Har hatt 4 av disse (3120, 899, 3135 og 8500). Hva som er best er veldig subjektivt, og kommer an på hva man vektlegger.
Mest nøyaktig var
Omegas 8500, men den får trekk pga størrelse.
Best finish var
AP's 3120. Også booster med 60 timers gangreserve (ja, det har også 8500, men ser du forskjell på størrelse? Dette skiller eliten fra resten). Finner ikke mye jeg kan trekke ned på annet enn kanskje litt høy pris?. Kan jo nevne en noe lavere frekvens, men det trenger ikke å være negativt. Mindre slitasje. Tilbake til prisen. Den er jo på en måte rettferdig da det er mye håndarbeid involvert (rotoren f.eks). Plusspoeng for selvstendig/uavhengig manufaktur med mye historie og tradisjon.
Rolex 3135 er legendarisk, super pålitelig og går tilfredsstillende bra. Får trekk for lav finish og høye produksjonsrater.
Så da er det kun
JLC's kaliber 899. Finishen er godkjent. Nøyaktigheten er veldig bra og det har oljefritt keramisk lager som gjør at rotoren med 22k gullvekt tar opp mye energi veldig raskt fra daglig bruk, samtidig som det er mindre friksjon/slitasje. Får tilleggsscore for mye value for money. Disse urene kunne ha kostet 25-30% mer og fortsatt vært et godt kjøp!
Patek er Patek. Kremen av kremen. Eksklusivitet til fingerspissene. Veldig drøy i pris, og havner derfor ikke på topp.
Det står rett og slett mellom 3120 og 899 i mine øyner. Og har store vanskeligheter med hvem jeg vil trekke frem som vinner. Kommer litt an på hvilken klokke du vil ha, og hva den skal brukes til. Dressklokke, da er det JLC. Dagligklokke, da blir det AP. Fun fact: visste du at AP eide 40% av JLC på et tidspunkt, og at urverk fra JLC brukes fortsatt i enkelte AP modeller?
Meeeeen, dersom penger ikke er et issue ser jeg ingen grunn til å ikke gå for en Patek (om du får tak i en). Hvorfor gå rundt grøten når du har mulighet til å glefse i deg smørøyet?
Kan også nevne at både JLC (med sin 1000 timers test) og Patek (med sitt PP Seal) tester urverkene etter at de er ferdig montert i kassen. Det er et stoooort pluss i margen!