Utboksing av en innboksing. Sjeldent omega spikerstål.

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Etter 1 år kunne jeg endelig hente ut klokken fra service. Ikke at servicen tok lang tid -det tok kun 2 uker, men fra jeg begynte prosjektet frem til idag.

Det hele begynte med at jeg kjøpte en Omega De ville chrono på ebay. Jeg ble hodestups forelsket i uret, og selv om jeg personlig ikke er veldig fascinert over gullbelagte ur så var det noe med størrelsen, designet og sjeldenheten som apellerte til meg.

utgangspunktet:

Rett etterpå fant jeg ut at modellen også kom i stål. Jeg begynte å tråle ebay daglig for å finne disse. Til min store forskrekkelse var disse nesten umulig å få tak i. De få som fantes var enten herjet og/eller solgt som deleklokker. I tillegg var nesten alle forferdelig overpriset.

Plutselig kom jeg over en kasse som var lagt ut på auksjon på ebay. Selgeren var watchco og jeg hev meg på budrunden. Overaskende nok vant jeg budrunden med et bud på 200$. En NOS kasse. Flott tenkte jeg, nå må jeg bare få tak i resten av delene, kanskje jeg til og med kan bygge hele uret uten å bruke så mye penger... (Et naivt men godt hjerte..)

I min søken etter de resterende delene gikk det opp for meg at jeg begynt et prosjekt jeg aldri kom til å fullføre. Kanskje det var en grunn til at kassen ikke tiltrakk seg så mange budgivere? Kanskje alle de med peiling visste at de resterende delene var vanskelig å få tak i?

Neste steg var urverket. Et kaliber 930. Dette kaliberet ble brukt utelukkende i denne modellen, samt en bullhead. En slik som @r_inge har. Verket ble totalt produsert i 10.000 eksemplarer. Høres kanskje ut som veldig mange, men over 3-4 års periode, med 4-5 modeller blir ikke dette mange verk per modellserie. Til sammenlikning ble basekaliberet kal861 produsert i 1mill+

Fikk til slutt tak i et verk fra en på OmegaForums. Et NOS verk. Verket skulle sitte i en stålvariant slik som min. Det passet jo perfekt. Da går det an å få en extract from the archives som sier at verket matcher modellen. Prisen var selvsagt hårreisende, men uten særlig alternativer fikk det heller bare stå til. (senere la watchco ut 10-12 verk til halve prisen -jeg kjøpte derfor 2 til. Skal komme tilbake til hvorfor)

Visere og glass var tilgjengelig fra Ofrei, slik at den biten gikk smertefritt. Verre var det med skiva. Det dukker opp noen skiver i gullfarge, men jeg har aldri sett en stålfarget (cremefarget) skive på ebay. Men etter en stund og etter å ha spurt 200+ selgere på ebay om de visste om noen som kunne ha, eller vite om noen som kjente en annen osv ble jeg satt i kontakt med en selger fra et galleri i singapore. Han hadde ei skive han skulle legge ut på ebay snart. Nå som jeg hadde komt så langt var det bare å kjøre på.

Nå begynner prosjektet å nærme seg. men fremdeles manglet jeg en del deler som f.eks verksring eller hva det heter (mvmt enlargment ring), feste til å feste verket og skruene til dise. Timehjul manglet også. (disse ligger løst på verket og de blir ikke festet før en legger på skiva og monterer viserne. Jeg fikk en på Omegaforums som har en omegakonto til å bestille de siste delene. Og for å være sikker kjøpte jeg en donorklokke der jeg kunne hente ut noen deler hvis det skulle være nødvendig. (det var nødvendig..)

Uret ble levert til Askeland i Stavanger. Jeg ble sendt opp til verkstedet og havnet i prat med urmakeren som skulle ta service på uret. Det ble mye snakk om eldre Omega'er og det virket som det var en gjensidig interesse på dette tema. Morsomt at urmakeren også hadde WOSTEP utdanning (for de som vet hva det betyr) og hadde tatt eksamen på 861-verket. Det er alltid stilig å prate klokker med folk som vet hva de snakker om. Det var en veldig fin opplevelse og jeg følte meg 100% overbevist om at jeg hadde levert uret på riktig plass! Sånt er jo viktig! Fikk beskjed etter 2 uker at uret var ferdig. Kjempebra! Prisen som ble avtalt var også veldig bra tatt i betraktning et eldre kronografverk.

Bilder fra servicen, tatt av urmakeren:

verk:

kasse:

skive:

ferdig produkt:

wristshot:

Bildene yter ikke urene rettferdighet! Både stålversjonen og gullversjonen er helt fantastiske klokker!
For noen dager siden fikk jeg en mail fra samme selger i Singapore at han hadde en til NOS skive liggende. Siden jeg nå har en del ubrukte deler samt en donorklokke kan det hende at jeg får satt sammen enda et eksemplar. Det er derfor jeg har kjøpt inn et par verk ekstra.

Jeg vil ikke anbefale noen å starte et lignende prosjekt da det både tar lang tid og koster forholdsvis mye penger, men for de som er interessert i å vite hva et slikt prosjekt koster:

skive: ca 3000kr
kasse: ca 1200kr
verk: 8000kr (mulig å få fra 5000kr sist jeg sjekket)
visere: 1500kr
dilldall: 2000kr
service: 5500kr
reim, generisk: 400kr
Totalt ca 22.000kr

Redigert av en moderator:
Lekkert!

Har selv bygd meg en Omega av deler samlet fra her og der, og det tar tid og er jobb men når resultatet er så bra som ditt så er det verdt det!

Liker klokken og lidenskapen - ekte TS-ånd- trengs i disse inflasjonstider :cool:

Ps: så nå har du en i stål og en gullbelagt, samt en i beddingen, er det slik å forstå? :)

Keep calm and congratulate!

Jeg fikk jo forsåvidt en aldri så liten innblikk i denne på kjøkkenet sist,
veldig gledelig at den ble ferdigstilt. Grattis med nygammelt!

Gratulerer med flott Omega, litt av et resultat! Jeg synes det er utrolig gøy at du tar deg tid til slike prosjekter!