Urmakeri for amatører?

Anders

Støttemedlem
Medlem
18. jan. 2008
Er det noen her som har lært seg litt urmakeri på amatørnivå?

Fulgt TimeZone Watch School? Lest Amateur watchmaking?

Hadde kanskje vært et hyggelig vinterprosjekt, både med tanke på å skru sammen en beist av et Frankenmonster selv en gang og for å mekke litt på et gammelt ur man skulle komme over.

Jeg vil gjerne vite mer om hvordan dere har lært! :D

Tenker å lage et "Frankemonster" selv,

Noen som har noen gode tips, ser på andre fora at Seiko er en gjenganger.

Så spørsmålet mitt er: hva er brukerne på tidsonen sitt ultimate"Frankemonster"?

Bilder er alltid bra! :D

Mine håndverkskunnskaper er særdeles begrenset, og jeg har innsett mine evners begrensninger i så måte og overlater heller slikt til profesjonelle ;)

Jeg er svært fornøyd med min "Franken-Seiko" modifisert av Noah Fuller.

IMG_2913.jpg

IMG_1651.jpg

For tiden har jeg den på en "Kagge spesial" ! :D

Har ikke lest det du henviser til, men jeg har åpnet et og annet gammelt mekanisk ur med det mål for øyet å finjustere bare sånn bittelitt. Konklusjonen ble vel at noen autodidakt innen faget blir jeg aldri. Hauger med tannhjul ligger fortsatt i skuffen.

DJM, hvilken type rem er det på det siste bildet (altså ikke Kaggespesialen, men den olivengrønne)? Kunne tenkt meg noe lignende på en kommende "dykker"...

dial1.jpg

Så helt umulig kan det da ikke være? :) Jeg jobbet i en klokkesjappe tidligere, men gadd den gangen aldri lære meg noe mer avansert enn batteriskift. Men kikket jo endel over skulderen på urmakerne. Det så ut til å være en god kombinasjon av riktig verktøy, fingerferdighet og endel trening.

Jeg "mekker" på endel klokker. Det å bygge et modifisert Seiko Monster er ikke noe problem hvis du er litt vant til og "fikle" litt fra før.

Modifiseringen er vel ikke annet enn bytte av skive, visere og bezel. Alt det er greit og gjøre selv, om du ikke har 12 tommeltotter. Jeg skiftet til Orange Plongeur visere på min Monster. Det gikk veldig greit. Deler kan du kjøpe hos http://www.mkiiwatches.com

Service av urverket har jeg ikke prøvd meg på ennå..... :roll:

Jarl