Bytte av fjær!
Jeg la ut denne på SP for en stund tilbake. Den passer vel bedere her nå.
Her om dagen for et par uker siden, kom moder´n på besøk med en gammel klokke som en filletante på nærmere 90 år hadde problemer med. Etter nærmere titt oppi maskineriet, et FHF 371 kaliber, dameklokke, fra før steinalderen, så skjønte jeg fort av noe var galt med fjærhuset. Etter litt nærmere luping så jeg at fjæra i huset hadde brukket i den ene enden, så vella fikk ikke tak i fjæra til å stramme den rundt.
Her kommer nå en bildeserie tatt med min mobil. Av et kirugisk bytte av en fjær! Ikke tatt med speilrefleks med macro hvis noen lurer
Teksten er under bildene hvis noen grubbler!!
Vel, her er da jobben som skal gjøres. Fjærhusets størrelse er på 7 mm. En perfekt jobb får en mann med pølsefingre!
Den gamle fjæra var litt løss i kroppen. Så det var jo da greit å få bytta den uansett. Den nye fjære kommer da surret sammen i en stålring. Det gjør den får at det da skal bli lettere å få satt den inn.
Fjærhuset blir vasket, renset og får tilslutt en omgang med rodicon. Skal si den ble ren og pen
Det er viktig før man tar ut den gamle fjæra at man noterer seg hvilken vei fjæra ligger. Ligger den nye feil vei kan skaden bli morro får både verk og sjel. Her har jeg lagt den på toppen av fjærhuset riktig vei, for å snart dytte den nedi.
Jeg brukte bakenden på en pinsett for å dytte den nye fjæra nede i huset. Det gikk smurt!
Så var det å få satt inn fjærhusvella, eller kjerna som den også heter. Det er den som trekker da fjæra rundt seg så fjæra strammes.
Min gode venn Moebius kommer fram! Dyre saker, godt ikke matolje er like dyrt!
Vel, noen er nok ikke enig med meg nå med hvordan jeg oljer her. I de fleste skolebøker skal man ta ut fjære og olje den før man setter den inn. pga at olja da vil være fordelt jevnelig nede i huset. Jeg bruker denne metoden med å smøre litt olje på toppen et par steder. Så vil oljen fordele seg etterhvert når fjæra blir strammet.
Ferdig olja og lokket på!
Bruker bakenden på pinsetten igjen får å presse lokket på. Viktig å trykke den lett på plass, men samtidig også sørge for at den er hardt på.
Da var den ferdig og på plass. Resten av skruinga på verket blir det ikke noen bilder av. Men hvis du ikke har sovnet til nå så takk for titten!!