utboksing av vintage spikerstål

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Dette er en morsom sak. Det som fanget min interesse var i utgangspunktet designet og utseendet som jeg syns var meget vellykket. I ettertid begynte jeg å lese meg opp på merket. Historien bak merket Waltham var noe difust.

Waltham var en amerikansk klokkeprodusent som var blant de største på det amerikanske kontinentet før 1900-tallet. På den tiden var det mest lommeur det gikk i. Når utviklingen i bransjen dreide mot bruk av årmbåndsur, ikke lommeur, valgte Waltham å ikke følge trenden. Etterhvert så de nødvendigheten, men de var da bak alle andre som hadde hoppet på toget allerede.

Iblandet litt dårlig bedriftsstyring greide Waltham å gå mer eller mindre konkurs i midetn av 1950-tallet. De hadde et sveitsisk datterselskap som overtok produksjonen på 60-tallet. Man regner egentlig at Waltham som merke kan deles i 2, det amerikanske anerkjente merket, og det sveitsiske middelmådige selskapet.

Når Waltham startet produksjon igjen på 60-tallet produserte Waltham ingen deler selv, men hyret inn andre og mindre produsenter til å lage deler. Deretter settes delene sammen under merket Waltham.

Waltham brukte blant annet Blancpain som leverandør av kasser. Dette var selvfølgelig før Blancpain fikk den stjernen de hadde idag. Noen modeller av Blancpain fra 60-tallet er identiske til modeller fra Waltham. Likheten er så slående at det som sansynligvis har skjedd er at Blancpain produserte klokkene med Waltham sin logo på skiven for at Waltham skulle markedsføre og selge disse på det amerikanske markedet. Noe nærmere info er vanskelig å finne da verken Blancpain eller Waltham har interesse av å offentiggjøre noe av denne historikken. Det står masse om dette på interweben, men det er vanskelig å sammenstille når informasjon spriker ganske mye.

men klokken er fet blancpain eller ikke. Tilstanden er utrolig, nesten NOS. Så her har man ett stykke historie, "skitten" historie egentlig. Men som sagt klokken er fet.

d17945e8e4245aa543e34bfca7561b2a.jpg

b7ea2d79e5d8b83facd6e53ca6a3b961.jpg

7b436ff6509abd1762b0809bcfd7d574.jpg

60fd74c1091b5fe801ba8d75e2d438bf.jpg

15474d9fdab9ebab6b79dbfe62521a5b.jpg

Det var en utrolig flott klokke som jeg aldri har sett før. Gratulerer så mye!:)