Urmakerskolen for Dummies

Medlem
15. mars 2009
Sted
Asker
Tiden er kommet for å lære litt mer om hva som foregår på innsiden av klokkene, og selv om mange her er godt trenet i tannhjul og bitte-små skruer, er det sikkert flere enn meg som har lurt litt på hvordan alt henger sammen.;)

Jeg lurte lenge på hvilken klokke som skulle få litt ekstra kjærlighet, men skjønte fort at her må det noe ekstra eksklusivt på bordet for jeg jobber best under press!

Jeg bestilte meg en Winner (Swiss Made) i helgull(farge), og skred til verket - bokstavelig talt!:D:D Jeg har blitt lovet en presisjon på -20/+60 i døgnet, den går med ca +45 og jeg skal nå justere dette verket til å gå innenfor COSC-standard!!!

55e5cab8.jpg

Litt urmakerverktøy er bestilt inn for anledningen:
285bfbd7.jpg

Jeg trodde ikke at det fantes så små skruer og at de som solgte meg dette bare kødda med meg, det viser seg at de finnes og ikke så rent få av de heller...:confused::confused:

Baklokket av:
f6efbfad.jpg

Så starter demonteringen:
6f42fc40.jpg

18e3c497.jpg

f7a28476.jpg

På dette tidspunktet har jeg vært innom alle skrutrekkerne, men det er nok Springbar-toolen som har blitt brukt mest, i operasjoner som krever litt makt...:confused:
Jeg har fortsatt kontroll på de fleste delene. De jeg har mistet er så små at de neppe utgjør noen betydning...

Nå får jeg dessverre ikke ut mer, så jeg går for å hente litt kraftigere verktøy.

TO BE CONTINUED!

Jeg har fortsatt kontroll på de fleste delene. De jeg har mistet er så små at de neppe utgjør noen betydning...

Måtte le høyt når jeg leste dette! :D
Lykke til sier jeg bare, spennende er det hvertfall.

Får du denne klokken til å gå innenfor produsentens spec igjen, så skal jeg sende en 6 pack Heineken til deg, Mogens! Det lover jeg!

Artig tråd :D

Får du denne klokken til å gå innenfor produsentens spec igjen, så skal jeg sende en 6 pack Heineken til deg, Mogens! Det lover jeg!

Artig tråd :D

Du får en six-pack av meg også.....
Kjør på med øl folkens, la han få slite litt med denne.;)

HAHAHA!
Har prøvd meg på det samme en gang. Da endte alt opp i søppelkassen etter noen timer med banning :D

Ikke at jeg tviler på dine emminente egenskaper som urmaker Mogens, men jeg ville nok forberedt meg mentalt på at det vakre uret ditt er tapt for alltid. :p

Jeg prøvde noe tilsvarende på et vintage gullur av diskuterbar kvalitet. (usikker på om det er farge, belegg eller hva) Jeg måtte til slutt innse at jeg like gjerne kunne se meg om etter alternative bruksområder for kassen. En liten halvtime prøvde jeg å få et quartzurverk til å passe nedi, men det viste seg etter hvert at kjøkkensaks og hammer ikke inngår i vanlige urmakeres verktøysett, og det med god grunn!
Her er noen andre alternative bruksområder:
  • Beholder for linser og linsevæske
  • Miniblomsterpotte for borddekorasjoner
  • Telysholder
  • Dekorasjon
  • Klokke for de anledninger der tiden er underordnet (ha-ha-ha)

Etter denne utforskningen av altnernative bruksområder vurderte jeg å bestille tz sitt urmaker-kurs. Dette ble lagt på is da jeg så at den daværende instruktøren ikke akuratt fikk gode kritikker.

Lykke til! :p

Hehe, konge Mogens. Ser du har mye å drive med for tiden...:D Si fra hvis du ikke får den sammen igjen så hjelper jeg gjerne....om ikke annet med litt psykisk oppbakking.

Sees

He he...:D
Er med å river i en six pack jeg også. Sender over en flaske vin hvis denne noengang når COSC spec...og holder seg der.;)

Haha, bra greier. Den der får du aldri sammen i fungerende tilstand igjen....

Fra spøk til revolver - driver noen av forumets medlemmer med litt fusking i faget (og får til noe av betydning)? Husker Anders mumlet om å prøve å lære seg litt en gang, ble det noensinne alvor av det?

Morsomt, regner med at du selger den her etterpå?

Men "Dummies" er å overdrive...

Veldig bra, Mogens :)

Fra spøk til revolver - driver noen av forumets medlemmer med litt fusking i faget (og får til noe av betydning)?

Jeg fulgte et av de første TZ-kursene for en Darfursk mannsalder siden, og drev en stund med enkel skruing som viserkifte, kronefesting og slikt. Nok til å innse at jeg bør holde meg til mekaniske konstruksjoner med skruer som lar seg gjenfinne på gulvet og som har positiv effekt av å bli dunket med gummihammer. Etterhvert som urene ble dyrere og ungene flere er mekkingen blitt begrenset til remskifter.

Fra spøk til revolver - driver noen av forumets medlemmer med litt fusking i faget (og får til noe av betydning)? Husker Anders mumlet om å prøve å lære seg litt en gang, ble det noensinne alvor av det?

Vel, det gikk nå et ETA verk til helv*** nå i helgen.... litt svinn må man jo regne med ;)

Hvordan går det med COSC-standarden og ølet, Mogens?

Har ikke gitt opp... Men jeg finner ikke vinkelsliperen, og den trenger jeg for å få ut de siste delene. Skal lete litt i kjelleren i helgen.

Det er bare å sende øl!

Liten oppdatering siden sist; Jeg fant vinkelsliperen, men den gjorde bare vondt verre.

Dessverre kvalifiserte ikke forsøket til en sixpack fra Sponon, men med en så fabelaktig gulrot gir ikke Mogens seg så lett nei...

Jeg kan bare fortelle at å få tak i en identisk Winner med ekte gullfarge krever dagesvis med gooooogling og det som verre er. Det finnes jo så mange distraksjoner på nettet om dagen også, så jeg tror nok ikke jeg overdriver når jeg sier at det har tatt meg hver arbeidsdag i ca 6 uker å få tak i denne:

IMG_2173.jpg

Jeg synes det er utrolig hva disse kinerserne er i stand til å produsere altså!

IMG_2174.jpg

Som den forrige er den også godt innenfor produsentens spec, altså under 60 sek avvik om dagen. Men det holder selvsagt ikke for meg. VI SKAL INNENFOR COSC!

Dessverre gikk de små delen fra forrige klokke i støvsugeren, så vi har bare ett forsøk...

IMG_2175.jpg

Remmen av - so far so good!
Noen som er lystne på en meget eksklusiv croco? Det står genuine leather på den, og på bilder kan det nesten se slik ut.

IMG_2176.jpg

Baklokket av! Dette går jo så det griner... Urmakerskolen my ass!

Til motsetning fra forrige forsøk, hvor jeg prøvde å benne hele urverket ut av kassen før jeg fikk ut kronen, har jeg nå fått tak i en ekte kronetang.

IMG_2177.jpg

WOOOOHOOOOOO....! Flere som trenger noe gjort..?:cool:

Nå skal bare verket vippes ut!

IMG_2178.jpg

FAEN! Noen som så hvor det tannhjulet satt????? Det må jeg finne ut av før jeg fortsett jakten på COSC... Kommer tilbake.