og hadde planlagt et besøk på Iversen. Men ble utrolig skuffet. Terningkast på Iversen 1 og McDonald 4.

PS: Ikke la meg starte på å forklare hvorfor Bergen ikke er hovedstad lenger, men la oss begrense oss til å si at det er ikke uten grunn at både Sissel og Mons Ivar har flyttet sørover og at dere er ute av EM kampen...

+1 på Lervik. Har aldri vært i selve butikken, men både handlet Daytona og fått fikset service og reservedeler til andre Rolexer over telefon. Meget gode priser og real service.

Er enig i at det er et skuffende dårlig klokkeutvalg i Bergen, spesielt i den mer eksklusive enden av skalaen. I flere butikker er jeg også litt skuffet over kunnskapsnivået til de ansatte. Jeg får ikke veldig lyst til å handle av noen som bare rakker ned på merker de ikke selv fører, for eksempel.

Når det er sagt, så vil jeg si at de ansatte jeg har truffet på hos Bjerke, både i butikken og på telefon har vært svært serviceinnstilt og kunnskapsrik.
Når jeg har spurt om klokkemodeller og merker som de ikke har i Bergen, men som de har i Oslo, så er de velvilligheten selv i forhold til at de kan få sendt over de klokkene jeg måtte være interessert i (selvsagt seriøst interessert i).

Jeg er ikke så glad i å betale full listepris, så seriøse brukthandlere er tingen. Briljant Watches er absolutt å anbefale.

Ufattelig gammel tråd, i know! Men da jeg snublet over denne tråden ble jeg litt lei meg, å følte jeg måtte skrive noen ord.

Synes det er trist å gi Iversen & Co terningkast 1 grunnet at de ikke har de dyreste merkene. Hvis en utelukkende skal gi et terningskast etter hvilke merker de forskjellige har så ok, da er det kanskje ikke det mest spennende å finne der.

Jeg vet ikke hvordan folk tenker ang ekslusive merker. Men det er ikke bare å ta opp telefonen å ringe å si "jeg vil selge deres ur".

Veldig mange merker har meget strenge krav for at en skal kunne selge urene deres. Det kan være alt fra at de ikke ønsker å selge urene sine i samme butikk som et annet merke, til at de har inngangspakker hvor en må kjøpe ganske mange ur i oppstart. Disse pakkene er ofte MEGET dyr som inngang. Det skal ofres ganske mye som oftest for å inngå slike avtaler, enten det er store pengesummer på rundt 1,5 mill eller at en må kaste ut et eller flere andre merker, som en gjerne har et godt forhold med fra før.

Tittel er "Urmakererfaringer".. Alle kan selge ur, men ikke alle kan reparere disse fantastiske mekaniske vennene våres. Som urmakere er Iversen & Co dyktige! Enten det er rep av nye mekaniske ur, eller vegg/gulvur fra flere hundre år tilbake i tid. Flere av de som skrur hos disse har over 40 års erfaring i faget.

Kanskje tittel på tråd skulle vært "Klokkebutikkerfaringer" dersom terningkast ble basert på utvalg..........

Helt enig.

Og folk her inne har nok vett nok til å ikke bruke det som et kriterie når man vurderer urmakere.

Men tråden er gammel så vi lar den ligge.

Status
Stengt for ytterligere svar.